لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان

زنده سپاه می‌گوید جسد عباس نیلفروشان پیدا شد؛ اظهارات جدید درمورد «غیبت قاآنی»

خلاصه رویدادها:

  • شلیک نیروهای اسرائیل به سوی صلح‌بانان سازمان ملل با اعتراض شماری از کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، کانادا، اندونزی و ایرلند روبه‌رو شد
  • سخنگوی صلح‌بانان سازمان ملل اعلام کرد حضور این نیروها در جنوب لبنان ادامه می‌یابد
  • حملات هوایی اسرائیل به دو محله در بیروت دست‌کم ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی برجای گذاشت و به گفته رویترز، به نظر می‌رسد وفیق صفا، از مقام‌های امنیتی حزب‌الله، از این حمله جان سالم به در برده است
  • به گفته مسئولان بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه در این باریکه دست‌کم ۲۸ کشته برجای گذاشت
  • رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل درباره پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله ایران گفت‌وگو کردند
  • وزیر دفاع اسرائیل وعده داد که پاسخ کشورش به ایران «مرگبار و غافلگیرکننده» خواهد بود
  • هواپیمایی امارات پروازها به ایران را تا ۱۵ اکتبر لغو کرد

۱۹:۱۰ ۱۸.۷.۱۴۰۳

گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو؛ موضوع اصلی پاسخ به حمله ایران بود

جو بایدن، رئیس جمور آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه برای اولین بار پس از تهاجم زمینی اسرائیل به لبنان با یکدیگر به صورت تلفنی صحبت کردند.

این تماس در حالی انجام شد که اسرائیل در حال گسترش حملات خود در لبنان و بررسی چگونگی پاسخ به حملهٔ موشکی ایران است.

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از وقوع یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه، مقام مطلعی پیش از این تماس به رویترز گفته بود «حملات تلافی‌جویانه» اسرائیل به ایران موضوع اصلی این تماس خواهد بود و واشینگتن مناسب بودن پاسخ اسرائیل را بررسی می‌کند.

ساعتی بعد کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن همراه با معاون خود، کامالا هریس، با نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرده است.

از سوی دیگر، دفتر آقای نتانیاهو تأیید کرد که نخست‌وزیر اسرائیل اخیراً با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نیز گفت‌وگو کرده است.

به گفتهٔ این دفتر آقای ترامپ هفتهٔ گذشته در تماس با بنیامین نتانیاهو به خاطر عملیات شدید و مصمم اسرائیل علیه حزب‌الله تبریک گفته است.

۱۸:۴۶ ۱۸.۷.۱۴۰۳

ایرفرانس درباره یک پرواز همزمان با حمله ایران به اسرائیل تحقیق می‌کند

شرکت هواپیمایی فرانسوی ایرفرانس می‌گوید تحقیقات داخلی خود را در مورد پرواز یکی از هواپیماهای خود بر فراز جنوب عراق همزمان با حمله موشکی ایران به اسرائیل آغاز کرده است.

این شرکت روز چهارشنبه ۱۸ مهر اعلام کرد پرواز AF662 شامگاه ۱۰ مهرماه فرودگاه شارل‌ دوگل پاریس را به مقصد دوبی ترک و بخشی از مسیر خود را در حریم هوایی عراق طی کرد.

بر اساس اعلام ایرفرانس این در حالی بوده که این شرکت ۱۵ دقیقه پس از حمله ایران تصمیم گرفته بود پروازهای خود در آسمان هوایی عراق را متوقف کند. گفته شده این پرواز دقایقی پیش از اعلام توقف پروازهای این هواپیمایی آسمان هوایی عراق را ترک کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه ۱۰ مهر با شلیک ۱۸۱ فروند موشک بالستیک از مدل‌های مختلف به نقاط مختلفی از اسرائیل حمله کرد که به گفته اسرائیل بیشتر آنها رهگیری شد و تعدادی نیز به دو پایگاه نظامی و شهر تل آویو برخورد کرد.

۱۷:۰۹ ۱۸.۷.۱۴۰۳

وزیر خارجه ایران وارد عربستان سعودی شد

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، در میانه تنش‌های شدید در خاورمیانه و تهدید اسرائیل به تلافی حمله موشکی هفته گذشته جمهوری اسلامی، وارد پایتخت عربستان سعودی شد.

تصویر ورود او به ریاض منتشر شده و وزیر خارجه عربستان سعودی از همتای ایرانی خود استقبال کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ساعتی پیش در شبکه ایکس، توئیتر سابق، نوشت که تمرکز عباس عراقچی بر توقف «نسل‌کشی و تجاوزات» اسرائیل و «کاهش درد و رنج» مردم غزه و لبنان خواهد بود.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی نوشت که آقای عراقچی در جریان دیدار با مقام‌های عربستان سعودی درباره مسائل دوجانیه و تلاش برای به ثمر رساندن «آتش‌بس» در غزه و لبنان مذاکره خواهد کرد.

وزیر خارجه ایران قرار است سپس به قطر برود که یکی از میانجی‌های اصلی در ماه‌های گذشته بین اسرائیل و گروه افراطی حماس برای رسیدن به آتش‌بس در جنگ غزه بوده است.

رویترز پیش‌تر به نقل از یک مقام ارشد ایرانی گزارش داد که تهران از کشورهای عربی خلیج فارس خواسته است اجازه ندهند که از حریم هوایی کشورشان علیه ایران استفاده شود.

۱۶:۲۸ ۱۸.۷.۱۴۰۳

دو غیرنظامی در شمال اسرائیل در پی حملات راکتی از لبنان کشته شدند

خدمات اورژانس اسرائیل خبر داد که دو شهروند این کشور بر اثر حملات راکتی از لبنان در شهر شمالی کریات شمونا کشته شدند.

در بیانیه اورژانس اسرائیل آمده است که امدادگران یک مرد و زن حدودا ۴۰ ساله را پیدا کردند که بر اثر برخورد ترکش بیهوش و مجروح بودند و تلاش برای نجات آنها بی‌نتیجه ماند.

این نخستین تلفات غیرنظامی در اسرائیل از زمان آغاز حمله زمینی ارتش این کشور به جنوب لبنان و ادامه حملات هوایی به نقاط مختلف لبنان برای ضربه زدن به اهداف گروه حزب‌الله است.

کریات شمونا به دلیل نزدیکی به مرز لبنان منطقه بسته نظامی اعلام شده و طی روزهای اخیر به شکل مداوم هدف راکت‌های حزب‌الله بوده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید حدود ۲۰ راکت پرتاب‌شده از لبنان به سمت این شهر در روز چهارشنبه شناسایی شد.

حزب‌الله در روزهای اخیر صدها راکت به شمال اسرائیل پرتاب کرده که باعث شد ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه حکم به تعطیلی مدارس در این مناطق برای ایمنی شهروندان دهد.

۱۶:۱۰ ۱۸.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل بقایای یک موشک ایرانی را به نمایش گذاشت

ارتش اسرائیل بقایای یکی از موشک‌های ایرانی را که در جریان حمله روز ۱۰ مهر به این کشور مورد استفاده قرار گرفت، به نمایش گذاشته است.

این ارتش روز چهارشنبه ۱۸ مهر بقایای این موشک بالستیک را که رهگیری و خنثی شده بود، در یک پایگاه نظامی در معرض دید قرار داد.

یکی از سخنگویان این نهاد نظامی در این زمینه گفت این موشک با کلاهکی که یک تن مواد منفجره با خود داشت به سمت شهروندان اسرائیلی شلیک شد.

همچنین بخشی از سلاح‌ها و مهمات کشف‌شده از گروه حزب‌الله لبنان نیز در پایگاه جولس در جنوب اسرائیل به نمایش درآمده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه ۱۰ مهر با شلیک ۱۸۱ فروند موشک بالستیک از مدل‌های مختلف به نقاط مختلفی از اسرائیل حمله کرد که به گفته اسرائیل بیشتر آنها رهگیری شد و تعدادی نیز به دو پایگاه نظامی و شهر تل آویو برخورد کرد.

۱۵:۰۹ ۱۸.۷.۱۴۰۳

درگیری‌های شدید در جبالیای نوار غزه

شبنامه‌های ارتش اسرائیل برای اهالی نوار غزه که دستور تخلیه منطقه جبالیا در شمال شهر غزه را می‌دهد
شبنامه‌های ارتش اسرائیل برای اهالی نوار غزه که دستور تخلیه منطقه جبالیا در شمال شهر غزه را می‌دهد

مقامات فلسطینی می‌گویند عملیات گستردهٔ اسرائیل در شمال غزه، ده‌ها نفر را کشته و زخمی کرده و بیم آن می‌رود که سه بیمارستان دیگر در این باریکه را به تعطیلی بکشاند.

این خبرها در شرایطی اعلام می‌شود که درگیری‌های شدیدی در جبالیا در جریان است، و ساکنان این اردوگاه آوارگان که قدمت آن به جنگ سال ۱۹۴۸ برمی‌گردد، می‌گویند که هزاران نفر از زمان آغاز عملیات در روز یکشنبه در خانه‌های خود محبوس شده‌اند.

این افراد از آن رو نمی‌توانند از محل سکونت خود خارج شوند که جت‌ها و پهپادهای اسرائیلی مرتب بر فراز این منطقه در حال پرواز هستند و سربازان اسرائیلی با نیروهای گروه افراطی حماس در خیابان‌ها می‌جنگند. حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

وزارت بهداشت غزه می‌گوید از روز یکشنبه تا سه‌شنبه، ۴۰ جسد را از جبالیا و ۱۴ جسد دیگر را از مناطق دورتر شمال نوار غزه دریافت کرده است.

۱۵:۰۳ ۱۸.۷.۱۴۰۳

«بیش از ۴۲ هزار کشته در نوار غزه»

وزارت بهداشت نوار غزه تازه‌ترین آمار تلفات از آغاز جنگ در نیمه مهرماه سال گذشته را منتشر کرد.

بر پایه این آمار، تا کنون «بیش از ۴۲ هزار فلسطینی بر اثر حملات اسرائیل کشته شده و ۹۷ هزار و ۷۲۰ تن هم زخمی شده‌اند.»

به گفته این نهاد بهداشتی، تنها طی ۲۴ ساعت منتهی به چهارشنبه ۱۸ مهرماه، ۴۵ تن کشته و ۱۳۰ نفر هم مجروح شده‌اند. وزارت بهداشت غزه همواره گفته است که احتمالاً آمار واقعی تلفات بسیار بیش از این است؛ چراکه اجساد تعداد قابل توجهی از قربانیان، همچنان زیر آوار مانده و پیدا نشده است.

بر اساس گزارش این نهاد خیریه، دست‌کم ۱۷ هزار کودک، از خانواده‌های خود جدا شده یا آنها را از دست داده‌اند. این مؤسسه خیریه هشدار داده که آمار واقعی این کودکان ممکن است تا سه برابر بیشتر باشد؛ یعنی چیزی حدود ۵۱ هزار کودک.

این گزارش با اشاره به این‌که تعدادی از کودکان، به تنهایی در بیمارستان‌ها سکونت دارند، می‌گوید صدور پیاپی فرمان‌های تخلیه و جابجایی، بازداشت افراد و حملات هوایی مداوم، تأثیر قابل توجهی بر جدا شدن کودکان از خانواده‌هایشان داشته است.

۱۳:۳۲ ۱۸.۷.۱۴۰۳

مشاور فرمانده سپاه: خامنه‌ای به‌زودی به قاآنی نشان فتح می‌دهد

ابراهیم جباری، مشاوره فرمانده سپاه پاسداران می‌گوید قرار است علی خامنه‌ای «تا چند روز دیگر»، به اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه که این روزها سرنوشتش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، «نشان فتح» بدهد.

اسماعیل قاآنی
اسماعیل قاآنی

مشاور فرمانده سپاه نیز همچون ایرج مسجدی، معاون هماهنگ‌کننده نیروی قدس سپاه پاسداران، گفت که قاآنی در «سلامت کامل» است.

جباری با این حال مشخص نکرده که این نشان، غیابی اهدا می‌شود یا اسماعیل قاآنی هنگام اهدای نشان، توسط رهبر جمهوری اسلامی، حضور فیزیکی خواهد داشت.

روزنامه نیویورک تایمز روز ۱۵ مهر به نقل از سه منبع ایرانی نوشته بود که اسماعیل قاآنی آخرین بار هفته گذشته در بیروت دیده شد.

گزارش نیویورک تایمز اولین اشاره به سفر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به پایتخت لبنان در یک رسانه جریان اصلی در غرب بود که در میانه برخی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در خصوص احتمال زخمی یا کشته شدن قاآنی منتشر شد.

ایرج مسجدی در روزهای اخیر گفته بود که «برخی می‌گویند که (اگر قاآنی خوب است و زنده) بیانیه بدهید، و ما در جواب می‌گوییم چرا بیانیه؟ نیازی نیست چنین اقدامی شود».

آخرین تصاویر منتشر شده از اسماعیل قاآنی در ایران، چند روز پس از کشته‌شدن حسن نصرالله، دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان بود که برای عرض تسلیت به دفتر نمایندگی حزب‌الله در تهران رفته بود.

او پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در دی ۱۳۹۸ به فرماندهی این نیرو منصوب شد. نیروی قدس، یکی از پنج شاخه سپاه پاسداران، از جمله مسئول حمایت از گروه‌های نیابتی تهران در منطقه است.

۱۲:۲۶ ۱۸.۷.۱۴۰۳

هشدار آنروا: ۴۰۰ هزار نفر در شمال غزه به دام افتاده‌اند 

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا)، هشدار داده است که دست‌کم ۴۰۰ هزار نفر عملاً در شمال غزه «به دام افتاده‌اند»، زیرا هیچ جایی امن در این منطقه وجود ندارد.

او گفت که بسیاری از مردم در شمال غزه، به ویژه در اردوگاه آوارگان جبالیا، بزرگ‌ترین اردوگاه از هشت اردوگاه تاریخی آوارگان شهری نوار غزه، اکنون از پیروی از دستورات اسرائیل برای تخلیه سرباز می‌زنند.

ارتش اسرائیل از روز یکشنبه جبالیا و سایر محله‌های مجاور را محاصره کرده و به ساکنان دستور داده است که به سمت ناحیه‌ای موسوم به «منطقه بشردوستانه» مواسی فرار کنند.

به نوشته خبرگزاری‌ها، منطقه مواسی پیشتر هدف حملات هوایی مرگبار اسرائیل بوده و به شدت شلوغ است.

۱۱:۰۰ ۱۸.۷.۱۴۰۳

نظرات گوناگون در میان ایرانیان در مورد حمله احتمالی اسرائیل به جمهوری اسلامی

در حالی که نگرانی‌ها از وقوع جنگ گسترده در خاورمیانه افزایش یافته است و رهبران کشورهای غربی و منطقه شدیداً در تلاش هستند تا از وسیع‌تر شدن جنگ غزه، لبنان و کشیده شده پای ایران به این درگیری‌ها جلوگیری کنند، برخی از فعالان سیاسی همچون مریم معمارصادقی می‌گویند که مردم ایران مخالفتی با حمله اسرائیل نخواهند داشت.

همزمان برخی فعالان سیاسی هم مخالف هرگونه جنگ و حمله نظامی از سوی اسرائیل به ایران هستند اما موافقان حمله اسرائیل به ایران چه منطقی دارند و چه می‌گویند؟

مریم معمارصادقی که ساکن آمریکا است در گفت‌وگو با فرشته قاضی از رادیوفردا می‌گوید امید این است که در صورت حمله اسرائیل، جمهوری اسلامی، قدرت و اعتماد به نفس خود را از دست دهد.

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در منطقه و احتمال شدت یافتن درگیری‌های نظامی بین اسرائیل و ایران، بسیاری از فعالان و گروه‌های سیاسی ایران نیز در مورد عواقب بروز جنگ هشدار داده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG