لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

ایران می‌گوید «تنبیه» اسرائیل «قاطع و بلامنازع» خواهد بود


ناصر کنعانی مدعی شد که اسرائیل «بدون هماهنگی آمریکا دست به اقدامات ماجراجویانه نمی‌زند»
ناصر کنعانی مدعی شد که اسرائیل «بدون هماهنگی آمریکا دست به اقدامات ماجراجویانه نمی‌زند»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید تهران خواهان تشدید تنش‌ در منطقه نیست، اما اسرائیل به‌ دلیل «دست داشتن» در کشتن اسماعیل هنیه، از رهبران حماس، باید «تنبیه» شود.

ناصر کنعانی روز دوشنبه ۱۵ مرداد در گفتگو با خبرنگاران گفت: «ایران به‌دنبال تشدید تنش در منطقه نیست، اما در مسیر تحکیم ثبات در منطقه اقدام به تنبیه متجاوز می‌کند».

تأکید این مقام جمهوری اسلامی بر لزوم مجازات اسرائیل پس از آن رسانه‌ای می‌شود که روزنامه وال‌ استریت جورنال بامداد دوشنبه در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت که ایران تلاش ایالات متحده و کشورهای عربی را برای تعدیل واکنش به ترور اسماعیل هنیه رد کرده است.

کنعانی با ادعای این‌که اسرائیل «بدون هماهنگی آمریکا دست به اقدامات ماجراجویانه نمی‌زند»، گفت که جهان باید این «جنایت» را قویاً محکوم و «از تنبیه متجاوز حمایت کند».

دولت جو بایدن در آمریکا تأکید کرده که از برنامه ترور رهبر حماس در تهران بی‌خبر بوده و از دولت اسرائیل نیز تاکنون در این زمینه جز سکوت واکنشی دیده نشده است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی «حق» ایران برای «دفاع از امنیت ملی و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود» را «قاطع و بلامنازع و بلاتشکیک» دانست.

اسماعیل هنیه از رهبران گروه افراطی حماس، که در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، بامداد ۱۰ مرداد در اقامتگاهی در شمال تهران کشته شد. سپاه پاسداران در بیانیه سوم خود در مورد نحوه انجام این «ترور» گفت که اسماعیل هنیه با «شلیک پرتابه کوتاه‌برد... همراه با انفجار شدید» کشته شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای گذشته با متهم کردن اسرائیل به انجام این «ترور»، بر پاسخ شدید ایران به این اقدام تأکید کرده‌اند.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، نیز روز دوشنبه گفت اسرائیل «وقتی پاسخ محکمی دریافت کند، می‌فهمد که اشتباه کرده است. مدام در محاسبه اشتباه می‌کنند و این‌بار هم این اشتباه را انجام دادند».

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هم گفته که پاسخ به «ترور» اسماعیل هنیه «باید بازدارنده، قاطع، پشیمان‌کننده و دردناک باشد».

او افزود: «پاسخ‌ها علنی و شفاف خواهند بود، همچون عملیات وعده صادق که در گذشته انجام شده است».

«وعده صادق» نام عملیاتی است که جمهوری اسلامی ایران نیمه‌شب ۲۵ فروردین امسال در جریان آن، صدها موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد. بیشتر این موشک‌ها توسط اسرائیل و متحدانش رهگیری شد و به هدف نرسید.

آن حمله در واکنش به کشته شدن یک فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در کنسولگری ایران در سوریه انجام شد.

XS
SM
MD
LG