لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۵

وزیر آموزش و پرورش می‌گوید از پرداخت بخشی از معوقات فرهنگیان بی‌اطلاع است


سخنگوی دولت می‌گوید بخشی از معوقات فرهنگیان پرداخت شده است، اما وزیر آموزش و پرورش از این اتفاق ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته‌ است: «من در جریان نیستم».

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت چهاردهم روز یکشنبه اول مهرماه اعلام کرد که پرداخت قسمتی از معوقات فرهنگیان با «پیگیری‌های وزیر آموزش و پرورش و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه» انجام شده است.

با این حال در همین روز وقتی خبرنگاران درباره پرداخت معوقه فرهنگیان از علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، سوال کردند او گفت: «من نماینده معلمان هستم و تمام تلاش خود را انجام می‌دهم تا دغدغه همکاران فرهنگی را دنبال کنم و هر وقت نتیجه داد، خود معلمان متوجه می‌شوند، نیاز به اعلام نیست. اگر کسی اعلام کرده، طبیعتا از خودش بپرسید؛ من در جریان نیستم».

او همچنین گفت که از «همکاران» خواهش کردیم که در مورد آنچه به همکاران فرهنگی پرداخت می‌شود، صحبتی نکنند. به نظر می‌رسد اشاره او به سخنگوی دولت است.

حدود ۱۰ روز پیش نیز علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با ابراز بی‌اطلاعی از وضعیت پرداخت معوقه و پاداش معلمان گفته بود که به محض اینکه سازمان برنامه و بودجه اعتبار را تأمین کند، پاداش به حساب بازنشستگان واریز می شود و وعده داده بود که تلاش می‌شود این واریزی به طور کامل انجام شود و مبلغ پرداختی قسطی نباشد.

وزارت آموزش‌ و پرورش ایران با داشتن آمار میلیونی حقوق‌بگیران فعال و بازنشسته، بزرگ‌ترین وزارتخانه دولتی از نظر پرداخت حقوق به‌ شمار می‌رود.

اما معلمان سراسر کشور در سال‌های اخیر نسبت به عدم رسیدگی به مشکلات معیشتی و سایر مطالبات خود معترض هستند و گزارش‌هایی نیز مبنی‌بر عدم پرداخت حقوق مربوط به «رتبه‌بندی» معلمان نیز منتشر شده است.

اردیبهشت ۱۴۰۳ مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد بدهی وزارت آموزش و پروش در پرداخت مطالبات فرهنگیان «در مجموع حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان» است.

بر اساس این گزارش، «جدول معوقات پرداخت‌نشده» و «دیون انباشته‌شده» این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲، نشان می‌دهد میزان بدهی آموزش و پرورش به فرهنگیان کشور «رقمی معادل ۱۶ درصد بودجه این وزارتخانه در سال جاری» است.

پاسخگو نبودن مسئولان موجب شده اعتراضات معلم‌ها به ویژه ۱۲ اردیبهشت هر سال در روزی که در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز معلم نام‌گذاری شده ادامه داشته باشد.

در جریان این اعتراض‌ها نیز بارها فرهنگیان و معلمان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

آموزش و پرورش در ایران با چالش‌های بسیاری از جمله بازماندگی از تحصیل، ترک تحصیل، افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان و کمبود نیروی مجرب روبروست.

با استفاده از گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG