لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان

زنده سپاه می‌گوید جسد عباس نیلفروشان پیدا شد؛ اظهارات جدید درمورد «غیبت قاآنی»

خلاصه رویدادها:

  • شلیک نیروهای اسرائیل به سوی صلح‌بانان سازمان ملل با اعتراض شماری از کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، کانادا، اندونزی و ایرلند روبه‌رو شد
  • سخنگوی صلح‌بانان سازمان ملل اعلام کرد حضور این نیروها در جنوب لبنان ادامه می‌یابد
  • حملات هوایی اسرائیل به دو محله در بیروت دست‌کم ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی برجای گذاشت و به گفته رویترز، به نظر می‌رسد وفیق صفا، از مقام‌های امنیتی حزب‌الله، از این حمله جان سالم به در برده است
  • به گفته مسئولان بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه در این باریکه دست‌کم ۲۸ کشته برجای گذاشت
  • رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل درباره پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله ایران گفت‌وگو کردند
  • وزیر دفاع اسرائیل وعده داد که پاسخ کشورش به ایران «مرگبار و غافلگیرکننده» خواهد بود
  • هواپیمایی امارات پروازها به ایران را تا ۱۵ اکتبر لغو کرد

۱۶:۴۲ ۱۷.۷.۱۴۰۳

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید هاشم صفی‌الدین، جانشین نصرالله، احتمالا کشته شده است

وزیر ذفاع اسرائیل اعلام کرد که هاشم صفی‌الدین، گزینه جانشینی حسن نصرالله به عنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان، «احتمالا کشته شده است».

یوآو گالانت روز سه‌شنبه در بازدید از واحدهای ارتش در شمال اسرائیل گفت که حزب‌الله اکنون «سازمانی بدون رهبر» است و ادامه داد: «نصرالله نابود شده و جانشین او نیز احتمالا از بین رفته است... هیچکس نمانده که تصمیم بگیرد و اقدام کند.»

از هاشم صفی‌الدین به عنوان نامزد اصلی برای جانشینی حسن نصرالله یاد می‌شد و او از زمان حمله پنجشنبه هفته گذشته اسرائیل به محل احتمالی او در منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت، مفقود شده است.

پیش‌تر چند عضو ارشد حزب‌الله تأیید کرده بودند که تماس‌ها با صفی‌الدین قطع شده و گروه‌های امداد و نجات به دلیل حملات اسرائیل امکان یافتن او را ندارند.

از همان زمان، وضعیت اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نیز مبهم است. هرچند که معاون این نیرو روز دوشنبه مدعی شد که حال آقای قاآنی «خوب است».

۱۵:۲۱ ۱۷.۷.۱۴۰۳

اخباری در مورد وضعیت رهبر پنهان‌شدهٔ حماس

این تصویر از ویدئویی است که ارتش اسرائیل در بیست‌وچهارم بهمن امسال منتشر کرد و گفت که تصویر یحیی سنوار در یکی تونل‌های غزه است
این تصویر از ویدئویی است که ارتش اسرائیل در بیست‌وچهارم بهمن امسال منتشر کرد و گفت که تصویر یحیی سنوار در یکی تونل‌های غزه است

اهود اولمرت، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل، در گفت‌وگویی با شبکه اسکای‌نیوز که سه‌شنبه ۱۷ مهر پخش شد، گفت موساد هفته‌ها نتوانسته بود یحیی سِنوار، رهبر داخلی و پنهان‌شدهٔ گروه افراطی حماس را ردیابی کند و «هیچ نشانی از زنده بودن او» به دست موساد و نهادهای اطلاعاتی ارتش نرسیده بود.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته ‌می‌شود.

آقای اولمرت گفت عدم نشان از سنوار در ردیابی نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل در طول هفته‌ها این احتمال را مطرح کرده بود که «ممکن است او مرده باشد».

اما شبکه العربیه و روزنامه بریتانیایی دیلی میل در روز هفتم اکتبر که با سال‌روز حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل مصادف بود، گزارش دادند که یحیی سنوار پس از هفته‌ها که نشانی از زنده بودن او در دسترس نبود، تماس با میانجی‌گرهای قطری را از سرگرفته است.

یک دیپلمات قطری به روزنامه جروزالم پست گفت کشورش هرگز تماس مستقیم با سنوار نداشته و تماس‌های دولت قطر تنها از طریق نمایندگان دفتر سیاسی حماس مستقر در دوحه انجام می‌شود.

مقامات اسرائیل ارزیابی کرده‌اند که یحیی سنوار با استفاده از ده‌ها اسرائیلی جوان گروگان حماس، مخصوصاً سربازانی که ربوده و آن‌ها را در تونل‌های زیرزمینی به عنوان سپر انسانی حبس کرده، زنده مانده است.

ارتش اسرائیل پیشتر گفته است در تونل‌هایی در غزه که ارزیابی می‌کند گروگان‌های زنده اسرائیلی هنوز در آن‌ها باشند، عملیاتی انجام نمی‌دهد تا جان این شهروندان ربوده‌شده اسرائیلی به خطر نیفتد.

۱۴:۳۰ ۱۷.۷.۱۴۰۳

پرتاب «۸۵ فروند راکت» دیگر حزب‌الله به شمال اسرائیل

رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند حزب‌الله روز سه‌شنبه ۱۷ مهر با حدود ۸۵ فروند راکت بخش‌هایی از شمال اسرائیل شامل حیفا و شهرهای اطراف آن را هدف قرار داد.

حملات حزب‌الله پس از آن تشدید شد که ارتش اسرائیل از کشته شدن سهیل حسین حسینی، رئیس ستاد حزب‌الله در عملیات هدفمند ارتش در روز دوشنبه در بیروت خبر داد و ساعتی پس از اعلامیهٔ ارتش اسرائیل، ویدیوی اظهارات نعیم قاسم، معاون دبیرکل کشته شده حزب‌الله، که از مخفی‌گاه به شدت کم‌نور او ضبط شده بود، از شبکه تلویزیونی حزب‌الله پخش شد.

در نتیجهٔ حملات راکتی حزب‌الله در روز سه‌شنبه، یک ساختمان در شهر «کریات یام» در نزدیکی حیفا که برای تعمیرات کلی از مدتی پیش از ساکنینش تخلیه شده و می‌بایست ویران می‌شد، هدف یکی از موشک‌های حزب‌الله قرار گرفت. آژیری که خطر حمله قریب‌الوقوع راکتی را نیز به مردم خبر می‌دهد، در شهر باستانی عکا نیز به صدا درآمده بود.

ارتش اسرائیل اعلام کرد راکت‌هایی را رهگیری کرده که خطر اصابت آن به نقاط مسکونی یا تأسیسات وجود داشت و بقیه راکت‌ها در فضای باز و اماکنی که خطر جانی نداشته، فرود آمده است. روز دوشنبه نیز حزب‌الله حدود ۲۰۰ راکت به سوی اسرائیل شلیک کرد که آسیب جانی نداشت.

۱۳:۳۱ ۱۷.۷.۱۴۰۳

رابرت ولز: حکومت ایران ارباب صحنه‌گردان حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها است

رابرت ولز، یک مقام ارشد پلیس فدرال آمریکا حکومت ایران را ارباب صحنه‌گردان حماس، حزب‌الله و حوثی‌های یمن نامید.

آقای ولز روز دوشنبه ۱۶ مهر در سخنرانی در دانشگاه اسرائیلی رایخمن در جریان کنفرانسی در خصوص مبارزه با تروریسم در جهان گفت هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی با تهدید تروریستی مبارزه کند؛ تهدیداتی که پایدار و پیچیده‌تر از هر زمان دیگر است.

او حمله گروه افراطی حماس در هفتم اکتبر پارسال به خاک اسرائیل را وحشی‌گری نامید که مسیر تهدیدهای تروریستی را تغییر داده است.

این مقام اف‌بی‌آی افزود آمریکا نیز از این تهدیدات تروریستی آسیب دیده و شهروندانش در میان کشته‌شدگان و ربوده‌شدگان هستند و حملاتی از این دست، تأکیدی بر اهمیت حفظ شراکت پایدار (در مبارزه با تروریسم) است.

به گفته آقای ولز، سازمان‌های تروریستی در منطقه می‌دانند که موفقیت آن‌ها به پشتیبانی رژیم ایران بستگی دارد، و مقابله با چالش‌های پیش روی، با بودن کشورهای شریک در کنار یکدیگر میسر است.

او که دستیار مدیر اجرایی دایره امنیت ملی و مسئول ارشد هزاران تحلیلگر و کارکنان حرفه‌ای در پلیس فدرال آمریکاست، این را نیز گفت که در این دوره جدید تهدیدات، ایران توطئه‌هایی برای حمله به مقامات ارشد آمریکایی در خاک آمریکا طراحی کرده است.

رابرت ولز گفت سطح کنونی تهدیدات برای امنیت ملی آمریکا در بالاترین حد است و کشورهای دیگر نیز چنین احساسی را نسبت به این ارزیابی که با آن‌ها به اشتراک گذاشته شده، بیان کرده‌اند.

۱۳:۱۶ ۱۷.۷.۱۴۰۳

معاون دبیرکل حزب‌الله: نمی‌توانم وضعیت خود را بدون دبیرکل توصیف کنم

نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز سه‌شنبه ۱۷ مهر، دربارهٔ کشته شدن حسن نصرالله، دبیرکل این سازمان گفت که «نمی‌توانم وضعیت خود را بدون دبیرکل فقیدمان توصیف کنم.»

حسن نصرالله دبیرکل ۶۴ ساله حزب‌الله لبنان که بیش از سی سال این موقعیت را در اختیار داشت، ششم مهرماه در بمباران سنگین منطقه ضاحیه از حومه‌های بیروت کشته شد. در حال حاضر از سرنوشت هاشم صفی‌الدین یکی از گزینه‌های اصلی جانشینی او هم خبری در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری میزان، نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز سه‌شنبه در ادامه مدعی «مدیریت منسجم» در گروه خود شد و افزود که «انتخاب دبیرکل را با توجه به سازوکارهای سازمانی کامل خواهیم کرد و در فرصت مناسب این موضوع را اعلام خواهیم کرد.»

به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص او در ادامه گفته است که به دلیل جنگ، انتخاب دبیرکل تازه برای حزب‌الله سخت خواهد بود.

نعیم قاسم سپس نیز گفت که: «نتانیاهو می‌گوید که می‌خواهد شهرک‌نشینان را برگرداند و ما به او می‌گوییم افرادی را که شما می‌گویید مهاجرت آنها بیشتر خواهد شد.»

بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل از سه هفته پیش تمرکز عملیات ارتش این کشور را به مرزهای شمالی با لبنان منتقل کرده و ضمن درگیری سنگین با شبه‌نظامیان حزب‌الله، یکی از اهداف اصلی خود را، فراهم ساختن امکان بازگشت ده‌ها هزار اسرائیلی ساکن مناطق مرزی به خانه‌هایشان اعلام کردند. این گروه از اسرائیلی‌ها به‌دنبال شدت گرفتن حملات حزب‌الله به اسرائیل، ناچار به ترک خانه‌های خود و رفتن به اماکن امن‌تر شده‌اند.

نعیم قاسم در ادامه گفت گروه او از ابتکار سیاسی نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، برای آتش‌بس حمایت می‌کند و قبل از برقراری آتش‌بس «جایی برای مذاکره وجود ندارد».

او مدعی شد که «جبهه حمایت لبنانی برای کاهش درد از غزه و دفاع از لبنان و ملت آن کار کرده است». این اظهارات نعیم قاسم ظاهراً در واکنش به موج انتقادهای شدید داخلی در لبنان از این گروه است که سبب آوارگی بیش از یک میلیون تن در این کشور شده است.

نعیم قاسم این را نیز گفت «ایران مصمم است در کنار مقاومت از راه‌هایی که مناسب می‌داند، بایستد». معلوم نیست نعیم قاسم در سفر اخیر وزیر خارجه ایران به بیروت با او دیدار کرده است یا نه.

نعیم قاسم ۷۱ ساله یکی از معدود اعضای شورای اجرایی حزب‌الله است که زنده مانده است.

۱۲:۵۷ ۱۷.۷.۱۴۰۳

حملات اسرائیل به جبالیا در غزه

اسرائیل روز سه‌شنبه تانک‌های خود را به عمق بیشتری در جبالیا در شمال نوار غزه فرستاد و به مردم هشدار داد که منطقه را ترک کنند، در حالی که این اردوگاه تاریخی پناهندگان فلسطینی را از هوا بمباران می‌کرد.

خبرگزاری رویترز با درج این خبر نوشت که پزشکان فلسطینی گفتند که تلفاتی از جبالیا گزارش شده است، اما آنها قادر به دسترسی به مناطق زیر آتش نیستند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که نیروهایش تلاش می‌کنند تا افراد گروه افراطی حماس را که از جبالیا حمله می‌کنند، متوقف کرده و مانع از تجدید سازمان آن‌ها شوند. گروه حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

«جبالیا در حال محو شدن است» عبارتی بود که بارها در پیام‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی توسط ساکنان غزه تکرار شد.

مقامات بهداشت فلسطینی بلافاصله آمار جدیدی از تلفات ارائه نکردند اما گفتند که ده‌ها نفر در ۲۴ ساعت گذشته در نوار غزه کشته شده‌اند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک سربازش در درگیری در شمال غزه کشته شده است.

ارتش اسرائیل دستورات جدیدی برای تخلیه ساکنان جبالیا و مناطق نزدیک به بیت حانون و بیت لاهیا صادر کرد و به آنها گفت که به یک منطقه تعیین شده بشردوستانه در المعواصی در جنوب نوار غزه بروند.

مقامات فلسطینی و سازمان ملل می‌گویند که هیچ منطقه کاملاً امنی در غزه وجود ندارد.

۱۲:۵۴ ۱۷.۷.۱۴۰۳

تاجزاده: جنگ با اسرائیل جمهوری اسلامی را سرنگون نمی‌کند

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و زندانی سیاسی، در یادداشتی که در زندان اوین نوشته و در کانال تلگرام منتسب به او منتشر شده به وقایع یک سال گذشته در منطقه و جنگ احتمالی بین ایران واکنش نشان داده است.

آقای تاجزاده گفته است که به باور او: «جنگ با اسرائیل جمهوری اسلامی را سرنگون نمی‌کند، همچنان که تحریم‌های حداکثری ترامپ نتوانست آن را ساقط کند، اگرچه اقتدارگرایی را تقویت کرد.»

این فعال سیاسی زندانی در بخشی از یادادشت خود هم‌چنین تأکید کرده است: «جمهوری اسلامی قادر به محو اسرائیل نیست چرا که تمام قدرت‌های بزرگ خود را متعهد به حفظ موجودیت آن می‌دانند.»

واکنش احتمالی اسرائیل به حمله اخیر ایران که می‌تواند منجر به گسترش جنگ در منطقه و افزایش تنش‌ها شود در روزهای گذشته با واکنش گسترده شخصیت‌ها و چهره‌ها و طیف مختلف سیاسی در موافقت و مخالفت با جنگ شده است.

مصطفی تاجزاده در ادامه با اشاره به پیامدهای جنگ از جمله «گسترش فقر و فساد و هرج‌ومرج در کشور» گفته است که از دیدگاه او، حمله اسرائیل: «اگر هم به فرض جمهوری اسلامی را ساقط کند، به استقرار دولتی دموکراتیک منجر نمی‌شود.»

۱۲:۱۰ ۱۷.۷.۱۴۰۳

بنت: تأسیسات هسته‌ای حکومت ایران باید حتماً در میان اهداف اسرائیل باشد

در بحبوحه ادامه انتظارات در منطقه و جهان در خصوص عملیات ضربتی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به موج حملات موشکی هفته گذشته ایران علیه اسرائیل، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل تأکید کرد که تأسیسات هسته‌ای حکومت ایران باید حتماً در میان اهداف اسرائیل باشد.

نفتالی بنت روز سه‌شنبه ۱۷ مهر در یک کلیپ که در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس منتشر کرد، گفت اکنون که اسرائیل در پیشبرد اهداف خود علیه حماس در غزه و عملیات علیه حزب‌الله در لبنان موفق بوده و بازوان «اختاپوس تروریستی» حکومت ایران کاملاً تضعیف شده‌اند، برای اولین بار این فرصت در اختیار اسرائیل قرار گرفته تا به جمهوری اسلامی «بدور از نگرانی از واکنشی وحشتناک و غیرقابل تحمل»، ضربه بزنیم.

آقای بنت گفت کشورش باید ضربه به تأسیسات هسته‌ای ایران را که «سایه‌ای تاریک بر آینده موجودیت اسرائیل انداخته» عملی کند و «باید آینده فرزندان و نوادگان خود را تضمین کند».

نفتالی بنت اظهار داشت برای نخستین بار است که حکومت ترور و خونریز حاکم بر ایران عریان (از بازوان منطقه‌ای خود) شده و آسیب‌پذیری آن پدیدار شده و ملت ایران نیز در آرزو و اشتیاق برانداختن این حکومت است.

او وضعیت کنونی را یک پنجرهٔ گشوده‌شدهٔ فرصت که تنها یک بار دست می‌دهد نامید که در آن اسرائیل «هم مشروعیت و هم توان وارد کردن آسیب جدی به رژیم ایران و برنامه هسته‌ای آن را دارد».

نفتالی بنت اضافه کرد «همیشه دلایل و فشارهایی هستند که مانع از انجام این کار شوند اما باید به یاد داشت که بازوان اختاپوس؛ حزب‌الله و حماس تنها هنگامی می‌توانند احیا شوند که مغز اختاپوس کار می‌کند اما اگر سر را قطع کردید، همهٔ هشت‌پا و بازوانش به احتضار کشیده خواهد شد، و از این روی، باید برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داد، افزون بر ضربه جانکاه به رهبری و اقتصاد حکومت تهران».

به گفته آقای بنت، «بسنده کردن به حمله به پایگاه‌های نظامی ایران یا اقدامات پر سر و صدا اما حاشیه‌ای که هدف آن تنها رساندن پیام هشدار باشد، یک خطا خواهد بود و زمان دادن پیام به سر رسیده است».

نیویورک تایمز روز سه‌شنبه گزارش داده بود که اسرائیل تا سال ۲۰۲۱ که نفتالی بنت به پست نخست‌وزیری رسید، برنامه واقعی برای حمله به برنامه هسته‌ای ایران نداشت و تلاش این کشور عمدتاً مصروف گردآوری اطلاعات در خصوص حزب‌الله در لبنان بود.

به نوشته نیویورک تایمز، نفتالی بنت به سرعت دستور تمرین‌های جدیدی برای شبیه‌سازی پرواز در مسافت‌های طولانی و اختصاص منابع مالی جدید برای آماده کردن طرح‌ها در راستای حمله به برنامه هسته‌ای ایران را صادر کرد.

۱۱:۲۸ ۱۷.۷.۱۴۰۳

داریوش اقبالی: نیروی خارجی آزادی نمی‌آورد

بر اساس ویدئویی که به صورت اختصاصی در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، داریوش اقبالی، خواننده سرشناس ایرانی، در کنسرت شامگاه دوشنبه شانزده مهر در شهر وین،‌ ضمن مخالفت با جنگ گفت که به باور او «نیروی خارجی آزادی نمی‌آورد.»

داریوش، با نقل این جمله که به باور او، «در کوله مهمات سربازان خارجی، آزادی برای سرزمینی دیگر وجود ندارد» خواستار برقراری صلح شد.

او در ادامه گفت: «به درد‌های ملت ما با دید انسانی نگاه کنید، صلح واژه باشکوهی است امیدوارم بجای جنگ به صلح توجه کنند».

شامگاه ۱۰ مهر جمهوری اسلامی ایران حدود ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک کرد که دومین حملۀ مستقیم ایران به اسرائیل در کمتر از شش ماه گذشته بود.

در پی تشدید تنش‌ها در منطقه و احتمال پاسخ اسرائیل به حمله اخیر ایران، نگرانی‌ها از بروز جنگ جدید در منطقه بیشتر شده است.

۱۱:۰۰ ۱۷.۷.۱۴۰۳

عراقچی: از جنگ هم هراسی نداریم

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای مصری خود گفت که «به دنبال افزایش تنش در منطقه نیستیم» اما اضافه کرد که «از جنگ هم هراسی نداریم و به هرگونه ماجراجویی جدید» اسرائیل «پاسخ محکم می‌دهیم.»

عباس عراقچی که به تازگی از بیروت و دمشق برگشته قرار است به عربستان سعودی و برخی کشورهای دیگر منطقه برود که به گفته خود، برای توقف حملات اسرائیل به حزب‌الله لبنان تلاش کند.

وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه در مورد وضعیت درگیری با اسرائیل به خبرنگاران گفت: «ما برای هر سناریو و اتفاقی آمادگی داریم، نیروهای مسلح ما در آمادگی کامل هستند، تمام اهداف لازم را شناسایی کرده‌ایم و البته همان‌طور که تأکید کردم سیاست ما توقف درگیری‌ها و رسیدن به توافق آتش‌بس قابل قبول است.»

او در ادامه با اظهار این‌که «ما بارها اعلام کرده‌ایم جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش تنش و جنگ نیست»، تأکید کرد: «گرچه از جنگ نمی‌ترسیم».

بیشتر

XS
SM
MD
LG