لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

انتقادها از حمایت نهادها و رسانه‌های حکومتی از سعید جلیلی در دور دوم انتخابات


مسعود پزشکیان (راست) و سعید جلیلی پس از مناظره دوشنبه‌شب با هم خوش‌وبش کردند
مسعود پزشکیان (راست) و سعید جلیلی پس از مناظره دوشنبه‌شب با هم خوش‌وبش کردند

هم‌زمان با درخواست رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان از نهادهای قضایی برای برخورد با رسانه‌های حکومتی به خاطر «مداخلات آشکار و نهان» آن‌ها علیه پزشکیان و «تلبیغ به نفع رقیب او»، صداوسیما نیز به نقض بی‌طرفی در مناظره‌های انتخاباتی متهم شد.

علی عبدالعلی‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان، روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه در نامه‌ای به قوه قضائیه و ستاد انتخابات کشور، دادستانی و شورای نگهبان، در خصوص‌ «مداخلات آشکار و نهان» برخی رسانه‌های حاکمیتی، از جمله خبرگزاری‌های فارس و تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، همراه با روزنامه‌های جوان و کیهان شکایت کرد.

او با اشاره به ماده ۶۸ قانون انتخابات کشور مبنی بر «ممنوعیت هرگونه فعالیت تبلیغی یا ضد آن توسط موسسات و نهاد‌های دولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند»، خواستار برخورد با این رسانه‌ها شد.

آقای عبدالعلی‌زاده در ادامه گفت: «هیچ‌گونه نظارتی بر تخلفات عیان رسانه‌های حاکمیتی و نظامی وجود ندارد و قانون در منظر افکار عمومی در حال شرحه شرحه شدن است».

هم‌زمان مهدی دواتگری حقوقدان و نماینده مجلس شورای اسلامی ادعای خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، درباره «تلاش پولی پزشکیان برای جذب سلبریتی‌ها» را «هتک حرمت و حیثیت» این نامزد انتخابات عنوان کرد و گفت طبق قانون باید با این رسانه به خاطر «پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و انتشار اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» برخورد شود.

روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز در گزارشی از «ورود پررنگ نهادهای دولت سیزدهم» به نفع سعید جلیلی در رقابت انتخاباتی انتقاد کرده و گفته است: «ممکن است اصولگرایان استراتژی کاهش مشارکت را دنبال کنند، زیرا می‌دانند که هر چه مشارکت بیشتر شود احتمال پیروزی نامزد آن‌ها کمتر می‌شود».

محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی، هم با انتقاد از حمایت علنی محمدباقر قالیباف از سعید جلیلی گفته که او رئیس مجلس است و نمی‌تواند از هر کدام از نامزدها حمایت کند.

در این میان، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری سابق و قائم مقام و رئیس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه به همراه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی، از صداوسیما به خاطر «عدم رعایت بی‌طرفی در تخصیص زمان» برای هر کدام از نامزدهای ریاست‌جمهوری انتقاد کردند.

آذری جهرمی با انتشار پیامی در شبکه ایکس به وحید جلیلی، قائم‌مقام صداوسیما، اشاره کرده و گفته است برادر آقای جلیلی در صداوسیما باید زمان‌های مناظره امشب را محاسبه کنند و وقت‌های اضافه داده شده به ایشان را محاسبه و به آقای پزشکیان تخصیص مجدد داده شود.

محمود واعظی نیز در پیامی گفته که صداوسیما در مناظره شب گذشته، سیاست بی‌طرفی را رعایت نکرد، «جلیلی عامدانه در وقت صحبت پزشکیان صحبت می‌کرد تا تمرکز وی را مخدوش کند و مجری هم در اقدامی غیر‌حرفه‌ای سکوت کرد».

در دور اول انتخابات کمتر از ۴۰ درصد واجدین شرایط رأی‌دهی به پای صندوق‌های رای رفتند و از ۲۴.۵ میلیون رأی، بیش از یک میلیون آن باطله بود.

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است روز جمعه ۱۵ تیرماه برگزار شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG