لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳
۱۳:۴۹ ۹.۴.۱۴۰۳

اعلام حمایت قالیباف از جلیلی در دور دوم انتخابات

شماری از خبرگزاری‌ها بیانیه‌ای از محمدباقر قالیباف، رئیس مجلی شورای اسلامی منتشر کرده‌اند که او در آن به صراحت از سعید جلیلی در دور دوم انتخابات حمایت کرده است.

قالیباف که حاضر نشد در دور اول به نفع جلیلی کناره‌گیری کند، پس از کسب آرا ناکافی در مرحله اول انتخابات، در بیانیه‌ای اعلام کرده که «علی‌رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما بدلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت باز نگردند.»

او به صراحت در این بیانیه نوشته: «همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شوند.»

این حمایت در شرایطی صورت می‌گیرد که جدال لفظی سختی میان حامیان قالیباف و جلیلی در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی در جریان بود.

لطف‌الله فروزنده، رئیس ستاد علیرضا زاکانی که از او به عنوان نامزد «پوششی» انتخابات یاد می‌شد و از ادامه رقابت‌ها هم انصراف داده بود، در شبکه ایکس از جلیلی حمایت کرده و نوشته: «کلیه ستادهای تبلیغاتی دکتر ‎زاکانی درسراسر کشور با تمام توان و ظرفیت برای پیروزی کاندیدای جبهه انقلاب تلاش خواهند کرد.»

۱۲:۳۳ ۹.۴.۱۴۰۳

میزان مشارکت، داغ‌ترین موضوع در شبکه‌های اجتماعی

آمار رسمی میزان مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی وزارت کشور که ۴۰ درصد اعلام شد، نشان می‌دهد از میان ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رأی‌دادن در داخل و خارج کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری دور چهاردهم، تنها ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ هزار نفر شرکت کرده بودند.

اعتمادآنلاین جدولی مقایسه‌ای منتشر کرده که نشان می‌دهد میزان مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به سیزدهمین دوره که ابراهیم رئیسی را به قدرت رساند، در اکثر استان‌ها روندی کاهشی داشته است.

بر اساس این جدول، تنها دو استان تهران و قم به ترتیب با ۱۰.۶ و ۳.۸ درصد رشد، نسبت به دور قبل انتخابات ریاست‌جمهوری، روند صعودی را تجربه کرده‌اند.

استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان با کاهشی ۳۲.۸ درصدی، گیلان با کاهشی ۲۶.۱ درصدی و سمنان با کاهشی ۲۲.۲ درصدی، بالاترین میزان کاهش مشارکت نسبت به دور قبل را داشته‌اند.

پس از سرکوب خشونت‌بار چند دوره اعتراضات اخیر در ایران، یکدست‌سازی حکومت و فشارهای اقتصادی ناشی از افزایش تحریم‌ها، روند مشارکت انتخاباتی مردم در ایران همواره نزولی بوده است.

کاهش چشمگیر مشارکت در این دوره از انتخابات، به یکی از داغ‌ترین موضوعات در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان تبدیل شده و هواداران تحریم و مشارکت در انتخابات، از زاویه دید خود به تحلیل آن پرداخته‌اند.

یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت در شبکه اجتماعی ایکس در این زمینه نوشته: «مشارکت ۴۰ درصدی نتیجه هیچ چیزی نیست جز حمله مغول‌وار به معیشت ملت با تصمیم‌سازی نئولیبرال‌های ریشدار و سربه‌سجود آیه‌خوان.»

۱۱:۴۸ ۹.۴.۱۴۰۳

انتخابات به دور دوم کشیده شد

ستاد انتخابات وزارت کشور پس از شمارش ۲۴.۵۳۵.۱۸۵ رأی، به طور رسمی از دومرحله‌ای شدن انتخابات خبر داد.

بر اساس اعلام این ستاد، از میان آرای شمارش‌شده، مسعود پزشکیان موفق به کشب ۱۰.۴۱۵.۱۹۱ رأی، سعید جلیلی ۹.۴۷۳.۲۹۸ رأی، محمدباقر قالیباف۳.۳۸۳.۳۴۰ رأی و مصطفی پورمحمدی ۲۰۶.۳۹۷ رأی شدند.

این آمار نشان می‌دهد آرا مأخوذه، ۴۲ درصد متعلق به پزشکیان، ۳۸ درصد به جلیلی، ۱۴ درصد به قالیباف و تنها یک درصد به مصطفی پورمحمدی بوده است.

میزان آرا باطله نیز ۱.۰۵۶.۱۵۹ رأی بوده که معادل ۴.۳ درصد آرا مأخوذه است.

باتوجه به اینکه هیچ‌یک از نامزدها موفق به به کسب ۵۰ به اضافه یک درصد آرا نشدند، انتخابات به دور دوم رفت که جمعه، ۱۵ تیر ماه برگزار می‌شود.

رقابت در مرحله دوم میان پزشکیان و جلیلی خواهد بود که بیشترین آرا در مرحله اول را کسب کرده‌اند.

این آرا از تجمیع آرا در۵۸.۶۴۰ شعبه اخذ رأی به‌دست آمده است.

ستاد انتخابات وزارت کشور در عین حال، میزان مشارکت در دور اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را ۳۹.۹ درصد اعلام کرد.

۱۱:۱۲ ۹.۴.۱۴۰۳

کشته‌ شدن دو مامور در حمله به خودروی صندوق رای در جنوب سیستان و بلوچستان

خبرگزاری صدا و سیما جمهوری اسلامی بامداد شنبه ۹ تیرماه گزارش داد که در جریان تیراندازی به خودروی حامل صندوق رای در جنوب سیستان و بلوچستان دو مامور کشته شدند.

طبق این گزارش یک منبع مطلع گفته است: دونفر از ماموران بر اثر حمله «اشرار مسلح» به خودرو حامل صندوق اخذ رای در منطقه جکیگور جنوب سیستان و بلوچستان کشته شدند.

۱۰:۳۶ ۹.۴.۱۴۰۳

بازداشت هشت نفر به اتهام «تخلف انتخاباتی» در کرمان

رییس کل دادگستری کرمان از بازداشت هشت متهم مرتبط با «تخلفات انتخاباتی» در این استان خبر داد.

ابراهیم حمیدی گفته از این هشت متهم که تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند، پنج نفر با قرار تأمین آزاد شدند و سه نفر در بازداشت هستند.

او با این حال به نوع تخلف انتخاباتی این افراد اشاره‌ای نکرده است.

حمیدی در عین حال میزان مشارکت در این استان را بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار نفر اعلام کرد.



۰۹:۵۳ ۹.۴.۱۴۰۳

گزارش تازه ستاد انتخابات؛ فاصله پزشکیان و جلیلی دوباره افزایش یافت

ستاد انتخابات وزارت کشور ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه صبح روز شنبه، ۹ تیرماه اعلام کرد که ۱۹.۰۶۹.۷۱۳ رأی را شمارش کرده است.

بر اساس این گزارش، از این میان، مسعود پزشکیان ۸.۳۰۲.۵۷۷ رأی، سعید جلیلی ۷.۱۸۹.۷۵۶ رأی، محمدباقر قالیباف ۲.۶۷۶.۵۱۲ رأی و مصطفی پورمحمدی ۱۵۸.۳۱۴ رأی کسب کرده‌اند.

به این ترتیب فاصله پزشکیان و جلیلی نسبت به گزارش قبلی ستاد انتخابات، باریگر با یکدیگر افزایش پیدا کرد.

۰۹:۲۳ ۹.۴.۱۴۰۳

شرایط دو مرحله‌ای شدن انتخابات١۴٠٣ چیست؟

به‌دنبال کاهش فاصله آرا مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، دو نامزد حامی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، گمانه‌ها مبنی بر احتمال دومرحله‌ای شدن انتخابات افزایش یافته است.

شرایط رفتن انتخابات به مرحله دوم به این صورت است که دو نامزدی که بیشترین آرا را در مرحله‌ اول داشته‌اند، در انتخابات مرحله‌ دوم شرکت می‌کنند.

فرد منتخب مرحله اول باید حداقل ۵۰ درصد به علاوه یک رای کسب کند.

فعالیت تبلیغات انتخاباتی در مرحله دوم از تاریخ اعلام رسمی نتایج قطعی آراء مرحله اول شروع می‌شود و تا ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه (۱۴ تیر) ادامه خواهد یافت.

به نوشته ایسنا، در صورت دومرحله‌ای شدن، انتخابات مرحله دوم در روز جمعه (۱۵ تیر ۱۴۰۳) برگزار خواهد شد.

۰۹:۱۹ ۹.۴.۱۴۰۳

تفسیر کاهش مشارکت در انتخابات در شبکه‌های اجتماعی

همزمان با شمارش مرحله به مرحله آرا چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و مشخص شدن تقریبی میزان مشارکت، برخی هواداران حکومت در شبکه‌های اجتماعی، خواستار «ریشه‌یابی جدی» دلایل کاهش میزان مشارکت مردمی در چند انتخابات اخیر شدند.

مخالفان و منتقدان حکومت نیز از «پیروزی» پروژه تحریم انتخابات در ایران سخن می‌گویند و از «نه بزرگ» شهروندان به درخواست علی خامنه‌ای مبنی بر ضرورت مشارکت بالا برای «سرافرازی» جمهوری اسلامی خبر می‌دهند.

با این حال بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی مدافع تحریم، از ضرورت همراهی مخالفانی که رأی دادند و ندادند در مبارزه برای برقراری دموکراسی و حقوق بشر در ایران و خودداری از تبدیل مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات به عامل شکاف و جدایی میان منتقدان و مخالفان تأکید می‌کنند.

برخی حامیان حکومت نیز عدم مشارکت کسترده در انتخابات را نشانه نارضایتی از دولت ابراهیم رئیسی که «شهید خدمت» نامیده شد، علیرغم تعریف و تمجیدهای حکومت از او و بستن غیررسمی راه هرگونه انتقاد از عملکرد کابینه ناتمامش خوانده‌اند.

عده‌ای نیز به افرادی که از همین مشارکت پایین هم راضی بوده و به واسطه آن سعی در بیرون کردن رقبا از میدان دارند، هشدار داده‌اند که میزان مشارکت اندک چیزی نیست که بتوان به آن بالید و باید «قهر» مردم را جدی گرفت.

۰۸:۵۵ ۹.۴.۱۴۰۳

نتیجه ششمین مرحله شمارش آرا؛ پزشکیان کماکان از جلیلی جلوتر است

بر اساس ششمین آرا تجمیعی وزارت کشور و شمارش ۱۴.۰۷۰.۴۶۲ رأی، مسعود پزشکیان کماکان از سعید جلیلی پیش است، با این حال آرا جلیلی افزایش یافته است.

بر اساس نتایج جدید شمارش آرا تا این لحظه، رای مسعود پزشکیان به ۵.۹۵۵.۷۸۱، آرا سعید جلیلی به ۵.۵۶۰.۳۲۱، آرا محمدباقر قالیباف به ۱.۸۹۱.۳۸۵ و آرا مصطفی پورمحمدی به ۱۱۱.۹۶۷ رسیده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش وزارت کشور، فاصله آرا پزشکیان و جلیلی، در این مرحله کاهش یافته است.

۰۷:۰۵ ۹.۴.۱۴۰۳

نتیجه پنجمین مرحله شمارش آرا؛ پزشکیان جلو افتاد

براساس پنجمین آمار تجمیعی وزارت کشور و با شمارش ۱۲ میلیون و ۵۸ هزار ۸۴۳ رای مسعود پزشکیان با اختلاف بیش از ۱۲۰ هزار رای پیشتاز است.

براساس این آمار٬ مسعود پزشکیان پنج میلیون و ۳۵۴ رای کسب کرده است و سعید جلیلی نیز با چهار میلیون و ۸۷۵ هزار و ۲۶۹ رای در رتبه دوم قرار دارد.

محمدباقر قالیباف با ۱ میلیون و ۶۲۰ هزار و ۶۲۸ رای و مصطفی پورمحمدی با ۹۵ هزار و ۱۷۲ رای در رده‌های بعدی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری قرار دارند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG