لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

روحانی: رهبر گفت فرمانده جنگ اقتصادی رئیس‌ جمهوری باشد


حسن روحانی روز چهارشنبه در لاهیجان. او روز پنج‌شنبه راه‌آهن قزوین-رشت را افتتاح خواهد کرد
حسن روحانی روز چهارشنبه در لاهیجان. او روز پنج‌شنبه راه‌آهن قزوین-رشت را افتتاح خواهد کرد

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران، روز چهارشنبه، ۱۵ اسفند، گفت در «جنگ روانی و اقتصادی» که «دشمن» ایجاد کرده، رهبر جمهوری اسلامی او را به عنوان «فرمانده» انتخاب کرده و دستور داده «که دو قوه دیگر با همه توان و در چارچوب مقررات در کنار دولت باشند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی که برای سفر استانی به گیلان رفته در سخنرانی روز چهارشنبه خود در لاهیجان گفت: «من از اردیبهشت سال جاری خدمت مقام معظم رهبری هم در جلسه خصوصی و دو نفره و هم در جلسه‌ای با حضور مسئولین عالی‌رتبه گفتم شرایط امروز ما شرایط جنگ روانی دشمن و جنگ اقتصادی است و در مرحله جنگ کشور به یک فرمانده نیاز دارد.»

تحلیل احمد علوی اقتصاددان از سخنان روحانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:46 0:00
لینک مستقیم


رئیس‌ جمهور ایران افزود: «پیشنهاد من این بود که خدمت مقام معظم رهبری گفتم خود جناب عالی به عنوان رهبر نظام و انقلاب فرماندهی این جنگ را عهده‌دار شوید و همه دولت قوا و مسئولان در خدمت شما خواهیم بود. راه و مسیر را آن طور که شما هدایت می‌کنید ادامه می‌دهیم.»

آقای روحانی ادامه داد: «اما ایشان در جواب فرمودند که قبول دارم هم شرایط، شرایط جنگ است و هم این شرایط نیاز به یک فرمانده دارد، اما باید فرمانده این جنگ رئیس‌ جمهوری باشد؛ این تأکید رهبری بود و ایشان بر آن مبنا دستور دادند که دو قوه دیگر با همه توان و در چارچوب مقررات در کنار دولت باشد.»

حسن روحانی اضافه کرد: «من در آن جلسه آمادگی خودم را اعلام کردم و گفتم دولت و رئیس‌ جمهوری به عنوان نماینده ملت ایران در این جنگ حضور خواهند داشت.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هنوز مشخصاً مطلبی مبنی بر «فرماندهی» حسن روحانی در «جنگ» مورد اشاره وی اعلام نکرده و مشخص نیست که آیا چنین «دستوری» به سران دو قوه دیگر ابلاغ شده‌ است یا نه.

آیت‌الله خامنه‌ای در اردیبهشت‌ماه سال جاری گفته بود که آمریکا «در حال جنگ اقتصادی و فرهنگی» با ایران است.

سخنان حسن روحانی در مورد «دستور» رهبری برای این‌ که دو قوه مقننه و قضائیه باید در کنار «فرمانده» جنگ روانی و اقتصادی، یعنی رئیس دولت، باشند در حالی بیان می‌شود که در روزهای اخیر خبری از تغییر رئیس قوه قضائیه در ایران رسید.

رهبر جمهوری اسلامی در روزهای اخیر با درخواست صادق لاریجانی برای کناره‌گیری زودتر از موعد از ریاست قوه قضائیه موافقت کرد و پس از آن نیز تأیید شد که ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، جایگزین وی در قوه قضائیه می‌شود.

ابراهیم رئیسی در سال ۶۷ عضو هیئتی بود که دربارهٔ اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی تصمیم می‌گرفت.

دولت روحانی همواره با قوه قضائیه بر سر مسائلی چون فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی درگیر بوده، به طوری‌ که محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، وزیر ارتباطات را متهم کرده است که مصوبات شورای عالی فضای مجازی را «زیر پا می‌گذارد».

در واکنش به این شکایات مقام‌های قضایی درباره محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، حسن روحانی هفته پیش با دفاع از او و با ادعای این که «جوان اصلا دادگاه و دستگاه نظارتی را قبول ندارد؛ می‌رود کار خود را انجام می‌دهد» گفت: وزیر ارتباطات «به دستورهای بی‌ربط اعتنا نمی‌کند» و تهدید به شکایت اثری در کار او ندارد.

بین دولت و قوه مقننه نیز تنش‌هایی بر سر مسائل بودجه و مالی وجود دارد، تا حدی که محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در روزهای اخیر در نامه‌ای به رئیس مجلس نوشته بود که دولت نمی‌تواند مصوبه مجلس در مورد افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت را اجرا کند.

پس از آن و پس از این‌ که علی لاریجانی، رئیس مجلس، گفت که آقای نوبخت «بی‌جا کرده که چنین حرفی زده»، محمدباقر نوبخت اجرای این مصوبه را پذیرفت.

در همین حال، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی، نیز اخیراً در اعتراض به ناهماهنگی‌ها و «دور زدن» دولت از سوی دیگر نهادها به طور غیرمنتظره استعفا داد، اما استعفای او پذیرفته نشد.

روحانی: آمریکا می‌گوید ایران به سال ۵۶ بازگردد

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی در بخش دیگری از سخنرانی روز چهارشنبه خود در لاهیجان گفت: «اختلاف ما با آمریکا هم در این است که آمریکا می‌گوید به ۴۰ سال پیش بازگردید اما ما می‌گوییم به عقب برنمی‌گردیم.»

رئیس جمهوری ایران ادامه داد: «آمریکا می‌گوید ایران امروز به ایران سال ۵۶ و اوایل ۵۷ تبدیل شود و ما می‌گوییم مسیری که ملت ما از بهمن ۵۷ آغاز کردند یعنی مسیر آزادگی، استقلال و مردم‌سالاری را ادامه خواهیم داد. پس ما امروز با آمریکا در یک اختلاف نظری نیستیم که نه قابل مذاکره و نه قابل مصالحه باشد.»

حسن روحانی بارها ایالات متحده را به تلاش برای براندازی حکومت جمهوری اسلامی متهم کرده؛ اما مقام‌های آمریکایی در عین حالی که خواستار تغییر سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی هستند، چند بار تاکید کرده‌اند که در پی تغییر رژیم نیستند.

با وجود این، آیت‌الله علی خامنه‌ای آذرماه امسال ادعا کرد که ایران توانسته است بر پروژه آمریکا برای تغییر حکومت در ایران با عنوان «تابستان داغ» غلبه کند، اما با این حال هشدار داد که همه باید حواس‌شان به «فریب‌کاری» آمریکا باشد: «ممکن است نقشه را برای سال ۹۸ کشیده باشند.»

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG