لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان
نمونه‌ای از بیلبوردهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی با تصاویر حسن نصرالله و عباس نیلفروشان

زنده سپاه می‌گوید جسد عباس نیلفروشان پیدا شد؛ اظهارات جدید درمورد «غیبت قاآنی»

خلاصه رویدادها:

  • شلیک نیروهای اسرائیل به سوی صلح‌بانان سازمان ملل با اعتراض شماری از کشورها از جمله ایتالیا، فرانسه، کانادا، اندونزی و ایرلند روبه‌رو شد
  • سخنگوی صلح‌بانان سازمان ملل اعلام کرد حضور این نیروها در جنوب لبنان ادامه می‌یابد
  • حملات هوایی اسرائیل به دو محله در بیروت دست‌کم ۲۲ کشته و ۱۱۷ زخمی برجای گذاشت و به گفته رویترز، به نظر می‌رسد وفیق صفا، از مقام‌های امنیتی حزب‌الله، از این حمله جان سالم به در برده است
  • به گفته مسئولان بهداشتی غزه، حمله هوایی اسرائیل به یک مدرسه در این باریکه دست‌کم ۲۸ کشته برجای گذاشت
  • رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل درباره پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله ایران گفت‌وگو کردند
  • وزیر دفاع اسرائیل وعده داد که پاسخ کشورش به ایران «مرگبار و غافلگیرکننده» خواهد بود
  • هواپیمایی امارات پروازها به ایران را تا ۱۵ اکتبر لغو کرد

۰۸:۴۲ ۱۹.۷.۱۴۰۳

مشاور فرمانده سپاه می‌گوید حدود ۲۰ جنگنده اف۳۵ اسرائیل را نابود کرده‌اند

ابراهیم جباری، مشاور فرمانده سپاه پاسداران، ادعا کرد در حملهٔ موشکی ۱۰ مهرماه ایران به اسرائیل «حدود ۲۰ فروند از جنگنده‌های اف ۳۵ آن‌ها نابود شده است».

او با این حال در ادامه گفت «حالا ۲۰ تا نه پنج تا باشد، ۱۰ تا باشد، مهم این است که ما زدیم».

در حملهٔ موشکی ۱۰ مهرماه، سپاه پاسداران حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها رهگیری و ساقط شد و شماری از آن‌ها به چند پایگاه‌ از جمله پایگاه هوایی نواتیم برخورد کرد، اما ارتش اسرائیل اعلام کرد که هیچ یک از جنگنده‌هایش در این حمله آسیب ندیده است.

۰۵:۴۵ ۱۹.۷.۱۴۰۳

حملات هوایی اسرائیل به استان‌های حما و حمص در سوریه

تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که اسرائیل با حملات هوایی خود منطقه‌ای صنعتی در شهر حمص و یک پایگاه نظامی در حومه شهر حما را مورد هدف قرار داده و «خساراتی مادی» بر جای گذاشته است.

این گزارش می‌گوید که اسرائیل یک کارخانه خودرو‌سازی در منطقه‌ای صنعتی در شهر حمص را مورد حمله قرار داده و این رخداد به آتش‌سوزی در کارخانه انجامیده و نیروهای آتش‌نشانی برای اطفای حریق به محل شتافته‌اند.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، نیز نوشت که این حمله در ساعت یک بامداد پنح‌شنبه به وقت محلی انجام گرفته که طی آن یک کارخانه مونتاژ خودرو در منطقه صنعتی حسیاء در استان حمص مورد هدف واقع شد.

حسیاء در ۸۰ کیلومتری جنوب شهر حما قرار دارد.

گروه اپوزیسیون دیده‌بان حقوق بشر در سوریه می‌گوید که این کارخانه خودروسازی متعلق به ایران بوده است و این حملات در حالی صورت گرفته که نیروهای ارتش و دفاع هوایی سوریه در آن منطقه مستقر هستند.

رسانه‌های دولتی سوریه همچنین خبر داده‌اند که صدای انفجارهایی در شهر درعا شنیده شده که مقامات مسئول در حال تحقیق دربارهٔ آن هستند.

از آغاز جنگ داخلی در سوریه، ارتش اسرائیل با حملات مداوم خود نیروها و امکان مرتبط با ایران در سوریه را هدف قرار می‌دهد. این حملات اما از ۷ اکتبر سال گذشته که جنگ غزه آغاز شد، تشدید شده است.

۰۴:۱۹ ۱۹.۷.۱۴۰۳

مقام ارشد سازمان ملل در لبنان خواستار اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت شد

یک مقام ارشد سازمان ملل در لبنان روز چهارشنبه گفت: «پیشنهاد آتش‌بس ۲۱ روزه میان حزب‌الله و اسرائیل همچنان روی میز است.»

پنجم مهرماه ایالات متحده، فرانسه و سایر متحدان به‌طور مشترک خواستار یک آتش‌بس ۲۱ روزه فوری برای شروع مذاکرات شدند اما اسرائیل آن را رد کرد.

ژانین هنیس-پلاسخارت، مسئول ویژه سازمان ملل در لبنان، با اشاره به این‌که بسیاری از درخواست‌ها و فراخوان‌ها برای آتش‌بس بسیار واضح است، خواستار راهی برای اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شد که سال‌ها است هر دو طرف آن را نقض کرده‌اند.

سازمان ملل به موجب قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، که در سال ۲۰۰۶ تصویب شد، موظف است به ارتش لبنان کمک کند تا منطقه مرزی جنوبی‌اش با اسرائیل را از سلاح‌ها و پرسنل مسلح بجز نیروهای دولتی لبنان پاک نگه‌دارد.

همچنین عبور از خط آبی که توسط سازمان ملل برای تفکیک لبنان از اسرائیل و بلندی‌های جولان اشغالی ترسیم‌شده، برای هردو طرف ممنوع است.

نیروهای صلح سازمان ملل در حالی همچنان در منطقه جنوب لبنان باقی مانده‌اند که اسرائیل از آنها خواسته این منطقه را ترک کنند.

۰۲:۴۵ ۱۹.۷.۱۴۰۳

آمریکا به اسرائیل درباره تکرار تجربه ویرانی غزه در لبنان هشدار داد

پس از‌ آن که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نسبت به خطر تبدیل شدن لبنان به غزه‌ای دیگر هشدار داد، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه در گفتگو با خبرنگاران تاکید که «هیچ نوع اقدام نظامی در لبنان که شبیه غزه باشد و نتیجه‌ای شبیه غزه داشته باشد، نباید انجام شود».

نتانیاهو روز سه‌شنبه در یک سخنرانی ویدئویی خطاب به مردم لبنان گفت: «شما فرصت دارید که لبنان را قبل از سقوط در ورطه یک جنگ طولانی مانند غزه که منجر به ویرانی و رنج می‌شود، نجات دهید».

وی در ادامه خطاب به مردم لبنان افزود: «کشور خود را از دست حزب الله آزاد کنید تا این جنگ پایان یابد.»

این در حالی است که بنا بر گزارش کاخ سفید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو تاکید کرده که «ضرورت دارد آسیب به غیرنظامیان» در لبنان، به ویژه در «مناطق پرجمعیت بیروت» به حداقل برسد.

هرتسی هالوی، فرمانده نیروهای مسلح اسرائیل وعده داده است که به بمباران شدید اهداف حزب‌الله که از ۲۳ سپتامبر تاکنون بیش از ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشته است، ادامه خواهد داد.

۰۱:۲۵ ۱۹.۷.۱۴۰۳

هشدار جدید آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا درباره پرواز در حریم هوایی اسرائیل

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه با لغو توصیه‌های پیشین خود مبنی بر خودداری از پرواز در حریم هوایی اسرائیل، به شرکت‌های هواپیمایی هشدار داد که برای پروازهای خود در حریم هوایی اسرائیل، باید رویه‌های نظارت بر خطرات را به‌طور دقیق اجرا کنند.

در بیانیه‌ آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا آمده است: «کمیسیون اروپا و آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا، بولتن اطلاعاتی منطقه جنگی (CZIB) را که در ۲۸ سپتامبر صادر شده بود، به‌روز کرده‌اند.»

این بولتن به روز شده به اپراتورهای هواپیما توصیه می‌کند که فرآیند نظارت دقیق و ارزیابی ریسک برای هر پرواز را زمانی که قصد فعالیت در حریم هوایی اسرائیل را دارند، اجرا کنند.

این بیانیه تاکید می‌کند که این توصیه تا ۳۱ اکتبر معتبر است و ممکن است زودتر مورد بازبینی قرار گرفته و بر اساس ارزیابی جدید، اصلاح یا لغو شود.

۰۱:۱۲ ۱۹.۷.۱۴۰۳

کاخ سفید: سنوار زنده و تصمیم‌گیرنده اصلی در حماس است

کاخ سفید می‌گوید یحیی سنوار رهبر حماس احتمالا در تونلی در زیر غزه زنده است.

برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید، روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه ، در گفت‌وگو با شماری از خاخام‌ها اعلام کرد که سنوار به احتمال زیاد در تونلی در زیر غزه زنده است.

این مقام ارشد در کاخ سفید با اشاره به اینکه سنوار همچنان « تصمیم‌گیرنده اصلی» گروه حماس است، گفت: «ما معتقدیم که او زنده است و در تونلی زیر غزه مخفی شده است و گروگان‌هایی نیز در نزدیکی او نگهداری می‌شوند.»

اوایل این هفته، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که سنوار بار دیگر با واسطه‌های قطری ارتباط برقرار کرده است.

روزنامهٔ نیویورک‌تایمز به‌نقل از چند مقام آمریکایی پیشتر گزارش داده بود که یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس، در هفته‌های اخیر موضعی سخت‌تر پیدا کرده است و کشاندن اسرائیل به یک درگیری وسیع منطقه‌ای را بر آتش‌بس ترجیح می‌دهد.

۲۳:۳۲ ۱۸.۷.۱۴۰۳

لبنان یک اسرائیلی و دو شهروند سوریه را بازداشت کرده است

گزارش رسانه‌های لبنانی و اسرائیلی حاکی از آن است که یک روزنامه‌نگار اسرائیلی پس از ورود به لبنان بازداشت شده است.

بر اساس گزارش روزنامه الاخبار، نزدیک به گروه حزب‌الله، این شهروند اسرائیلی با نام جاشوا تارتاکوفسکی دو هفته پیش وارد خاک لبنان شده بود.

او که در آمریکا متولد شده است، با پاسپورت بریتانیایی وارد لبنان شد و نیروهای امنیتی این کشور او را به دلیل «رفتار مشکوک» روز سه‌شنبه ۱۷ مهر بازداشت کردند.

از سوی دیگر ارتش لبنان اعلام کرد که دو شهروند سوریه را به دلیل آنچه کمک به اسرائیل برای بمباران اهداف حزب‌الله خوانده شده است، بازداشت کرده است.

بر اساس بیانیه ارتش لبنان این دو نفر بخشی از «شبکه جاسوسی» اسرائیل هستند و از مکان‌های مختلفی عکس می‌گرفتند.

این بیانیه مدعی شده که این دو شهروند سوریه از طریق شبکه‌های اجتماعی به «استخدام» اسرائیل درآمدند.

۲۱:۵۹ ۱۸.۷.۱۴۰۳

کامالا هریس تماس رهبران آمریکا و اسرائیل را «مهم» و «محرمانه» خواند

در پی گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن و بنیامین نتانیاهو، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گوید محتوای این مکالمه «محرمانه» است.

خانم هریس که در این گفت‌وگوی تلفنی بین رهبران دو کشور شرکت داشت، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «این یک تماس محرمانه بود و من درباره آنچه در جریان این تماس گذشت، حرفی برای گفتن ندارم.»

او با اشاره به این که نمی‌تواند تماس‌های دیپلماتیک خصوصی را فاش کند، تصریح کرد: «این یک تماس مهم بود.»

از سوی دیگر، کاخ سفید نیز اعلام کرد گفت‌وگوی جو بایدن و بنیامین نتانیاهو که حدود نیم ساعت طول کشید، «صریح، صادقانه و سازنده» بود.

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به این که دولت‌های آمریکا و اسرائیل از هفته گذشته و در پی حمله موشکی ایران در تماس بوده‌اند، تصریح کرد که بحث درباره پاسخ اسرائیل به این حمله در جریان بوده و درباره چگونگی این پاسخ ادامه خواهد یافت.

رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه و هفته‌ها بعد از آخرین مکالمه خود، با یکدیگر گفت‌وگو کردند و به گزارش رسانه‌ها، موضوع اصلی نحوه پاسخ به حمله موشکی هفته گذشته ایران به اسرائیل بود.

جمهوری اسلامی روز دهم مهر نزدیک به ۲۰۰ موشک بالستیک به خاک اسرائیل شلیک کرد و سپاه پاسداران گفت این حمله به تلافی ترور اسماعیل هنیه در تهران و کشته شدن حسن نصرالله و معاون عملیات سپاه به دست اسرائیل انجام شد.

۲۱:۳۸ ۱۸.۷.۱۴۰۳

دیدار عراقچی با بن سلمان در ریاض

عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، که روز چهارشنبه به عربستان سعوی سفر کرده است، با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار کرد.

۲۱:۲۳ ۱۸.۷.۱۴۰۳

وزیر دفاع اسرائیل: پاسخ به ایران «مرگبار» و «غافلگیرکننده» خواهد بود

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، می‌گوید پاسخ این کشور به حمله موشکی ایران «مرگبار، دقیق و از همه مهم‌تر غافلگیرکننده خواهد بود».

دفتر آقای گالانت روز چهارشنبه ۱۸ مهر در بیانیه‌ای با بیان اینکه این پاسخ ایران را سردرگم خواهد کرد، اعلام کرد: «هرکس به ما ضربه بزند، آسیب می‌بیند و بهای آن را می‌پردازد.»

در این بیانیه همچنین آمده است مقامات ایران «نمی‌فهمند چه اتفاقی افتاده، چگونه افتاده و نتایج را خواهند دید».

این بیانیه ساعتی پس از آن منتشر شد که رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگویی تلفنی با محوریت چگونگی پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران مذاکره کردند.

از زمان حملهٔ موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل در ۱۰ مهرماه گمانه‌زنی‌ها در مورد زمان، چگونگی و مکان‌های پاسخ اسرائیل به این حمله افزایش یافته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG