لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری؛ اختلاف پزشکیان و جلیلی از دو میلیون رای گذشت

۱۷:۴۵ ۱۵.۴.۱۴۰۳

ساعت رأی‌گیری تا هشت شب به وقت ایران تمدید شد

۱۷:۰۸ ۱۵.۴.۱۴۰۳

محمد مخبر: نتایج انتخابات، جمعه‌شب یا صبح شنبه اعلام می‌شود

کفیل ریاست‌جمهوری ایران می‌گوید نتایج دور دوم انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری جمعه‌شب یا شنبه صبح اعلام می‌شود.

محمد مخبر که بامداد جمعه در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شده بود، مدعی شد که «تا این لحظه نسبت به هفته گذشته حضور مردم در پای صندوق رای بهتر بوده است».

او برخلاف گزارش‌های متعدد مبنی بر تبلیغ مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی به نفع سعید جلیلی، مدعی شد که «دولت بدون هیچ دخالتی درحال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است» و «خط قرمز» آن «صیانت از آرای مردم در انتخابات است».

کفیل ریاست‌جمهوری ایران ابراز امیدواری کرد که نتایج انتخابات تا آخر شب یا فردا صبح اعلام شود.

انتخابات در ایران به دور از استانداردهای جهانی برگزار می‌شود و افراد واجد شرایط رأی ناچارند تنها از بین کاندیداهایی که شورای نگهبان با سختگیری زیاد تأیید صلاحیت می‌کند، به فرد مورد نظر خود رأی دهند.

در دور اول انتخابات که روز هشتم تیرماه برگزار شد، بیش از ۶۰ درصد از افراد واجد شرایط رأی شرکت نکردند.

مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلبان، و سعید جلیلی، نامزد اصولگرایان، در دور دوم انتخابات با هم رقابت می‌کنند.

۱۶:۵۲ ۱۵.۴.۱۴۰۳

تصاویری از حوزه‌های خالی رأی‌گیری در شهرهای مختلف ایران

در حالی که برخی مقامات جمهوری اسلامی مدعی مشارکت بیشتر شهروندان در دور دوم رأی‌‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند، تصاویر زیادی از حوزه‌های خلوت رأی‌گیری در شهرهای مختلف کشور منتشر شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح روز جمعه پس از انداختن رأی خود به صندوق گفت: «شنیدم که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است. خدا کند که این جور باشد.»

محمد مخبر، کفیل ریاست‌جمهوری، هم مدعی شد که امروز در مقایسه با زمان مشابه هفته گذشته که دور اول برگزار شد مردم «استقبال بهتری» کرده و تعداد «نسبتا بیشتری» رأی خود را به صندوق انداخته‌اند.

انتخابات در ایران به‌صورت آزادانه و منصفانه برگزار نمی‌شود و بسیاری از چهره‌های سیاسی و مدنی هم‌چنین خانواده‌های دادخواه خواستار تحریم و عدم مشارکت مردم در آن شده‌اند.

۱۶:۴۳ ۱۵.۴.۱۴۰۳

اعتراض در خارج از کشور همزمان با برگزاری انتخابات

۱۶:۴۲ ۱۵.۴.۱۴۰۳

تناقض در روایت حامیان و مخالفان حکومت از میزان رأی‌دهندگان

۱۶:۴۱ ۱۵.۴.۱۴۰۳

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی پای صندوق رأی

۱۶:۲۳ ۱۵.۴.۱۴۰۳

«بی‌اعتنایی» نمازگزاران مسجد مکی زاهدان به شعبۀ اخذ رای

تصاویری که حال‌وش منتشر کرده است از «بی‌اعتنایی» نمازگزاران مسجد مکی به شعبۀ اخذ رای خبر می‌دهد.

در این تصاویر نمازگزارانی که از مسجد خارج شده‌اند از کنار شعبۀ اخذ رای می‌گذرند.

۱۶:۱۶ ۱۵.۴.۱۴۰۳

یک فعال اصلا‌ح‌طلب: گزارش‌ها از افزایش مشارکت هیچ تضمینی برای نتیجه نهایی نیست

قائم‌مقام دبیرکل حزب ملت ایران، از احزاب اصلا‌ح‌طلب، می‌گوید گزارش‌ها از افزایش مشارکت هیچ تضمینی برای نتیجه نهایی نیست و «آرا عصر و امشب نتیجه را رقم خواهد زد».

حسین نورانی‌نژاد به خبرگزاری ایلنا گفته که «افراد ممکن است متاثر از اخبار افزایش مشارکت انگیزه‌شان ضعیف شده باشد و رقابت را پایان یافته بدانند. این مهم‌ترین خطر پیش روست».

در بیش از شش ساعتی که از آغاز انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری در ایران می‌گذرد، رهبر جمهوری اسلامی، مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی و گروهی از فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی از افزایش مشارکت در دور دوم انتخابات خبر می‌دهند.

این در حالی است که گزارش‌ها و تصاویر زیادی نیز منتشر شده که حاکی از عدم استقبال از دور دوم رأی‌گیری برای انتخاب جانشین ابراهیم رئیسی است.

عباس عبدی، تحلیلگر و فعال سیاسی، در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشته که «تا ساعت ۱۳:۳۰ بیش از ۱۰.۴ میلیون رای داده شده. طبعا تا ساعت ۱۷ سرعت افزایش کاهش خواهد یافت. سپس افزایش اصلی آغاز و تا ساعت ۲۱ شتاب می‌گیرد».

او هیچ اشاره‌ای به منبع آمار خود نکرد و فقط خطاب به هواداران نامزد اصلاح‌طلبان گفته که «تا بهتره زودتر رای داد و ریسک نکرد».

اصلاح‌طلبان امیدوارند که با حضور گسترده رأی‌دهندگان در پای صندوق‌ها، مسعود پزشکیان، نامزد آن‌ها، بتواند سعید جلیلی را شکست دهد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز بامداد جمعه هنگام رأی دادن گفت: «شنیدم که شوق و علاقه‌ی مردم بیشتر از قبل است؛ خدا کند این‌جور باشد و اگر این‌جور باشد، خرسند‌کننده است».

۱۵:۵۸ ۱۵.۴.۱۴۰۳

احمد جنتی: همه سالم آمدند، سالم رفتند؟

احمد جنتی، دبیر ۹۷ ساله شورای نگهبان، روز جمعه رأی خود را به صندوق انداخت.

در ویدئویی که از حضور آقای جنتی در حوزه رأی‌گیری منتشر شده است، او از نماینده شورای نگهبان در محل درباره کیفیت برگزاری انتخابات سئوال می‌کند و می‌پرسد: «همه سالم آمدند، سالم رفتند؟»

احمد جنتی در بیش از سه دهه گذشته دبیر شورای نگهبان و چهره اصلی در تأیید یا ردصلاحیت‌ نامزدهای انتخابات بوده است.

رد صلاحیت‌های شورای نگهبان در دوره‌های گذشته به قدری شدید بوده که بسیاری از مقام‌های عالی حکومتی، شامل رؤسای‌جمهور و وزرای پیشین، رؤسا و نمایندگان سابق مجلس و حتی نوه رهبر پیشین جمهوری اسلامی از سوی این شورا رد صلاحیت شده‌اند.

۱۵:۴۲ ۱۵.۴.۱۴۰۳

ده‌ها زندانی سیاسی اوین در انتخابات «شرکت نکردند»

مهدی محمودیان، زندانی سیاسی سابق، می‌گوید با وجود انتقال صندوق رأی به زندان اوین، «بیش از صد زندانی سیاسی» این زندان حاضر به شرکت در انتخابات نشده‌اند.

آقای محمودیان روز جمعه در شبکه اجتماعی ایکس (توئيتر سابق) نوشت مصطفی تاجزاده، عبدالله مومنی، محمد نجفی، علیرضا بهشتی شیرازی، رضا شهابی، رسول بداقی، بهزاد قربانیان‌نژاد، امیرسالار داوودی، نرگس محمدی، فائزه هاشمی، ویدا ربانی، سپیده قلیان، گلرخ ایرایی و مریم یحیوی از زندانیان سیاسی هستند که در دور دوم انتخابات هم شرکت نکرده‌اند.

او در ادامه نوشت که این زندانیان «حاضر به شرکت در این مناسک غیر آزاد و غیر عادلانه نشدند و بر آرمان‌های آزادی‌خواهانهٔ خود ایستادند.»

برخی از زندانیان سیاسی زندان اوین در هفتهٔ گذشته با انتشار بیانیه‌ و نامه‌های سرگشاده اعلام کرده‌ بودند که مانند دور اول انتخابات در دور دوم آن هم شرکت نخواهند کرد.

مهدی محمودیان خود نیز از فعالان سیاسی است که پیش از این اعلام کرده بود در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نخواهد کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG