لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

آیا مسعود پزشکیان اهل سنت را ناامید کرد؟


عکسی از سفر مسعود پزشکیان به استان کردستان هنگام تبلیغات انتخاباتی، دوم تیرماه ۱۴۰۳
عکسی از سفر مسعود پزشکیان به استان کردستان هنگام تبلیغات انتخاباتی، دوم تیرماه ۱۴۰۳

حاصل داسه،‌ فعال سیاسی کرد و نمایندۀ اهل سنت پیرانشهر و سردشت در مجلس ششم، در گفت‌وگو با رادیوفردا می‌گوید مسعود پزشکیان بدون قول‌هایی که به مردم داده، با دیگران تفاوتی ندارد و یک بازنده خواهد بود.

آقای داسه ‌همچنین فهرست پیشنهادی رئیس‌جمهور جدید به مجلس و نبودن حتی یک وزیر اهل سنت در این فهرست را ناامیدکننده توصیف می‌کند و می‌گوید پزشکیان باید جبران کند.

مسعود پزشکیان ٢١ مرداد فهرست وزرای پیشنهادی‌اش برای دریافت رأی اعتماد را به مجلس معرفی کرد، اما بسیاری از چهره‌های سیاسی، به‌ویژه اصلاح‌طلبان و حامیان آقای پزشکیان در انتخابات، از این فهرست ابراز ناامیدی کرده و می‌گویند این کابینه در سطح توقع کسانی نیست که رأی دادند و خواستار تغییر بودند.

در گزینه‌های پیشنهادی مسعود پزشکیان برای کابینه، از اهل سنت کسی حضور ندارد و کابینه او با ترکیب پیشنهادی، ‌چهاردهمین دولت در نظام جمهوری اسلامی خواهد بود که اهل سنت در آن حضور ندارند.

این در حالی است که هیچ یک از اصول قانون اساسی و سایر قوانین جمهوری اسلامی ایران اقلیت‌های دینی و مذهبی را از حضور در مدیریت کلان کشور همچون وزارت و سفارت محروم نکرده است.

گفت‌وگو با حاصل داسه؛ چرا پزشکیان وزیر اهل سنت معرفی نکرد؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:38 0:00
لینک مستقیم
«پزشکیان اهل سنت را ناامید کرد»

حاصل داسه، ‌نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی کرد به رادیوفردا می‌گوید که مسعود پزشکیان «درهمین گام اول، اهل سنت ایران را ناامید کرد».

او می‌گوید اعتماد به پزشکیان به‌خاطر قول‌های او بود و «به شرفش قسم خورد که کاری می‌کند» و «الان مردم از ما توقع دارند و می‌گویند ما به شما اعتماد کردیم در انتخابات مشارکت کردیم و به ایشان رأی دادیم».

مسعود پزشکیان در دوران تبلیغات انتخاباتی در موارد متعددی از تبعیض‌ها علیه اهل سنت انتقاد کرده بود. حاصل داسه با یادآوری این موضوع می‌گوید علاوه بر مواضع تبلیغاتی پزشکیان در این مورد، «هم یک سیاست توسعه‌یافته این را می‌گوید و هم مردم این را می‌خواهند».

مسعود پزشکیان هنوز توضیحی دربارۀ روند انتخاب وزرای پیشنهادی خود نداده است. آقای داسه اما در پاسخ به این سؤال که چرا آقای پزشکیان هیچ گزینه‌ای از اهل سنت به عنوان زیر معرفی نکرده، به فشارهای نهادهای دیگر اشاره می‌کند و می‌گوید: «مراجع دیگری ممکن است به او فشار آورده‌ باشند مثل مراجع مذهبی و نهادهای دیگر تصمیم‌گیر که هرگز خودشان را آشکار نمی‌کنند، هرگز اسمی از خود به جای نمی‌گذارند و هرگز مسئولیت قبول نمی ‌کنند ولی عملا کار می‌کنند و خروجی کارشان این است که حذف می‌کنند. تقریبا ۱۵ میلیون نفر اهل سنت ایران را حذف کردند.»

در ۴۵ سالی که از روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی می‌گذرد، هیچ شهروند اهل سنت تا کنون به‌عنوان وزیر انتخاب نشده و بالاترین مقامی که اهل سنت توانسته‌اند در دولت به آن راه یابند، معاونت وزیر بوده است.

براساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی ایران، مسلمانان غیرشیعه از داوطلبی در انتخابات ریاست‌جمهوری محروم‌اند و نمی‌توانند رئیس‌جمهور شوند، اما هیچ یک از اصول قانون اساسی و سایر قوانین جمهوری اسلامی ایران اقلیت‌های دینی و مذهبی را از حضور در مدیریت کلان کشور همچون وزارت و سفارت محروم نکرده است.

علاوه بر این، بند ۹ اصل سوم قانون اساسی می‌گوید که «دولت موظف است همه امکانات خود را» ازجمله برای «رفع تبعیضات‏ ناروا و ایجاد امکانات‏ عادلانه‏ برای‏ همه‏، در تمام‏ زمینه‏‌های‏ مادی‏ و معنوی»‏ به کار گیرد.

براساس بند ۸ همین اصل دولت همچنین موظف است امکانات خود را برای «مشارکت‏ عامه‏ مردم‏ در تعیین‏ سرنوشت‏ سیاسی‏، اقتصادی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ خویش» به کار برد.

«پزشکیان بازنده است»

حاصل داسه،‌ نماینده سابق پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی که از نزدیک مسعود پزشکیان را می‌شناسد، می‌گوید که احتمال می‌دهد «خود آقای پزشکیان از این وضعیت بسیار ناراضی باشد که نتوانسته به قولش عمل کند».

با این حال او تأکید می‌کند که پزشکیان «نمی‌تواند با این وضعیتی که به او تحمیل شده، ادامه دهد. چون سرمایه آقای پزشکیان همین مردم هستند و اگر این مردم را از دست بدهد هیچ مشروعیتی ندارد».

انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم شاهد کمترین میزان مشارکت مردم در تاریخ جمهوری اسلامی بود، با این حال استان کردستان ازجمله استان‌هایی بود که مسعود پزشکیان در مقابل سعید جلیلی رأی آورد.

به‌گفته حاصل داسه، «عده‌ای قالب آقای پزشکیان را می‌خواهند و می‌خواهند او را تهی کنند و از صداقت خالی شود. پزشکیان بدون صداقت و بدون قول‌هایی که داده، پزشکیان یک ماه قبل نیست و هیچ فرقی با بقیه ندارد».

این در حالی است که مسعود پزشکیان روز چهارشنبه در واکنش به انتقادها از فهرست کابینه گفت این فهرست «براساس اعتقاد عمیق دولت چهاردهم به خرد جمعی، هم‌فکری و تعامل با همهٔ جریانات سیاسی تهیه شده» است.

حاصل داسه اما معتقد است «وضعیتی که به وجود آمده، این دلزدگی و ناامیدی و افسردگی، افسردگی ملی و افسردگی اجتماعی است و شکاف دیگری در راه است. اگر آقای پزشکیان این شکاف را سریع جبران نکند و سریع به خود نیاید، باید منتظر وضعیت غیرقابل پیش‌بینی باشیم.»

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده تربت جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد در مجلس شورای اسلامی، هم از معرفی نشدن گزینه اهل سنت در کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان انتقاد کرده است.

این نماینده مجلس در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به مسعود پزشکیان نوشته است: «آقای رئیس‌جمهور، هشت وزارت‌خانه به به اصولگرایانی که مقابل شما و ما ایستادند و به شما رأی ندادند، رسید. یک وزارت‌خانه به اهل سنت که با همۀ وجود شما و جنبش اصلاحات را یاری نمودند، نرسید. کجای این کابینه وفاق ملی است؟ ما مگر بخشی از ملت ایران نیستیم؟»

قرار است مجلس شورای اسلامی از روز ۲۷ مرداد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را آغاز کند.

  • 16x9 Image

    فرشته قاضی

    فرشته قاضی از پاییز ۹۹ به تحریریه رادیوفردا پیوست. او که بیش از دو دهه سابقه روزنامه‌نگاری دارد، در ایران به ویژه در حوزه سیاست داخلی، دولت و مجلس، فعالیت می‌کرد. در یک دهه گذشته نیز پس از خروج از ایران او با روزآنلاین، یورونیوز، و بی‌بی‌سی فارسی همکاری می‌کرد که محصول این دوره صدها گفت‌وگو و گزارش اختصاصی مرتبط با سیاست داخلی و حقوق بشر در ایران است.

XS
SM
MD
LG