لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

جبران کمبود «۱۷۶ هزار معلم» در ایران با نیرو‌های خرید خدمات و بازنشستگان


عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید نظام آموزشی ایران در سال تحصیلی جدید با کمبود ۱۷۶ هزار معلم روبرو خواهد شد که بخشی از این کمبود به واسطه نیرو‌های خرید خدمات جبران خواهد شد.

خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، «خانه ملت»، از قول رمضان رحیمی گزارش داده است که کمیسیون آموزش با پیگیری‌هایی که از آموزش و پرورش در مورد بهبود وضعیت آموزشی کشور داشت، موفق به لغو بخشنامه محدودیت بازنشستگی معلمان شده است.

وزارت آموزش و پرورش اخیرا برای جلوگیری از بازنشستگی زودهنگام فرهنگیان با صدور بخشنامه‌ای بازنشستگی معلمانی که فاقد جمع شرایط ۳۰ سال خدمت و ۶۰ سال سن برای دارندگان مدرک کارشناسی و ۳۵ سال خدمت و ۶۵ سال برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر هستند، را ممنوع کرد.

کمبود ۱۷۶ هزار معلم در سیستم آموزشی در حالی است که بهمن‌ماه پارسال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان اعلام کرد «در اقدامی بی‌سابقه»، «سه تا شش هزار نفر» به دلایل عقیدتی در آزمون‌های استخدامی آموزش ‌و پرورش «ردِ گزینشی» شده‌اند.

هم‌زمان سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد ۳۵۰۰ روحانی و طلبه در آموزش و پرورش استخدام شدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در مورد اقدام وزارت آموزش و پروزش در «جایگزینی» معلمان مدارس با طلاب و روحانیون هشدار داد و آن را حرکتی «ارتجاعی» و بازگشت به دوران «مکتب‌خانه» دانست.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم نیز آبان پارسال از تغییر «۲۰ هزار مدیر مدرسه» خبر داده بود و جلال محمودزاده، نماینده اهل سنت مهاباد در مجلس با انتقاد از «خالص‌سازی»‌ در دولت سیزدهم، علت کنار گذاشته شدن گسترده مدیران مدارس را مسائل «سیاسی و اعتقادی» عنوان کرده بود.

این تحولات در حالی رخ داد که در آغاز سال تحصیلی گذشته، گزارش‌های متعدد از کلاس‌های بدون معلم در رسانه‌های ایران بازتاب یافته بود.

توسل به نیروهای خرید خدمات برای جبران کمبود معلم در حالی است که در سال ۱۴۰۳، برای دانشجو معلمان و نیروهای خدماتی در نظام آموزشی، حقوقی به مبلغ ده میلیون تومان در نظر گرفته شده که حتی نصف حداقل سبد معیشت یک خانوار نیز نمی‌شود.

حقوق فرهنگیان نیز بسیار پایین‌تر از حداقل معیشت خانوار است و معلمان طی چند سال گذشته چندین بار دست به تجمعات اعتراضی زده‌اند که با سرکوب و ارعاب حکومتی مواجه شدند.

آقای رحیمی در ادامه گفته است طبق برنامه‌ریزی تعریف شده از سوی وزارتخانه مربوطه بخشی از کسری معلم به واسطه گروهی از بازنشستگان فرهنگی تامین می‌شود که مایل به ادامه فعالیت در سیستم آموزشی کشور هستند و گروهی به واسطه استخدام نیرو‌های ماده ۲۸ (استخدام به شرط قبولی در آزمون و طی کردن دوره مهارت‌آموزی)، بخشی هم از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های فرهنگیان و رجایی جذب سیستم آموزشی کشور خواهند شد.

XS
SM
MD
LG