لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان

زنده سپاه می‌گوید جسد عباس نیلفروشان پیدا شد؛ اظهارات جدید درمورد «غیبت قاآنی»

خلاصه رویدادها:

  • شلیک نیروهای اسرائیل به سوی صلح‌بانان سازمان ملل با اعتراض شماری از کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، کانادا، اندونزی و ایرلند روبه‌رو شد
  • سخنگوی صلح‌بانان سازمان ملل اعلام کرد حضور این نیروها در جنوب لبنان ادامه می‌یابد
  • حملات هوایی اسرائیل به دو محله در بیروت دست‌کم ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی برجای گذاشت و به گفته رویترز، به نظر می‌رسد وفیق صفا، از مقام‌های امنیتی حزب‌الله، از این حمله جان سالم به در برده است
  • به گفته مسئولان بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه در این باریکه دست‌کم ۲۸ کشته برجای گذاشت
  • رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل درباره پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله ایران گفت‌وگو کردند
  • وزیر دفاع اسرائیل وعده داد که پاسخ کشورش به ایران «مرگبار و غافلگیرکننده» خواهد بود
  • هواپیمایی امارات پروازها به ایران را تا ۱۵ اکتبر لغو کرد

۰۰:۴۵ ۱۸.۷.۱۴۰۳

آمریکا می‌گوید درخواست حزب‌الله برای آتش‌بس نشان می‌دهد که تحت فشار است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، می‌گوید درخواست حزب‌الله برای آتش‌بس نشانگر این است که این گروه شبه‌نظامی تحت فشار قرار گرفته است.

متیو میلر، روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه در یک نشست خبری گفت:« درخواست حزب‌الله برای آتش‌بس نشان می‌دهد این گروه شبه‌نظامی تحت فشار قرار گرفته و در حال ضربه خوردن است.»

وی در ادامه گفت: «یک سال بود که جهان خواستار این آتش‌بس بود، اما حزب‌الله از قبول آن خودداری می‌کرد و حالا که حزب‌الله تحت فشار قرار گرفته و در حال ضربه خوردن است، ناگهان نظرشان تغییر کرده و به دنبال آتش‌بس هستند.»

آقای میلر در ادامه تاکید که کشورش همچنان به‌دنبال راه‌حلی «دیپلماتیک» برای این درگیری است.

این اظهارات در حالی است که نعیم قاسم، معاون رهبر حزب‌الله، در یک سخنرانی تلویزیونی روز سه‌شنبه اظهار داشت که توانمندی‌های این گروه مورد حمایت ایران همچنان بسیار است و نیروهایش با وجود « ضربات دردناکی» که در هفته‌های اخیر از اسرائیل دریافت کرده‌اند، در حال دفع حملات زمینی اسرائیل هستند.

نعیم قاسم افزود که حزب‌الله از تلاش‌های نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و متحد حزب‌الله، برای برقراری آتش‌بس حمایت می‌کند، اما او جزئیات بیشتری در مورد شرایط احتمالی که حزب‌الله مطرح کرده باشد ارائه نداد.

۲۳:۵۳ ۱۷.۷.۱۴۰۳

یک مقام ایرانی: کشورهای حاشیه خلیج فارس نباید اجازه دهند از حریم هوایی‌شان علیه ایران استفاده شود

در بحبوجه نگرانی‌ها از حمله تلافی‌جویانه احتمالی اسرائیل به ایران، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی گزارش داده که تهران از کشورهای عربی خلیج فارس خواسته است اجازه ندهند که از حریم هوایی کشورشان علیه ایران استفاده شود.

این گزارش در حالی منتشر شده که عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران به منظور مذاکره راهی عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است.

رویترز می‌نویسد اظهارات این مقام ایرانی همچنین به دنبال مذاکرات هفته گذشته ایران و کشورهای عربی در حاشیه یک کنفرانس آسیایی در قطر بیان شده و کشورهای عربی در آن مذاکرات به ایران اطمینان داده‌اند که در صورت بروز هر گونه درگیری بین ایران و اسرائیل بی‌طرف خواهند ماند.

این مقام ارشد ایرانی به رویترز گفت: «ایران تصریح کرده که هر اقدامی توسط یکی از کشورهای خلیج فارس علیه تهران، خواه استفاده از حریم هوایی آن باشد و خواه استفاده از پایگاه نظامی آن، به مثابه اقدامی توسط کل این کشورها در نظر گرفته خواهد شد و تهران پاسخ مناسبی به آن می‌دهد.»

وی افزود: «پیام ایران بر لزوم اتحاد منطقه‌ای علیه اسرائیل و اهمیت تضمین ثبات تاکید داشته. این پیام همچنین تصریح کرده که هر گونه کمکی به اسرائیل از جمله اجازه استفاده از حریم هوایی یکی از کشورهای منطقه علیه ایران، غیرقابل قبول است.»

یک دیپلمات غربی در خلیج فارس نیز به رویترز گفت که در جریان نشست مقامات کشورهای خلیج فارس و ایران در دوحه که روز پنج‌شنبه انجام گرفات، ایران به صراحت اعلام کرد که تهران خواستار اتحاد منطقه‌ای در برابر حمله اسرائیل است و دست‌کم از کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌خواهد که بی‌طرف بمانند.

به گفته این دیپلمات، ایران به صراحت اعلام کرده است که تهران نحوه واکنش هر یک از کشورهای خلیج فارس در مورد حمله اسرائیل و همچنین نحوه استفاده از پایگاه‌های آمریکایی مستقر در کشورهایشان را زیر نظر خواهد داشت.

۲۲:۳۴ ۱۷.۷.۱۴۰۳

سفر وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا لغو شد

در پی انتشار گزارش‌هایی درباره تعویق سفر وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا، پنتاگون تأیید کرد که یوآو گالانت به واشینگتن سفر نمی‌کند.

وزیر دفاع اسرائیل قرار بود چهارشنبه ۱۸ مهر و در میانه تنش‌های نظامی خاورمیانه و تهدید این کشور برای پاسخ به حمله موشکی هفته گذشته ایران، با همتای آمریکایی خود در پایتخت آمریکا دیدار کند.

پیش از این اعلام رسمی،‌ روزنامه هاآرتص نوشته بود که نخست‌وزیر اسرائیل از آقای گالانت خواسته سفر خود به آمریکا را به تعویق بیاندازد تا او ابتدا با جو بایدن گفت‌وگو کند.

باراک راوید، خبرنگار وب‌سایت اکسیوس، نیز گفته بود که وزیر دفاع اسرائیل در پی «اعتراض» بنیامین نتانیاهو سفر خود به آمریکا را به تأخیر انداخته است.

۲۱:۳۲ ۱۷.۷.۱۴۰۳

حمله هوایی به حومه دمشق دست‌کم هفت کشته به جا گذاشت

گزارش‌ها حاکی از حمله هوایی منسوب به اسرائیل به ساختمانی مسکونی در غرب دمشق، پایتخت سوریه، است که تلفاتی به جا گذاشته است.

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد هفت نفر «شامل زنان و کودکان» در حمله اسرائیل به ساختمانی «تجاری» در محله المزه دمشق کشته شدند.

در این بیانیه آمده که این آمار تلفات مقدماتی است و امدادگران در حال جست‌وجوی آوار برای یافتن بازماندگان هستند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در ادامه تعداد کشته‌شدگان را ۹ نفر اعلام کرد و گفت پنج تن از آنها غیرنظامی و شامل یک کودک بودند.

مدیر این نهاد مستقر در لندن اعلام کرد دو تن از کسانی که کشته شدند، «خارجی» بودند، اما به ملیت آنها اشاره نکرد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه پیش‌تر خبر داده بود این ساختمان در منطقه المزه محل ملاقات‌های اعضای سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان بوده است. المزه محل اقامتگاه‌های امنیتی و سفارتخانه‌ها از جمله سفارت ایران است.

سفارت جمهوری اسلامی در دمشق در واکنش اعلام کرد که هیچیک از کشته‌شدگان ایرانی نبودند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه می‌گوید سه طبقه اول این ساختمان ویران شده و دست‌کم ۲۰ خودرو پارک شده در نزدیکی آن نیز آسیب دیده‌اند.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل نیز با اعلام کشته شدن چهار نفر در این حمله گفت که این ساختمان محل رفت و آمد مداوم اعضای ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی بوده است.

اسرائیل سال‌ها است که به اهداف مرتبط با ایران در سوریه حمله می‌کند، اما این حملات در هفته‌های اخیر شدت گرفته است.

روز یکشنبه رسانه دولتی سوریه و دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش دادند اسرائیل سه کامیون حامل «مواد غذایی و دارو» به مقصد لبنان را در داخل کارخانه خودروسازی ایرانی سایپا در سوریه مورد هدف قرار داد.

۲۰:۳۰ ۱۷.۷.۱۴۰۳

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، کیست؟

اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که این روزها سرنوشتش در هاله‌ای از ابهام است، چهرهٔ چندان پرنفوذی در سپاه پاسداران و حتی گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در خارج از کشور به شمار نمی‌رود.

نفوذ اصلی او طی دهه‌های گذشته بیشتر در میان شبه‌نظامیان شیعی افغان نزدیک به حکومت ایران بوده و نفوذ چندانی در جنگ‌های نیابتی در آن سوی مرزهای غربی ایران نداشته است.

پس از حمله شامگاه ۱۲ مهر اسرائیل به منطقه «ضاحیه»، پایگاه حزب‌الله در حومه جنوبی بیروت که هدف اصلی آن هاشم صفی‌الدین جانشین احتمالی حسن نصرالله بود، گزارش‌های غیررسمی درباره زخمی یا حتی کشته شدن قاآنی نیز منتشر شد.

روزنامه نیویورک تایمز روز ۱۵ مهر به نقل از سه منبع ایرانی نوشت که اسماعیل قاآنی آخرین بار هفته گذشته در بیروت دیده شد.

اما ایرج مسجدی، معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز ۱۶ مهر گفت حال اسماعیل قاآنی، فرمانده این نیرو «خوب است».

درباره فرمانده نیروی قدس سپاه و وضعیت او بخوانید:

۲۰:۰۹ ۱۷.۷.۱۴۰۳

نتانیاهو اعلام کرد اسرائیل جانشین حسن نصرالله را کشته است

بنیامین نتانیاهو بدون نام بردن از هاشم صفی‌الدین گفت که اسرائیل «جانشین حسن نصرالله» را کشته است.

نخست‌وزیر اسرائیل در پیامی ویدئویی که عصر سه‌شنبه منتشر شد، گفت: «ما توان حزب‌الله را نابود کرده‌ایم. هزاران تروریست را از بین بردیم که شامل خود نصرالله و جانشین او و جانشینِ جانشین او می‌شود.»

مشخص نیست منظور آقای نتانیاهو از «جانشینِ جانشین» دبیرکل کشته‌شده گروه حزب‌الله چه کسی است.

او در ادامه از مردم لبنان خواست «خود را از حزب‌الله نجات دهند تا جنگ تمام شود».

ساعتی پیش‌تر،‌ یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در اشاره به هاشم صفی‌الدین که او را جانشین نصرالله خواند، گفت که او احتمالا کشته شده است.

کشته شدن این عضو ارشد حزب‌الله بر اثر حمله هوایی اسرائیل به منطقه ضاحیه در حومه جنوبی بیروت رخ داده است.

۱۸:۵۴ ۱۷.۷.۱۴۰۳

مدارس چند شهر شمال اسرائیل در پی حملات راکتی حزب‌الله بسته شدند

در پی حملات راکتی حزب‌الله لبنان، ارتش اسرائیل محدودیت‌های جدیدی برای تجمع شهروندان در حیفا و شهرهای اطرافش اعمال کرد.

به این ترتیب هرگونه فعالیت آموزشی در این شهر ممنوع و مدارس بسته شدند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی حزب‌الله روز سه‌شنبه با ۸۵ راکت بخش‌هایی از شمال اسرائیل شامل حیفا و شهرهای اطراف آن را هدف قرار داد.

ساعاتی بعد، ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۲۵ فروند راکت دیگر از لبنان به سمت شهر شمالی کریات شمونا پرتاب شده که تعدادی از آنها رهگیری و بقیه به مناطق باز برخورد کرده است.

