لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

اتهام دو فرانسوی بازداشتی در ایران «تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» اعلام شد


نمایی از گزارش صداوسیما در مورد دو فرانسوی بازداشت‌شده در ایران، سسیل کوهلر (چپ) و ژاک پاریس، همسر او
نمایی از گزارش صداوسیما در مورد دو فرانسوی بازداشت‌شده در ایران، سسیل کوهلر (چپ) و ژاک پاریس، همسر او

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۱۵ تیر، اتهام رسمی دو فرانسوی بازداشت‌شده در ایران را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» عنوان کرد.

مسعود ستایشی در اولین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی تازه قوه قضائیه مدعی شد که این دو شهروند فرانسوی در ایران «مرتبطینی» داشتند و افزود: «مرتبطین آن‌ها که از داخل ارتباط داشتند، مورد بررسی و تحقیق قرار دارند.»

تلویزیون حکومتی ایران روز ۲۶ اردیبهشت در گزارشی منسوب به وزارت اطلاعات، دو فرانسوی بازداشت‌شده در ایران را به «ارتباط‌گیری» با فعالان معلم و کارگر متهم کرد.

این دو تبعه فرانسه به نام‌های خانم سسیل کوهلر و همسر او ژاک پاریس در این گزارش «جاسوس فرانسوی» معرفی شدند.

کریستوف لالاند، دبیرکل اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه، پیش از این گفته است که سسیل کوهلر کارمند این اتحادیه است که با همسرش «برای تعطیلات» به ایران رفته بودند و قرار بود به‌زودی به فرانسه بازگردند. او همچنین تأکید کرده است که خانم کوهلر برای کار در زمینه تخصص خود به ایران نرفته بود.

سخنگوی قوه قضائیه روز چهارشنبه در ادامه نشست خبری خود گفت: «این دو نفر تفهیم اتهام شدند و اتهام‌شان اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور بوده است و قابل قیاس با پرونده اسدی و نوری نیست.»

اشاره او به اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی و طراح انفجار بمب در همایش سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس، و حمید نوری، از مقام‌های قضایی متهم به مشارکت در اعدام‌های گروهی تابستان ۶۷، است که در سفری به سوئد بازداشت شد.

اظهارات مسعود ستایشی در مورد «قابل قیاس» نبودن اتهامات اسدی و نوری، یعنی طرح‌ریزی بمب‌گذاری و دست داشتن در کشتار جمعیِ زندانیان، با اتهاماتی که جمهوری اسلامی متوجه دو شهروند فرانسوی می‌داند در حالی بیان می‌شود که اسدی و نوری روند دادرسی در اروپا را طی کرده و برای آنها وکیل تعیین شده و دادگاه در مورد اتهام آنها به طور رسمی حکم صادر کرده است.

در مورد دو شهروند فرانسوی یادشده، جمهوری اسلامی نزدیک به دو ماه پس از اعلام دستگیری، هنوز دادگاهی در این رابطه برگزار نکرده و در مورد اتهامات وارده گزارش شفافی منتشر نکرده است.

سخنگوی قوه قضائیه در نشست تازه خبری خود در مورد «مرتبطین» با دو شهروند فرانسوی نیز گفت: «برخی از افراد از داخل به این افراد مراجعه و گرفتار ماجراهایی می‌شوند که زیبنده نیست و عناصر داخلی که بخواهند در راستای جریان استکبار حرکت کنند با آنها برخورد می‌شود.»

وزارت اطلاعات ایران روز پنج‌شنبه، ۲۶ خردادماه، از بازداشت فردی خبر داد که به گفته این وزارتخانه با دو شهروند فرانسوی بازداشت‌شده در ایران ارتباط داشته است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده بود که فرد بازداشت‌شده نیز «حین فرار از کشور» در استان آذربایجان غربی بازداشت شده است.

وزارت اطلاعات ایران مدعی شده است که فردی که «یکی از عوامل جریان چپ مارکسیستی» است پیش از روز کارگر، در ملاقات با دو فرانسوی بازداشت‌شده، «اقداماتشان را هماهنگ» کرده که «تلفیق تجمعات کارگری و معلمین و تبدیل آنها به بی‌نظمی و اغتشاشات سراسری، یکی از مأموریت‌های این فرد بود».

به این ترتیب، گرچه به هویت و مشخصات این فرد اشاره نشده، به نظر می‌رسد که او فعال کارگری باشد.

مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی همواره فعالیت‌های صنفی و کنشگران را به ارتباط با بیگانگان متهم کرده و حتی علی خامنه‌ای مدعی شده که «دشمن» به اعتراضات صنفی در ایران چشم دوخته است.

حکومت ایران تاکنون نه مدرکی برای جاسوسی این دو خارجی ارائه کرده و نه مدرکی حاکی از ارتباط غیرقانونی تشکل‌ها با خارج.

روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت، کانون نویسندگان ایران از بازداشت کیوان مهتدی، نویسنده و عضو این نهاد، و همسر او، آنیشا اسداللهی خبر داد که خبرگزاری‌های حکومتی در ایران عکس‌شان را در کنار دو فرانسوی بازداشت‌شده در ایران منتشر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG