لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

ایران «در آغوش درخت» را بدون حضور بین‌المللی به اسکار معرفی کرد


فیلم «در آغوش درخت» محصول مشترک دو نهاد حکومتی ایران است
فیلم «در آغوش درخت» محصول مشترک دو نهاد حکومتی ایران است

هیئت انتخاب نماینده ایران در رقابت رشته بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵، فیلم «در آغوش درخت» را در حالی به عنوان نماینده ایران معرفی کرده است که این فیلم در هیچ جشنواره خارج از ایران به نمایش درنیامده است.

بنیاد سینمایی فارابی روز شنبه ۳۱ شهریور اعلام کرد این فیلم به کارگردانی بابک خواجه پاشا توسط هیئت ۹ نفره به عنوان گزینه نهایی از میان سه نامزد اصلی انتخاب شد تا در نود و هفتمین دوره جوایز اسکار نماینده ایران باشد.

دو نامزد دیگر «شهر خاموش» ساخته احمد بهرامی و مستند بلند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان بودند.

«در آغوش درخت» محصول مشترک حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دو نهاد حکومتی، است که در چهل و یکمین دوره جشنواره فجر جایزه بهترین فیلمنامه را به دست آورد.

در آن دوره از جشنواره که مدت کوتاهی بعد از اعتراضات گسترده ۱۴۰۱ برگزار شد،‌ تعداد زیادی از سینماگران از حضور در این رویداد سینمایی دولتی خودداری و آن را تحریم کردند.

تهیه‌کننده «در آغوش درخت» محمدرضا مصباح است که به عنوان تهیه‌کننده همکار ارگان‌های حکومتی، تولید فیلم‌هایی را در سال‌های اخیر برعهده داشته است.

هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۵ شامل نرگس آبیار، شبنم مقدمی، فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی سجاده چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین العابدین در حالی «در آغوش درخت» را بدون حتی یک حضور بین‌المللی انتخاب کرد که فیلم «شهر خاموش» در سال ۲۰۲۲ در جشنواره معتبر ونیز جایزه بهترین فیلم بخش رقابتی افق‌ها را به دست آورد و در جشنواره «شب‌های سیاه تالین» نیز جایزه بهترین کارگردانی را کسب کرد.

احمد بهرامی در مراسم اختتامیه این جشنواره در استونی که آذر ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، جایزه‌اش را تقدیم کرد به مردم ایران که «این روزها با صدای بلند فریاد می‌زنند زن، زندگی، آزادی».

بازیگر نقش اول زن «شهر خاموش» باران کوثری است که مسئولان وزارت ارشاد دولت سیزدهم او را از فعالیت منع کرده‌اند و اخیرا هم به دلیل حضور او بدون حجاب اجباری در یک برنامه عمومی، دادستانی تهران علیه او اعلام جرم کرد.

سال گذشته نیز هیئت انتخاب مستقر در بنیاد سینمایی فارابی فیلم «نگهبان شب» را به اسکار ۲۰۲۴ معرفی کرد که سابقه هیچ حضور بین‌المللی نداشت.

در پی اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱ بسیاری از جشنواره‌های معتبر سینمایی دنیا فیلم‌های ایرانی ساخته شده تحت نظارت و سانسور جمهوری اسلامی را نپذیرفته‌اند و در عوض حضور فیلم‌های زیرزمینی در این جشنواره‌ها شتاب گرفته است.

این فیلم‌ها که اغلب آنها محتوای انتقادی دارند و در آنها بازیگران زن حجاب اجباری ندارند، موفقیت‌هایی در جشنواره‌های اروپایی به دست آورده‌اند.

این در حالی است که امسال آلمان فیلم «دانه انجیز معابد» ساخته محمد رسول‌اف را که محصول مشترک ایران و آلمان است و به شکل مخفیانه در ایران ساخته شد و در جشنواره کن امسال رونمایی شد،‌ به عنوان نماینده خود برای شرکت در رقابت بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ م.ق/ ع.م
XS
SM
MD
LG