لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

قطع تولید چند میدان نفتی و مجتمع پتروشیمی ایران به‌خاطر سیل


هورالعظیم تا منطقه مرزی به‌طور کامل زیر آب رفته است
هورالعظیم تا منطقه مرزی به‌طور کامل زیر آب رفته است

گزارش‌ها از ایران حاکی است که سیل باعث قطع تولید دو میدان نفتی و چند مجتمع پتروشیمی شده‌است.

به گزارش روز دوشنبه ۲۶ فروردین خبرگزاری مهر، کریم زبیدی، نماینده وزیر نفت در خوزستان، اعلام کرده‌است میدان آب تیمور و یونیت ۳ اهواز بسته شده‌است.

میدان آب تیمور بنابر گزارش‌های رسمی وزارت نفت، روزانه ۶۵ هزار بشکه تولید نفت دارد، اما گزارش‌هایی دربارهٔ تولید در یونیت ۳ منتشر نشده‌است.

طبق اعلام وزیر کشور، ۹۰ درصد هورالعظیم پُرآب شده‌است و بخشی از آب نیز به سوی بخش دیگری از هورالعظیم در عراق می‌رود. برخی از میادین نفتی ایران در هورالعظیم قرار دارد.

همچنین چندین میدان عظیم تازه توسعه یافته ایران نیز در منطقه غرب کارون هستند، اما آقای زبیدی گفته‌است که اوضاع در غرب کارون تحت کنترل است.

وی گفت هورالعظیم تا منطقه مرزی به‌طور کامل زیر آب رفته‌است. «چندین چاه را بسته‌ایم، اما به‌طور کلی تأسیسات و چاه‌ها با فاصله از سطح زمین تعبیه شدند با این وجود وضعیت چاه‌ها به‌طور کامل تحت رصد و کنترل است و در صورت لزوم اقدامات لازم برای بستن چاه‌ها انجام می‌شود».

در این میان خبرگزاری فارس نیز همزمان از توقف فعالیت چندین مجتمع پتروشیمی در غرب ایران به‌خاطر آسیب‌دیدگی و ترکیدگی خط لوله اتیلن غرب بر اثر سیلاب‌ها خبر داده‌است. اتیلن یکی از خوراک‌های اصلی مجتمع‌های پتروشیمی است.

۱۷ فروردین رسانه‌های ایران از انفجار در دو نقطه خط لوله اتیلن غرب در لرستان و کرمانشاه خبر دادند.

هم‌اکنون پنج مجتمع پتروشیمی کاویان، پلیمر کرمانشاه، پتروشیمی لرستان، پتروشیمی مهاباد و پتروشیمی کردستان با قطع دریافت خوراک اتیلن فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید رایزنی‌های صورت گرفته با مسئولان صنعت پتروشیمی حاکی از آن است که این خط لوله تا دو هفته دیگر ترمیم خواهد شد.

خط لوله اتیلن غرب در منطقه کرمانشاه از میان جنگل‌های بلوط می‌گذرد که بطور طبیعی مانعی برای اوج‌گیری سرعت سیل و آثار مخرب آن، همچنین جذب آب باران است، اما سال گذشته خبرگزاری ایرنا گزارش داده بود که فقر مالی مردم کرمانشاه، در حال کندن ریشه بلوط‌های صدساله زاگرس است.

این گزارش در ادامه نوشته بود در ۷۰ کیلومتری مرکز استان کرمانشاه چرخ زندگی بسیاری از روستاییان به سختی می‌چرخد. بسیاری از مردم این منطقه به‌خاطر عدم دسترسی به گاز طبیعی، درختان بلوط را به‌عنوان سوخت مورد نیاز خانوارها قطع می‌کنند و برای درآمدزایی نیز درختان جنگل را به زغال تبدیل کرده و می‌فروشند.

بر اساس این گزارش، طی دی ماه ۹۶ تا مهر ۹۷ تعداد هزار و ۸۵۸ اصله درخت و نهال بلوط در جنگل‌های شهرستان کرمانشاه قطع شده‌است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران شنبه هفته جاری میزان خسارت به تأسیسات نفتی ایران در حادثه سیلاب‌های اخیر را ۱۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

وی با اظهار نگرانی از وضعیت تأسیسات نفتی و خطوط لوله ایران گفت «بارها در مجلس و از تریبون‌های مختلف اعلام کردم که تأسیسات صنعت نفت فرسوده‌است و همکاران ما در مناطق نفت‌خیز با چنگ و دندان آن را اداره می‌کنند».

زنگنه در ادامه گفت «اهواز پر از خط لوله است و هیچ جایی مانند اهواز در خطر نیست و از فکر کردن به این موضوع شب‌ها خواب ندارم».

منابع: خبرگزاری مهر، فارس، ایرنا؛ د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG