لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان

زنده سپاه می‌گوید جسد عباس نیلفروشان پیدا شد؛ اظهارات جدید درمورد «غیبت قاآنی»

خلاصه رویدادها:

  • شلیک نیروهای اسرائیل به سوی صلح‌بانان سازمان ملل با اعتراض شماری از کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، کانادا، اندونزی و ایرلند روبه‌رو شد
  • سخنگوی صلح‌بانان سازمان ملل اعلام کرد حضور این نیروها در جنوب لبنان ادامه می‌یابد
  • حملات هوایی اسرائیل به دو محله در بیروت دست‌کم ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی برجای گذاشت و به گفته رویترز، به نظر می‌رسد وفیق صفا، از مقام‌های امنیتی حزب‌الله، از این حمله جان سالم به در برده است
  • به گفته مسئولان بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه در این باریکه دست‌کم ۲۸ کشته برجای گذاشت
  • رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل درباره پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله ایران گفت‌وگو کردند
  • وزیر دفاع اسرائیل وعده داد که پاسخ کشورش به ایران «مرگبار و غافلگیرکننده» خواهد بود
  • هواپیمایی امارات پروازها به ایران را تا ۱۵ اکتبر لغو کرد

۱۰:۵۶ ۱۸.۷.۱۴۰۳

حزب‌الله می‌گوید دو تلاش ارتش اسرائیل برای نفوذ به جنوب لبنان را «دفع کرده است»

نیروهای اسرائیلی در لبنان
نیروهای اسرائیلی در لبنان

حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه گفت که افراد این گروه دو تلاش ارتش اسرائیل برای نفوذ به جنوب لبنان را «دفع کردند.»

حزب‌الله در دو بیانیه جداگانه اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی سعی کرده‌اند وارد مناطق مرزی نزدیک بلیده در جنوب شرقی و لبونه در جنوب غربی شوند، اما به عقب رانده شدند.

همزمان اسرائیل از تقویت نیروهایش در خاک لبنان خبر می‌دهد.

ارتش اسرائیل می‌گوید لشکر ۱۴۶ خود را در جنوب لبنان مستقر کرده است. این لشکر، نخستین لشکر از نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل است که در خارج از مرزهای این کشور مستقر می‌شود. ارتش اسرائیل همچنین از برنامه‌اش برای گسترش عملیات زمینی از جنوب شرقی لبنان به جنوب غربی این کشور خبر داد.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل از اعلام تعداد دقیق نیروهای این کشور در خاک لبنان سر باز زد؛ اما پیشتر ارتش گفته بود که سه
لشکر درگیر عملیات در لبنان هستند؛ موضوعی که نشان می‌دهد احتمالأ هزاران سرباز اسرائیلی در لبنان حضور دارند.

۱۰:۲۷ ۱۸.۷.۱۴۰۳

نعیم قاسم می‌گوید از تلاش برای آتش‌بس در لبنان حمایت می‌کند

نعیم قاسم، معاون رهبری حزب‌الله لبنان
نعیم قاسم، معاون رهبری حزب‌الله لبنان

نعیم قاسم، معاون رهبر حزب‌الله لبنان، در یک سخنرانی تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای که روز سه‌شنبه پخش شد، گفت که گروه او از تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس برای لبنان حمایت می‌کند، اما برای اولین بار از هرگونه اشاره به توافق آتش‌بس غزه به عنوان پیش‌شرط برای توقف آتشباری‌های این گروه علیه اسرائیل صرفنظر کرد.

نعیم قاسم گفت که حزب‌الله از تلاش‌های نبیه بری، رئیس پارلمان، متحد حزب‌الله، برای تضمین توقف درگیری‌ها که در هفته‌های اخیر با تهاجم زمینی اسرائیل و کشته شدن برخی از رهبران ارشد حزب‌الله از جمله سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله تشدید شده، پشتیبانی می‌کند.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل حاضر به موضع‌گیری در قبال سخنان نعیم قاسم نشد. متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما دلیل تغییر لحن حزب‌الله را، «قرار گرفتن در موضع ضعف و خوردن ضربات سنگین در میدان نبرد» دانست.

نعیم قاسم در سخنانش ادعا کرد که به رغم «ضربات دردناک» اسرائیل، از قابلیت‌های حزب‌الله کاسته نشده است. او تهدید کرد
که ده‌ها شهر اسرائیل در تیررس موشک‌های گروه او قرار دارند.

۰۹:۳۵ ۱۸.۷.۱۴۰۳

درخواست ۳۹ نماینده برای تغییر «دکترین دفاعی» ایران

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از امضای نامه‌ای توسط ۳۹ نفر از نمایندگان، خطاب به شورای عالی امنیت ملی مبنی بر درخواست برای تجدیدنظر در آنچه «دکترین دفاعی» جمهوری اسلامی نامیده شده، خبر داد.

حسنعلی اخلاقی امیری در گفت‌وگو با ایسنا گفته از آن رو که امروز دیگر «هیچ سازمان بین‌المللی و حتی کشورهای مدعی اروپایی و آمریکایی نمی‌توانند» اسرائیل را «کنترل کنند»، «بازدارندگی دفاعی» جمهوری اسلامی باید تقویت شود.

او به اینکه منظور از تغییر «دکترین دفاعی» جمهوری اسلامی چیست، اشاره‌ای نکرده، اما گفته که فتوای علی خامنه‌ای مبنی بر «حرام‌بودن» سلاح هسته‌ای، «محفوظ است چراکه در ادبیات فقه امامیه زمان و مکان در تغییر احکام دخالت دارد و همچنین احکام ثانویه می‌تواند جای احکام اولیه را بگیرد.»

این درخواست در شرایطی مطرح شده که مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با اشاره به فتوای یادشدهٔ علی خامنه‌ای، مدعی شده‌اند که هرگز به‌دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده‌اند.

۰۹:۲۱ ۱۸.۷.۱۴۰۳

بایدن و نتانیاهو دربارهٔ «طرح حمله» به ایران گفت‌وگو می‌کنند

یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امروز، چهارشنبه ۱۸ مهر، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دربارهٔ «طرح حمله» به ایران گفت‌وگوی تلفنی داشته باشد.

پس از حملهٔ موشکی هفتهٔ گذشتهٔ ایران به اسرائیل در واکنش به کشته‌شدن حسن نصرالله، دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان، مقام ارشد سپاه قدس جمهوری اسلامی، مقام‌های اسرائیلی بارها وعدهٔ تلافی این اقدام تهران را مطرح کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو وعده داده است که ایران تاوان حملهٔ موشکی خود را پرداخت خواهد کرد، در حالی که جمهوری اسلامی گفته هر گونه اقدام تلافی‌جویانهٔ اسرائیل با «ویرانی گسترده» مواجه خواهد شد.

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از وقوع یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه، مقام مطلع دیگری نیز به رویترز گفته که «انتقام» اسرائیل موضوع اصلی این تماس خواهد بود و واشینگتن مناسب بودن پاسخ اسرائیل را بررسی می‌کند.

بایدن جمعه گذشته گفته بود که اسرائیل باید به جایگزین‌های دیگری به جای حمله به میادین نفتی ایران فکر کند.

۰۶:۱۶ ۱۸.۷.۱۴۰۳

تشدید حملات اسرائیل به حومه جنوبی بیروت

خبرگزاری ملی لبنان از ادامه حملات اسرائیل به منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت از شامگاه سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه ۱۸ مهرماه خبر داد.

بر اساس این گزارش، حملات اسرائیل باعث فرو ریختن چهار ساختمان مسکونی مجاور در منطقه برج البراجنه شده است.

پیش‌تر، ارتش اسرائیل از مردم خواسته بود تا مناطق اطراف ساختمان‌های مشخصی در مناطق «حاره حریک» و «الحدث» در ضاحیه را تخلیه کنند و اعلام کرده بود که به‌زودی این نقاط را هدف قرار خواهد داد.

از سوی، نیروهای اسرائیلی روز سه‌شنبه یک تونل کوچک حزب‌الله را که از لبنان به داخل قلمرو این کشور کشیده شده بود، تخریب کردند. این عملیات در ادامه حملات زمینی اسرائیل به زیرساخت‌های حزب‌الله در نوار مرزی انجام شده‌ است.

بر اساس اعلام ارتش اسرائیل، این تونل ۲۰ متری فاقد خروجی در داخل قلمرو اسرائیل بوده و مسیری به طول حدود ۱۰ متر را از «خط آبی» که لبنان را از اسرائیل جدا کرده و سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته، طی کرده است.

ارزیابی‌های نظامی اسرائیل نشان می‌دهد که حزب‌الله حدود دو سال پیش ساخت این تونل را آغاز کرده. اسرائیل می‌گوید که این تونل را به سرعت شناسایی کرده بود اما ترجیح داده بود که بدون درگیری آن را تحت نظر داشته باشد.

به گفته مقامات نظامی اسرائیل، مقادیری تسلیحات از جمله مواد منفجره و موشک‌های ضد تانک در این تونل کشف شده است.

۰۵:۳۱ ۱۸.۷.۱۴۰۳

مقامات سازمان ملل متحد : لبنان ممکن است به سرنوشتی مشابه غزه دچار شود

جرمی لارنس، سخنگوی کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در ژنو گفت: « لبنان ممکن است به سرنوشتی مشابه غزه دچار شود.

به گفته سخنگوی کمیسر حقوق بشر سازمان ملل ، همان ابزارها و روش‌های جنگی به کار رفته در نوار غزه، در لبنان در حال استفاده هستند.

جرمی لارنس در ادامه با بیان اینکه نباید اجازه داد که این فاجعه تکرار شود گفت: «شاهد هستیم که غیرنظامیان بهای سنگینی می‌پردازند.»

او با اشاره به تعطیلی بیمارستان‌ها، جابه‌جایی اجباری یک میلیون نفر و کشته‌شدن غیرنظامیان و تاثیر این جنگ بر مدارس گفت: «ویرانی‌ها برای مردم لبنان همان اندازه غیرقابل تصور است که برای مردم غزه بوده است.»

جیمز الدر، سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، نیز گفت که شباهت‌های بین لبنان و غزه «در همه جا» وجود دارد.

۰۴:۳۲ ۱۸.۷.۱۴۰۳

کامالا هریس: مذاکرات آتش‌بس در غزه پیشرفت‌هایی داشته است

کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، گفت که مذاکرات آتش‌بس در غزه پیشرفت‌هایی داشته است اما تا زمانی که پیمان آتش‌بس در عالم واقعیت منعقد نشده، این حرف‌ها «بی‌معنی» است.

اظهارات خانم هریس در مصاحبه‌ای با استفن کولبرت، مجری یک شوی پرطرفدار در شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس بیان شده است که شامگاه سه‌شنبه پخش می‌شود.

گفت‌وگوی کامل کولبرت با هریس، که ماه آینده در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با دونالد ترامپ به رقابت خواهد پرداخت، سه‌شنبه شب پخش می‌شود.

معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در این برنامه گفت: «ما باید هر چه سریع‌تر به توافق بر سر آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها دست یابیم.»

۰۴:۲۸ ۱۸.۷.۱۴۰۳

۰۴:۱۴ ۱۸.۷.۱۴۰۳

وزیر خارجه بریتانیا راهی خاورمیانه می‌شود

همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه، وزیر امور خارجه بریتانیا برای مذاکراتی با هدف کاهش تنش‌ها به بحرین و اردن سفر کند.

ببر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، دیوید لامی روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه وارد منطقه خواهد شد تا ضمن تاکید بر اهمیت همکاری با شرکای منطقه‌ای بریتانیا از ایران و نیروهای نیابتی آن بخواهد که حملات خود را متوقف کنند.

این سفر بخشی از تلاش‌های بریتانیا برای تقویت همکاری‌های دیپلماتیک در منطقه و کمک به حل بحران‌های جاری توصیف شده است.

آقای لامی در این سفر با مقامات ارشد بحرین و اردن دیدار خواهد کرد تا در مورد راه‌های کاهش تنش‌ها و ایجاد ثبات در خاورمیانه گفت‌وگو کند.
وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای شرایط منطقه را به شدت «خطرناک» خواند و هشدار داد که تشدید بیشتر یتنش‌ها ا محاسبه نادرست در منطقه به نفع هیچ‌کس نیست.

او در ادامه تصریح کرد: « نباید در این دوره بحرانی از تلاش برای دستیابی به آتش‌بس‌ در غزه و لبنان، ارسال کمک‌های مورد نیاز به غزه، و آزادی تمام گروگان‌ها دست برداریم.»

۰۲:۳۱ ۱۸.۷.۱۴۰۳

کانال ۱۲ اسرائیل: «مذاکرات محرمانه» امریکا با ایران برای برقراری آتش‌بس

کانال ۱۲ اسرائیل به نقل از مقامات ارشد این کشور کزارش داده که ایالات متحده و چندین کشور عربی مذاکرات محرمانه‌ای را با ایران آغاز کرده‌اند که هدف آن برقراری آتش‌بس جامع در تمامی جبهه‌های جنگ است.

این کزارش می‌گوید که اسرائیل در حال حاضر در این مذاکرات دخیل نیست، اما مقامات ارشد اسرائیلی از این تلاش‌ها مطلع شده‌اند.

از دیگر سو بر اساس گزارش ان‌بی‌سی نیوز که به نقل از دو مقام آمریکایی منتشر شده، اسرائیل به ایالات متحده اطلاع نداده است که قصد دارد در پاسخ به حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران در اوایل اکتبر، به چه نحوی تلافی کند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از یوآو گالانت، وزیر دفاع، خواسته تا سفر برنامه‌ریزی‌شده خود به آمریکا را لغو کند.

وزیر دفاع اسرائیل قرار بود چهارشنبه ۱۸ مهر و در میانه تنش‌های نظامی خاورمیانه و تهدید این کشور برای پاسخ به حمله موشکی هفته گذشته ایران، با همتای آمریکایی خود در پایتخت آمریکا دیدار کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG