لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

مرکز آمار ایران از ادامه سقوط تولید و افزایش قیمت گوشت قرمز خبر داد


تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تولید گوشت قرمز در دی‌ماه امسال برای دومین سال متوالی روند نزولی چشمگیر داشته است.

بر اساس این گزارش که در سایت این نهاد دولتی منتشر شده، تولید گوشت قرمز کشور در دی‌ماه امسال ۳۳.۵ هزار تن بوده که نسبت به ماه مشابه پارسال ۱۸ درصد و نسبت به دی‌ماه ۱۴۰۰ بیش از ۳۳ درصد سقوط کرده است.

تولید ماهانه گوشت قرمز در ایران از خرداد امسال روند نزولی متوالی داشته و در دی‌ماه نیز نسبت به آذرماه ۳.۳ میلیون تن کاهش نشان می‌دهد.

کاهش چشمگیر تولید گوشت قرمز، قیمت آن در بازارهای داخلی را نیز به شدت افزایش داده است.

برای نمونه، داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد قیمت گوشت گوسفندی در دی‌ماه نسبت به ماه قبل آن حدود ۱۱ درصد و نسبت به دی‌ماه پارسال حدود ۱۲۸ درصد جهش داشته است.

دولت ابراهیم رئیسی تلاش کرده با واردات گوشت ارزان منجمد از برزیل، مغولستان و دیگر کشورها، اوج‌گیری قیمت گوشت را مهار کند، اما توفیقی نداشته است.

قیمت گوشت منجمد خارجی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان پایین‌تر از گوشت گرم است.

معمای قیمت گوشت خارجی وارداتی

آمارهای گمرکی ایران نشان می‌‌دهد در ۱۰ ماه سال جاری خورشیدی ۲۵ هزار تن گوشت قرمز سبک (گوسفندی) به ارزش ۱۹۵ میلیون دلار و ۶۷ هزار تن گوشت قرمز سنگین (گوساله) به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است.

بدین ترتیب متوسط قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی وارداتی ۷.۸ دلار و قیمت هر کیلو گوشت گوساله وارداتی ۴.۵ دلار بوده است.

دقیقا مشخص نیست چرا اختلاف قیمت گوشت وارداتی گوسفند و گوساله تا این حد زیاد است.

همچنین در حالی که دولت ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات گوشت قرمز اختصاص می‌دهد، قیمت آن در بازارهای داخلی بسیار بالا است.

برای نمونه، آمارهای سایت‌های فروش آنلاین گوشت در ایران نشان می‌دهد قیمت شقه گوسفندی در روز جاری حدود ۶۸۰ تا ۶۹۰ هزار تومان؛ معادل بالای ۱۲ دلار با نرخ آزاد دلار و ۲۴ دلار با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان است. قیمت ران گوسفندی نیز حدود ۶۵۰ هزار تومان است.

مقامات دولت ابراهیم رئیسی هیچ توضیحی درباره چرایی اختلاف چشمگیر قیمت گوشت وارداتی و بازارهای داخلی نداده‌اند.

وضعیت مصرف گوشت ایران و جهان

همچنین دولت توضیح نمی‌دهد واردات گوشت نسبت به پارسال چه تغییراتی داشته است.

با اینحال، برآورد سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان می‌دهد مصرف انواع گوشت (سبک، سنگین و طیور) در ایران طی سال ۲۰۲۳ دوباره روند نزولی داشته است و سرانه مصرف گوشت ایرانی‌ها، یک سوم کمتر از متوسط جهانی است.

طبق این برآورد، واردات انواع گوشت در ایران طی سال ۲۰۲۳ با افتی ۳۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۱۱۰ هزار تن رسیده و صادرات گوشت ایران نیز با رشدی ۵۲ درصدی به حدود ۳۲ هزار تن بالغ شده است.

بخش اعظم این افت و خیز، مربوط به گوشت مرغ است. در رابطه با گوشت گوسفندی، واردات از سه هزار تن به ۱۲ هزار تن رسیده و واردات گوشت گوساله نیز با ۴ هزار تن افت به ۶۰ هزار تن رسیده است.

این گزارش پیش‌بینی کرده است که قیمت گوشت در ایران روند صعودی خود را ادامه دهد.

بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، فائو و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG