لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

خودروهای آینده بازار ایران معرفی شدند


در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ایران که در تهران برگزار شد چندین خودرو جدید ایرانی رونمایی شد که آینده بسیاری از محصولات صنعت خودرو ایران را نشان می‌دهد.

مهم‌ترین خودرو معرفی شده در این نمایشگاه خودروهای ارزان قیمت ایران‌خودرو و سایپاست.

خودرو ارزان قیمت ایران خودرو و سایپا

دو شرکت ایران خودرو و سایپا بر اساس پلت فرم خودرو رنو کویید در حال توسعه خودروهای ارزان قیمت خود هستند در این نمایشگاه مدل کاملی از نمونه ایران خودرو به نمایش گذاشته شد اما از نمونه سایپا تنها یک مدل کوچک به نمایش گذاشته شد.

ایران خودرو قصد دارد در مدل خود از موتور سه سیلندری استفاده کند که هم اکنون در حال طراحی آن است این موتور در نسخه یک لیتری در کمترین قدرت ۷۵ اسب بخار قدرت دارد.

این خودرو در کلاس A قرار دارد نمونه هندی این خودرو دارای ضعف ایمنی است اما نمونه برزیلی وضعیت متوسطی دارد مشخص نیست ایران خودرو و سایپا روی کدام پلت فرم در حال کار کردن هستند.

رسانه‌های خودرویی ایران گزارش داده‌اند شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو (بن رو) به عنوان مجری پلت فرم مشترک ایران خودرو و سایپا انتخاب شده تا تولید رنو کویید ایرانی در هر دو شرکت آغاز شود. توان قوای محرکه این خودرو قرار است با گیربکس دستی پنج سرعته به چرخ‌های جلو منتقل شود.

پلت‌فرم جدید سایپا

شرکت سایپا در این نمایشگاه پلت‌فرم جدید خود با نام اس‌پی صفر را رونمایی کرد این پلت فرم در حقیقت پلت فرم کوچک شده اس پی یک این شرکت است. پلت فرم اس پی یک پلت فرم خودروهای شاهین و آریا این شرکت‌اند که توسعه یافته تویوتا یاریس سال دو هزار میلادی هستند.

شرکت سایپا قصد دارد روی پلت فرم اس‌پی صفر چندین خودرو را طراحی کند.

این پلت‌فرم احتمالاً در آینده جایگزین پلت‌فرم تیبا خواهد شد که هم اکنون خودروهای اصلی سایپا از جمله کوییک و ساینا روی این پلت‌فرم در حال تولید هستند.

پلت‌فرم تیبا توسعه‌یافته پلت‌فرم پراید است و هم‌اکنون مشکل ایمنی دارد. برای همین سایپا در آینده باید به سمت یک پلت‌فرم ایمن‌تر برود و که می‌تواند پلت‌فرم سری اس‌پی باشد.

تندر ۹۰ ایران

یکی از خودروهای آینده بازار ایران محصولی بر پایه خودرو داچیا لوگان سال ۲۰۰۴ است. این پلت‌فرم که سال‌هاست در جهان کنار گذاشته شده احتمالاً با تغییر موتور و گیربکس دوباره با طراحی بدنه‌ای متفاوتی در ایران تولید خواهد شد.

این خودرو در ایران سال‌ها با نام تندر ۹۰ با سرمایه گذاری رنو در ایران تولید می‌شد، اما پس از تحریم آمریکا رنو تولید این خودرو را در ایران قطع کرد.

پلت‌فرم ملی آفرود

در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ایران یک قرار برای توسعه پلت‌فرم ملی آفرود بین چند شرکت خصوصی ایرانی امضا شده است. این پلت‌فرم در اصل یک پلت‌فرم چینی است که قرار است بر اساس آن در چند شرکت خصوصی ایرانی چندین محصول آفرود تولید شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های خودرویی ایران مکث موتور، ایلیا موتور، زامیاد و آمیکو قرارداد پلت‌فرم ملی آفرود را امضا کردند. بر اساس این قرارداد، چهار شرکت خودروسازی برای ساخت اجزای داخلی خودرو، قطعات و توسعه پلت‌فرم ملی آفرود برای خودروهای پیکاپ دو دیفرانسیل و خودروهای SUV با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

خودروهایی که بر اساس این پلت‌فرم تولید خواهند شد، شاسی مستقلی خواهند داشت.

پلت‌فرم کرمان موتور

شرکت کرمان موتور در سال‌های اخیر به مونتاژ محصولات برند جک چین می‌پردازد. حالا این شرکت قصد دارد پلت‌فرم خودرو جک جی چهار را بومی کرده و محصولات خود را روی این پلت‌فرم توسعه دهد.

رسانه‌‌های ایران گزارش داده‌اند کرمان موتور در جریان رونمایی از پلتفرم PS1 اعلام کرد که ۶۵ درصد از اجزا و قطعات این خودرو داخلی سازی شدند. این خودروساز کرمانی همچنین عنوان کرد که این رقم تا پایان سال به ۸۵ درصد خواهد رسید.

خودروساز کرمانی اعلام کرد که از سال ۱۳۹۷ فاز طراحی و بومی سازی پلت‌فرم اختصاصی آغاز شد. در سال ۱۳۹۹ مهندسی پلتفرم PS1 به اتمام رسید و قطعه سازان در سال ۱۴۰۰ شروع به ساخت قطعات آن کردند.

کرمان موتور در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو اعلام کرد که سه محصول روی پلت‌فرم PS1 تولید خواهند شد. خودرویی که به عنوان فیس‌لیفت جی‌چهار در نمایشگاه به نمایش درآمد، در حقیقت نخستین نمونه از محصولات آتی این بن‌سازه به شمار می‌رود.

مسئولین این شرکت عنوان کردند که محصول دوم پلت‌فرم PS1، یک خودرو کراس (احتمالاً هاچ‌بک) خواهد بود. این خودرو کراس به گفته عوامل کرمان موتور در سال ۱۴۰۲ به بازار خودرو ایران معرفی و عرضه خواهد شد.

گذشته از این محصولات خودروی ری‌را که قبلاً رونمایی شده بود، هم در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت.

این خودرو توسعه یافته خودرویی در ایران خودرو روی پلت‌فرم پی‌اف یک پژو سیتروئن است. قبلاً روی این پلت‌فرم خودرو تارا معرفی شده بود. شرکت سایپا هم نسخه‌ای از سیتروئن سی سه را بر اساس این پلت‌فرم به نمایش گذاشت که قرار است روی آن خودرو خود را بسازد.

با نگاهی به محصولات ارائه شده، می‌توان نتیجه گرفت تنها پلت‌فرم پی‌اف یک پژو سیتروئن تا حدودی جدید است و باقی پلت‌فرم‌ها یا خیلی قدیمی یا چینی هستند.

XS
SM
MD
LG