لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

فشارها بر روزنامه‌نگاران ایران «ماه گذشته چند برابر شد»


«سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات» می‌گوید طی ماه گذشته میلادی که با آغاز به کار دولت مسعود پزشکیان همراه بود، فشارها بر روزنامه‌نگاران در ایران تداوم یافت و احکام قضایی بیشتری علیه آنها صادر شد.

این نهاد غیرانتفاعی که در حوزه آزادی بیان فعالیت می‌کند در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود گفته است در ماه اوت، مطابق با ۱۱ مرداد تا دهم شهریور، آزارها و از جمله صدور احکام قضایی علیه روزنامه‌نگاران نسبت به ماه قبل از آن «پنج برابر شد».

محکومیت نیلوفر حامدی و الهه محمدی هرکدام به پنج سال حبس، محکومیت امید فراغت به شش ماه زندان و اجرای حکم حبس فواد صادقی از جمله احکام صادر شده در ماه گذشته بود.

ماه گذشته همچنین سه روزنامه نگار آبادانی به دادگاه انقلاب احضار شدند، دو خبرنگار در ایرانشهر مورد برخورد فیزیکی و شکایت قرار گرفتند، دادگاه مطبوعات مدیران مسئول شرق‌آنلاین و اعتماد را مجرم شناخت، و دادستان اصفهان علیه مدیر مسئول «بویر نیوز» اعلام جرم کرد.

شکایت وزارت راه از خبرنگار اقتصادآنلاین، صدور قرار جلب به دادرسی از سوی دادسرای تبریز و در سه پرونده جداگانه، برگزاری دادگاه روزنامه همدلی زنجان، و حمله با چاقو به اجلال قوامی، و منع حضور شماری از خبرنگاران در جلسه معارفه وزیر ارتباطات از دیگر برخوردهای صورت گرفته علیه رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران طی ماه گذشته بود.

به نوشته سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات، ماه گذشته نهادهای قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی دست‌کم در ۱۲ مورد حقوق قانونی روزنامه‌نگاران را نقض کردند.

بنابر این گزارش، شمار روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای زندانی در ایران ماه گذشته به ۹ تن رسید.

سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات خود را نهادی غیرانتفاعی معرفی کرده و گفته است همزمان با اعتراضات «زن، زندگی آزادی» و به دنبال موج کم‌سابقه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران و اختلال گسترده در اطلاع‌رسانی تاسیس شد.

این سازمان در گزارش خود همچنین یادآور شده که مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران، ماه گذشته با درخواست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران مبنی بر «پس گرفتن شکایات نهادهای دولتی از اهالی رسانه‌ها» موافق کرد.

با این حال به نوشته این سازمان، ماه گذشته نهادهای قضایی و دولتی از هفت روزنامه‌نگار و رسانه شکایت کردند و علیه آنها پرونده قضایی تشکیل شد.

بنابر این گزارش، شکایت فرماندار شوش از مهدی آل‌کثیر و شکایت دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از شیدا حسن‌زهی و محمدیاسین جلال‌زهی برخی از این موارد بود.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در گزارش خود از سال ۱۴۰۲ تاکید می‌کند که دستکم ۲۷ روزنامه نگار در سال گذشته در ایران بازداشت شده‌اند.

این در حالی است که کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، مستقر در نیویورک، در پایان دی‌ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد که ایران پس از چین، میانمار، بلاروس، روسیه و ویتنام ششمین زندان بزرگ اصحاب رسانه است.

XS
SM
MD
LG