لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

افت شدید صادرات گاز ایران به ترکیه ادامه دارد


در میانهٔ هشدارها نسبت به بدتر شدن کسری گاز کشور در کنار بحران ناترازی برق، آمارهای رسمی ترکیه از ادامه افت شدید صادرات گاز ایران به این کشور خبر می‌دهد.

گزارش جدید سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه نشان می‌دهد واردات گاز این کشور از ایران در بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه پارسال تقریباً نصف شده است.

پارسال نیز ترکیه واردات گاز از ایران را نسبت به سال ۲۰۲۲ تقریباً نصف کرده بود.

صادرات گاز ایران به ترکیه در فروردین امسال افتی ۷۳ درصدی، در اردیبهشت افتی ۳۷ درصدی و در خردادماه افتی ۳۳ درصدی نسبت به ماه‌های مشابه پارسال نشان می‌دهد.

در مجموع طی پنج ماه ابتدایی سال جاری میلادی، صادرات گاز ایران به ترکیه یک چهارم افت داشته و به ۲٫۵ میلیارد متر مکعب رسیده است.

ایران تا سال ۲۰۲۲ معمولاً سالانه ۹ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کرد.

منصور دفتریان، رئیس انجمن مهندسی گاز ایران ۵ مردادماه امسال نسبت به ناترازی فزاینده گاز کشور هشدار داده و گفته بود کسری گاز ایران تا سال ۱۴۱۸ به حدی خواهد رسید که دولت در بهترین حالت تنها قادر به تأمین یک سوم نیاز گازی کشور خواهد بود.

پیشتر صندوق توسعه ملی و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارش‌های مشابهی منتشر کرده و گفته بودند ناترازی گاز کشور سال به سال افزایش می‌یابد و در افق دو دهه آینده، دولت تنها قادر به تأمین یک سوم نیاز گازی کشور خواهد بود.

این در حالی است که ایران بعد از روسیه دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان است، اما عدم توسعه میادین گازی به همراه ناتوانی دولت در حفظ سطح تولید گاز میدان پارس جنوبی وضعیت کسری گاز را تشدید کرده است.

ایران تا چند سال پیش تنها در زمستان‌ها کسری گاز داشت، اما مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید بحران کسری گاز به تمام فصول کشیده شده است.

این گزارش می‌افزاید ایران در زمستان‌ها ۲۵۰ میلیون متر مکعب کسری روزانه گاز دارد، اما متوسط سالانه کسری گاز کشور نیز ۱۳۰ میلیون متر مکعب در روز است.

ترکیه پارسال روزانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز داشت؛ به عبارتی متوسط کسری روزانه گاز ایران در سال گذشته از کل مصرف روزانه گاز ترکیه نیز بیشتر بوده است.

ایران طی سال‌های گذشته علاوه بر بحران آب با کسری شدید همه انواع انرژی از سوخت خودروها تا برق و گاز مواجه شده است.

آمارهای سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه نشان می‌دهد جمهوری آذربایجان از ماه آوریل از روسیه نیز پیشی گرفته و به بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز ترکیه تبدیل شده است.

XS
SM
MD
LG