لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۸

رادان بازداشت خشونت‌آمیز دو دختر نوجوان را «رفتار یک مقدار غیرحرفه‌ای» مأموران خواند


فرمانده‌کل پلیس ایران در واکنش به ویدئوی منتشر شده از ضرب‌وشتم دو دختر نوجوان توسط مأموران گشت ارشاد برای اعمال حجاب اجباری که بازتاب‌های گسترده‌ای داشت، مدعی «فحاشی» دو نوجوان به مأموران شد.

روز ۱۶ مرداد فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که تصاویر خشنی از برخورد ماموران طرح موسوم به «نور» با دو دختر نوجوان در تهران را نشان می‌داد و ماموران نیروی انتظامی دو دختر نوجوان را که روسری بر سر نداشتند، با توسل به زور بازداشت می‌کردند.

احمدرضا رادان در اظهاراتی که روز یکشنبه ۲۱ مرداد منتشر شده است، در واکنش به این ویدئو گفت: «زمانی که فیلم منتشر می‌شد، هیچ کس در مورد فحش‌هایی که آنها به همکاران ما می‌دادند، نقدی نکرد، هیچ کس نمی‌گوید این دو خانم مقاومت کردند، خلاف کردند و قانون را زیرپا گذاشتند.»

او بدون اشاره به خشونت به کار رفته در جریان بازداشت و ضرب‌وشتم این دو نوجوان اعلام کرد که «رفتار مأموران یک مقدار غیرحرفه‌ای بود».

این در حالی است که مادر یکی از دو دختر نوجوان گفته است که دخترش را در «پلیس امنیت اخلاقی» در حالی که صورتش زخمی، لب‌هایش ورم کرده، گردنش کبود و لباس‌هایش پاره بود، پیدا کرده است.

مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی تهران روز چهارشنبه ۱۷ مرداد در واکنش به این ویدئو اعلام کرد که «ماموران به دو خانم جوان در خصوص پوشش نامناسب و کشف حجاب تذکر دادند که با فحاشی روبه‌رو شدند.»

در این توضیح گفته شده بود که «رفتار با این دختران نوجوان تواسط عوامل انتظامی «در چارچوب استانداردهای آن‌ها» نیست و پرونده در دستگاه قضایی و بازرسی کل این نیرو «در حال بررسی است.»

در حالی که مادر «نفس» از ماموران طرح نور شکایت کرده، دادستان نظامی استان تهران اعلام کرد که ماموران حاضر در صحنه شناسایی و به نحو قانونی احضار شده‌اند.

طرح نور که پیش‌تر با عنوان گشت ارشاد در ایران اجرا می‌شد، در چندین مورد موجب مرگ و یا جراحات شدید چندین زن شده که البته تنها مواردی از آنها رسانه‌ای شده است.

پس از جان باختن مهسا امینی در شهریور ۱۴۰۱، حضور گشت‌های ارشاد برای مدتی متوقف شد اما از فروردین ماه امسال با نام جدید «طرح نور» اجرایی شد.

ویدئوی ضرب و شتم دختران نوجوان در تهران، آخرین مورد از خشونت فیزیکی ماموران پلیس که رادان از آن به عنوان «رفتار غیرحرفه‌ای» نام می‌برد، نبوده است، هم اکنون زنی ۳۱ ساله به نام آرزو بدری به دلیل شلیک گلوله مأموران پلیس به خودروی او در بیمارستانی در شهرستان نور بستری است.

در برخی اخبار اعلام شده که آرزو بدری و دیگر سرنشین زن خودرو، در زمان رانندگی، حجاب اجباری مورد تأیید حکومت را نداشته‌اند.

فرماندهی انتظامی استان مازندران اعلام کرده شامگاه اول مرداد خودروی خانم بدری «با استفاده از قانون به کارگیری سلاح» متوقف شده است. نیروی انتظامی در بیانیه‌هایی که منتشر کرده، مدعی شده او در حال «فرار» از دست پلیس بوده، است.

بی‌بی‌سی فارسی به نقل از منبعی آگاه نوشته است که آرزو بدری هم‌اکنون تحت تدابیر شدید امنیتی در بخش آی‌سی یو بیمارستان ولیعصر تهران بستری است و او که مادر دو فرزند است، بر اثر تیراندازی نیروی انتظامی به کمرش حین رانندگی، «فلج» شده است.

رادیو فردا قادر به تأیید مستقل این گزارش نیست.

در بیانیه‌های رسمی نیروی انتظامی نیز به هویت و مشخصات این زن اشاره نشده، اما ویدئویی از عیادت رئیس بازرسی کل فراجا و فرمانده انتظامی مازندران از او به طور رسمی منتشر شده که او را روی تخت بیمارستان نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG