لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

اوپک و آژانس انرژی از توقف رشد تولید نفت ایران از ابتدای بهار خبر دادند


آمارهای جدید آژانس بین‌المللی انرژی و سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نشان می‌دهد که تولید نفت ایران در سال گذشته خورشیدی رشد چشمگیری داشته، اما رقم رشد از ابتدای بهار امسال متوقف شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی، تولید روزانه نفت ایران در ماه گذشته، ژوئیه، را حدود ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه برآورد کرده، اما این رقم در ارزیابی اوپک حدود ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه ذکر شده است.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید نفت خام داشت، اما این میزان در اواخر دولت دونالد ترامپ به کمتر از دو میلیون بشکه سقوط کرد و نهایتا با روی کار آمدن دولت جو بایدن روند صعودی گرفت.

آمارهای وُرتکسا، شرکت ردیابی نفتکش‌ها، که در اختیار رادیو فردا قرار گرفته، نشان می‌دهد صادرات روزانه نفت و میعانات گازی ایران طی چند ماه گذشته در محدوده ۱.۷ میلیون بشکه ثابت مانده است.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه حدود ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک که از میادین گازی تولید می‌شود) داشت که در اواخر دوران ریاست‌جمهوری ترامپ به ۳۳۰ هزار بشکه سقوط کرده بود.

چین هم‌اکنون مشتری بیش از ۹۵ درصد نفت صادراتی ایران است و بقیه نفت ایران راهی سوریه می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید رشد تقاضای جهانی نفت در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، تقریبا معادل بهار، کاهش یافته و انتظار می‌رود رشد مصرف جهانی نفت در سال جاری تنها یک میلیون بشکه در روز باشد و در سال آینده نیز به همین میزان به مصرف جهانی نفت اضافه شود.

این در حالی است که پارسال مصرف جهانی نفت ۲.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته بود.

علت کاهش شتاب تقاضای جهانی نفت، عمدتا به بازار چین برمی‌گردد، چون خرید خودروهای برقی در این کشور به شدت افزایش یافته و در نیمه ابتدایی امسال بیش از نیمی از خودروهای فروخته شده در بازار چین از نوع برقی بوده است.

انتظار می‌رود مصرف نفت اروپا در سال جاری کاهش یابد و قاره آمریکا نیز تنها مقدار اندکی رشد مصرف نفت خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG