لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم خود را آغاز کرد


مجلس دوازدهم با حضور مقامات بلندپایه سابق و فعلی جمهوری اسلامی آغاز به کار کرد، از جمله علی‌اکبر ناطق نوری (راست) و غلامحسین محسنی اژه‌ای
مجلس دوازدهم با حضور مقامات بلندپایه سابق و فعلی جمهوری اسلامی آغاز به کار کرد، از جمله علی‌اکبر ناطق نوری (راست) و غلامحسین محسنی اژه‌ای

مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم خود را روز دوشنبه هفتم خرداد با حضور مقام‌های لشکری و کشوری آغاز کرد و رهبر جمهوری اسلامی از نمایندگان خواست تا به گفته او «وقت کوتاه مجلس» را صرف «مسابقات بی‌فایده رسانه‌ای و مجادلات مضرّ سیاسی» نکنند.

آغاز به کار این مجلس یک هفته پس از سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، و حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه، صورت می‌گیرد که به مرگ این دو و شش نفر دیگر منجر شد. تصاویری از این دو مقام سابق بلندپایه جمهوری اسلامی در مجلس جدید نصب شده بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیامی به مناسبت گشایش مجلس دوازدهم گفت که مجلس باید «آرامش‌بخش و امیدآفرین» و «دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور» باشد.

او به نمایندگان گفت که «کار اصلی» آن‌ها «تأمین منافع ملی» است و «پیگیری مسائل حوزه انتخابیه باید در چارچوب نگاه کلان به مسائل کشور انجام گیرد».

گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است که در جلسه امروز، نمایندگان سوگند یاد کردند و هیئت رئیسه سِنی مجلس انتخاب شد. علاءالدین بروجردی با ۷۴ سال سن ریاست سِنی مجلس را برعهده گرفت. آقای بروجردی با حدود ۴۰ هزار رای از حوزه انتخابیه لارستان، خُنج و گراش به مجلس راه یافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی قرار است تا روز سه‌شنبه انتخاب شود و تاکنون محمدباقر قالیباف، مجتبی ذوالنور و منوچهر متکی برای این سمت اعلام نامزدی کرده‌اند. آقای قالیباف در چهار سال گذشته ریاست مجلس را برعهده داشت. او برای ماندن در این سمت باید با رقبای تندرو خود در جبهه اصولگرایان رقابت کند.

دو دور انتخابات مجلس شورای اسلامی که اسفند پارسال و اردیبهشت امسال برگزار شد، از سوی بسیاری از افراد واجد شرایط رای در کشور نادیده گرفته شد و در دور اول، میزان مشارکت تنها ۴۱ درصد اعلام شد.

ترکیب غالب این مجلس را اصول‌گرایان تندرو تشکیل می‌دهند که می‌توان آن را افراطی‌ترین مجلس تاریخ جمهوری اسلامی و در عین حال مطلوب‌ترین مجلس از نظر رهبر جمهوری اسلامی توصیف کرد.

گزارش‌ها حاکی است که اصولگرایان حدود ۲۰۰ کرسی مجلس دوازدهم را از آن خود کرده‌اند، اما این به معنای یک‌دست بودن آن‌ها نیست و انتظار می‌رود که اختلافات زیادی در میان گروه‌های درون آن در دوره پیش رو بروز کند.

این جریان با سه تشکیلات مختلف وارد انتخابات شد: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی (شانا) و جبهه پایداری؛ شریان (حمید رسایی)، جبهه صبح ایران (علی‌اکبر رائفی‌پور) و امنا؛ شورای وحدت اصول‌گرایان شامل گروه‌های سنتی با محوریت جامعه روحانیت و جمعیت مؤتلفه.

گروه‌های درون این جریان در هر دو دوره انتخابات، به عنوان افشاگری، طرف مقابل را به فساد مالی و پولشویی متهم کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و رادیوفردا/ ک. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG