لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

تلاش دبیر جشنواره فیلم فجر برای پاسخ‌گویی به حواشی بی‌سابقه این دوره


مسعود نقاش‌زاده، دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر
مسعود نقاش‌زاده، دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر

اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر شامگاه جمعه، ۲۲ بهمن، بدون پاسخ‌گویی دقیق و شفاف از سوی برگزارکنندگان این رویداد سینمایی به حاشیه‌های بی‌سابقه این دوره از جمله حذف «سیمرغ مردمی» و «لو رفتن اسامی برندگان» برگزار شد.

مسعود نقاش‌زاده، دبیر جشنواره چهلم، در حاشیه مراسم شب گذشته در پاسخ به دلایل حذف «سیمرغ مردمی» یک روز پیش از برگزاری اختتامیه گفت که در برخی گزارش‌ها در زمینه جمع‌آوری آراء مردمی «تناقض‌ها و تفاوت‌های بالایی» وجود داشت.

او تصریح کرد در مواردی، تعداد بلیت‌هایی که برای یک سینما در سامانه بلیت‌فروشی جشنواره ثبت شده بود، با «تعداد تماشاگران حاضر» در آن سینما، هم‌خوانی نداشت.

مسعود نقاش‌زاده افزود تفاوت‌ها در نتایج آراء مردمی به‌قدری فاحش بود که «به‌هیچ‌وجه نمی‌شد به آن اعتماد کرد».

او با این حال گفت که «نمی‌دانیم دقیقا در آراء مردمی تخلف شده است یا نه».

اظهار بی‌اطلاعی دبیر جشنواره چهلم از بی‌نظمی پیش آمده در شرایطی مطرح می‌شود که او به دلیل ابتلا به کرونا تا اواسط جشنواره در قرنطینه بود و از دور هدایت جشنواره را بر عهده داشت.

حاشیه‌های حذف سیمرغ مردمی

به گزارش پایگاه خبری بانی‌فیلم، زمزمه‌های وجود شائبه‌هایی در نحوه جمع‌آوری آراء مردمی از دومین روز جشنواره چهلم آغاز شد و این وضعیت با اعتراض تهیه‌کننده فیلم «شادروان» به اوج خود رسید.

در نتیجه حواشی پیش آمده، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در نامه‌ای به دبیر جشنواره از او خواسته بود تا در این مورد شفاف‌سازی کند که در نهایت، به حذف این جایزه منجر شد. بسیاری اتخاذ این تصمیم از سوی مسعود نقاش‌زاده را به «پاک کردن صورت مسئله» و طفره رفتن از پاسخ‌گویی تعبیر کرده‌اند.

این نخستین‌ بار است که جایزه سیمرغ مردمی از فهرست جوایز جشنواره فیلم فجر به‌طور کامل و آن‌هم یک روز پیش از برگزاری مراسم اختتامیه حذف می‌شود.

در پی اعلام حذف این جایزه، امیر بنان، تهیه‌کننده فیلم «ملاقات خصوصی» که به مدت ۱۰ روز صدرنشین آراء مردمی بود، در نامه‌ای به دبیر جشنواره خواستار حذف فیلم خود از بخش داوری‌ها شد.

امیر بنان با اشاره به این‌که فیلم او جزو پرفروش‌ترین آثار جشنواره در سینماهای مردمی بود، به ایسنا گفت که «بی‌تدبیری را نمی‌توان با این کارها پوشاند» و «ناکارآمدی سیستم با حذف برطرف‌شدنی نیست».

با این حال، مسعود نقاش‌زاده در واکنش به حرکت اعتراضی این تهیه‌کننده اعلام کرد که صاحبان آثارِ حاضر در جشنواره «حق انصراف و خارج کردن» فیلم‌های خود از جشنواره را ندارند.

در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، فیلم «موقعیت مهدی» با دریافت پنج جایزه و «علف‌زار» و «برف آخر» با چهار جایزه توانستند بیشترین جوایز این دوره از جشنواره را به خود اختصاص دهند.

لو رفتن اسامی برندگان و خالی شدن سالن اختتامیه

گزارش‌ها حاکی است که در یک ساعت اولیه مراسم اختتامیه، اسامی برندگان این دوره از طریق انتشار در یکی از وب‌سایت‌های خبری داخلی لو رفت و همین اتفاق منجر به ترک سالن از سوی شمار قابل توجهی از مهمانان حاضر در مراسم شد.

رضا میرکریمی، فیلمساز سرشناس سینمای پس از انقلاب ایران که امسال با فیلم «نگهبان شب» در جشنواره چهلم حضور داشت، جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. با این حال، او برای دریافت جایزه‌اش در مراسم اختتامیه حاضر نشد.

کارگردان فیلم‌های «یک حبه قند» و «دختر» بلافاصله پس از اختتامیه در صفحه اینستاگرام خود پستی با این مضمون منتشر کرد: «سیمرغ آخر و جشنواره‌ای که دیگر نیست...»

مسعود نقاش‌زاده نیز در واکنش به لو رفتن فهرست برندگان گفته است که «ما می‌دانیم که رای هیئت داوران را چه کسانی در اختیار داشته‌اند و حتما آن را پیگیری خواهیم کرد».

واکنش مسئولان برج میلاد به اشکالات پخش زنده مراسم

اما حواشی مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر تا آخرین دقایق نیز ادامه داشت. به گزارش رسانه‌های داخلی و کاربران شبکه‌های اجتماعی، پخش زنده این مراسم از رادیو و تلویزیون حکومتی ایران به دلیل قطع صدا دچار مشکل شد.

مسئولان برج میلاد در واکنش به انتقادها از قطع صدا حین پخش زنده اختتامیه اعلام کردند «در طول اجرای این برنامه در سالن اصلی و تجهیزات فنی برج میلاد تهران هیچ‌گونه قطع صدا اتفاق نیفتاده است».

روابط عمومی برج میلاد تهران، مسئولیت خروجی صدای سالن را «بر عهده رسانه پخش‌کننده» دانسته است.

با استفاده از گزارش‌های خبری رسانه‌های ایران/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG