لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

ترکیه خواستار «رویکرد سازنده» ایران برای انتقال گاز ترکمنستان شد


وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه می‌گوید ترکمنستان می‌تواند از طریق زیرساخت‌های موجود در ایران و جمهوری آذربایجان سالانه دو میلیارد متر مکعب گاز در مرحله آغازین تحویل ترکیه دهد.

آلپ‌ارسلان بیرق‌دار روز شنبه ششم مرداد با اشاره به سند امضاشده میان آنکارا و عشق‌آباد در ماه گذشته برای خرید گاز گفت، جمهوری آذربایجان موافق انتقال این گاز است و امیدواریم ایران نیز رویکرد مثبتی اتخاذ کند.

او گفت اگر ایران اقدامات سازنده انجام دهد، بدون نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید و از طریق زیرساخت‌های موجود، خرید گاز ترکمنستان از سال آینده می‌تواند آغاز شود.

وزیر انرژی ترکیه در ادامه گفت در مرحله بعدی نیاز به احداث خطوط لوله و تأسیسات فشارافزایی جدید است تا ترکمنستان بتواند گاز بیشتری تحویل ترکیه دهد و بخشی از آن نیز راهی اروپا شود.

ترکیه پارسال تفاهم‌نامه خرید گاز از ترکمنستان را امضا کرده بود و اردیبهشت امسال نیز تفاهم‌نامه دیگری با جمهوری آذربایجان برای ترانزیت گاز ترکمنستان به این کشور امضا کرد.

ترکیه در کنار عراق تنها مشتری گاز جمهوری اسلامی است، اما پارسال حجم صادرات گاز ایران به این کشور به خاطر کسری شدید گاز خود ایران، تقریباً نصف شد. عراق نیز به خاطر اخلال گسترده در تحویل گاز ایران، تفاهم‌نامه‌ای برای خرید گاز ترکمنستان امضا کرده است.

هم‌اکنون ترکمنستان عملیات سوآپ (معاوضه) گاز با ایران برای انتقال آن به جمهوری آذربایجان انجام می‌دهد، بدین ترتیب که ترکمنستان گاز خود را به مناطق شمال شرق ایران تحویل می‌دهد و ایران نیز با کسر ۱۵ درصد آن به عنوان حق سوآپ، گاز خود را در مناطق شمال غرب تحویل جمهوری آذربایجان می‌دهد.

آمارهای رسمی جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد این کشور پارسال ۱٫۵ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان را از طریق ایران دریافت کرده که ۷۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است. اما این رقم در پنج ماه ابتدایی امسال به زیر ۳۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که نصف مدت مشابه پارسال است.

جمهوری آذربایجان گاز دریافتی از ترکمنستان را به تأسیسات ذخایر زیرزمینی خود تزریق می‌کند و در زمستان‌ها با قیمت بالا به مشتریان اروپایی می‌فروشد.

XS
SM
MD
LG