حزب‌الله لبنان می‌گوید نیروهای اسرائیلی را در نزدیکی روستای مرزی «لبونه» در خاک لبنان با راکت و توپخانه زیر آتش گرفته است. حملات تازه حزب‌الله به سربازان اسرائیلی در حالی رخ داد که سه‌شنبه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرده بود که ارتش این کشور توانسته پس از حسن نصرالله دبیرکل پیشین حزب‌الله، دو جانشین بعدی او را هم از پا درآورد.

در تحولی دیگر صبح چهارشنبه آژیرهای خطر در نواحی شمالی اسرائیل به صدا درآمد و ارتش این کشور جراحت جدی سه تن از اعضایش در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در لبنان را هم تأیید کرد.

۱۸:۱۳ ۱۷.۷.۱۴۰۳

هواپیمایی امارات پروازها به ایران را به مدت یک هفته لغو کرد

شرکت هواپیمایی امارات اعلام کرد پروازها به ایران و از ایران به این کشور را تا ۱۵ اکتبر، یک هفته دیگر، لغو می‌کند.

در بیانیه روز سه‌شنبه هواپیمایی امارات آمده که این شرکت به نظارت دقیق بر اوضاع منطقه ادامه می‌دهد و با مقامات کشوری در رابطه با تحولات در تماس است.

لغو پروازهای امارات به ایران در حالی است که ارتش اسرائیل اخیرا اعلام کرده برای حمله به ایران آماده می‌شود و خود جمهوری اسلامی نیز پروازها را از ساعت ۲۱ یکشنبه تا صبح دوشنبه لغو کرده بود.

به رغم لغو پروازها در ایران، داده‌های وب‌سایت سوئدی «فلایت‌رادار ۲۴» که ترافیک هوایی را رصد می‌کند، نشان می‌داد که چند پرواز متعلق به شرکت هواپیمایی امارات و «ایرلاین جزیره» کویت در آسمان ایران بودند.

شرکت هواپیمایی امارات همچنین اعلام کرده پروازها به بیروت تا ۱۵ اکتبر لغو شده و این ممنوعیت برای شرکت هواپیمایی دوبی، فلای‌دبی، تا ۳۰ اکتبر اعمال می‌شود.

۱۷:۴۸ ۱۷.۷.۱۴۰۳

هشدار رئیس ام‌آی۵ درباره تاثیر درگیری ایران و اسرائیل بر امنیت بریتانیا

رئیس اداره امنیت داخلی بریتانیا، ام‌آی۵، با اشاره به مناقشه میان اسرائیل و ایران هشدار داد که اگر اسرائیل در پاسخ به حمله موشکی ایران دست به حمله متقابل بزند، ایران می‌تواند اهداف خود را در بریتانیا گسترش دهد.

به گفته کن مک‌کالوم، گسترش درگیری‌ها در خاورمیانه خطر «افزایش یا گسترش تجاوزگری دولت ایران در بریتانیا» را افزایش می‌دهد.

او همچنین از افزایش «خیره‌کننده» تلاش‌های ایران و روسیه برای ترور در خاک بریتانیا خبر داد.

درباره گزارش سالانه رئیس ام‌آی۵ بیشتر بخوانید:

۱۷:۰۷ ۱۷.۷.۱۴۰۳

کامالا هریس ایران را «بزرگ‌ترین دشمن آمریکا» خواند

کامالا هریس، معاون جو بایدن و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا، می‌گوید که او ایران را «بزرگ‌ترین دشمن آمریکا» می‌داند.

خانم هریس در بخشی از مصاحبه با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس در پاسخ به این سوال که به نظرش بزرگترین دشمن آمریکا کیست، اظهار داشت: «فکر می‌کنم یک مورد روشن وجود دارد و آن ایران است.»

او اضافه کرد که «دست ایران به خون آمریکایی‌ها آغشته است».

معاون رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به حمله سه‌شنبه هفته گذشته جمهوری اسلامی به اسرائیل با حدود ۲۰۰ موشک بالستیک اشاره کرد و تصریح کرد: «کاری که ما باید انجام دهیم این است که مطمئن شویم ایران هرگز توانایی تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای را نخواهد داشت و این یکی از اولویت‌های اصلی من است.»

او در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران در صورت اقدام جمهوری اسلامی به تولید بمب هسته‌ای گفت که نمی‌خواهد درباره فرضیات صحبت کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG