لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

نگرانی «عمیق» اعضای گروه هفت از افزایش بحران و درگیری گسترده در منطقه


وزرای خارجه گروه هفت در نشستی که در ماه آوریل در جنوب ایتالیا برگزار شد
وزرای خارجه گروه هفت در نشستی که در ماه آوریل در جنوب ایتالیا برگزار شد

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی، گروه جی هفت، در یک بیانیه مشترک نسبت به احتمال شعله‌ورتر شدن بحران و وقوع یک درگیری گسترده‌تر در منطقه خاورمیانه ابراز «نگرانی عمیق» کردند.

این بیانیه روز دوشنبه، ۱۵ مرداد، در بحبوحه ادامه نگرانی‌ها در خاورمیانه و جهان از عواقب حمله نظامی مستقیم و ترکیبی از سوی جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله و سایر گروه‌های متحد تهران به اسرائیل منتشر شد.

از میانه هفته گذشته که به فاصله چند ساعت فواد شُکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله، در عملیات هدفمند اسرائیل در بیروت کشته شد و سپس اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در تهران ترور شد، بحران منطقه از جنگ غزه وارد مرحله تازه‌ای از نگرانی نسبت به درگیری جدید نظامی میان تهران و متحدانش با اسرائیل شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواهان «خونخواهی» شده که عوامل متعددی در ایران آن را به لزوم ریخته شدن خون در اسرائیل در عملیات پیش روی ایران و متحدانش تعبیر کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با همتایان خود در گروه هفت ارزیابی کرده که حمله ایران به اسرائیل ممکن است روز دوشنبه آغاز شود. جو بایدن نیز در این روز نشست ویژه‌ای در این زمینه در کاخ سفید برگزار می‌کند.

در اسرائیل در حالی که برخی ارزیابی‌ها غیر از دفاع در برابر چنین حمله ترکیبی تهران و متحدانش احتمال حمله پیشدستانه را هم مطرح می‌کند، وزیر دفاع اسرائیل تأکید کرد که کشورش می‌تواند میان حمله یا دفاع به سرعت حرکت کند.

وزیر دفاع آمریکا هم یک بار دیگر به اسرائیل اطمینان داد که آمریکا مدافع این متحد خود است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیران خارجه هفت کشور صنعتی در بیانیه روز دوشنبه خود ضمن ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به تنش‌های شدید در خاورمیانه تأکید کردند که برای تنش‌زدایی و جلوگیری از «تداوم چرخه ویرانگر کنونی» باید تنش‌ها کاهش یافته و وارد گفت‌وگوی سازنده شد.

گروه هفت: هیچ کشوری از وخیم‌تر شدن وضع در خاورمیانه سود نمی‌برد

وزیران خارجه آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا و ژاپن در بیانیه خود که نماینده ارشد اتحادیه اروپا نیز آن را امضا کرده، تأکید کردند که هیچ کشور یا ملتی از وخیم‌تر شدن بیشتر تنش در خاورمیانه سودی نخواهد برد.

سایت خبری آمریکایی اکسیوس روز دوشنبه،‌۱۵ مرداد به نقل از چند منبع نوشت آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشستی با ویدئو کنفرانس با همتایان خود از کشورهای گروه صنعتی گفته است که حمله ایران به اسرائیل ممکن است در ۲۴ تا ۴۸ ساعت پیش رو انجام شود.

بر اساس اکسیوس، آمریکا «زمان دقیق آغاز حمله» را نمی‌داند اما بلینکن ظاهرا بر اساس ارزیابی نهادهای آمریکایی گفته است که احتمال آغاز حملات در روز دوشنبه مطرح است.

همزمان کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن روز دوشنبه نشست شورای امنیت ملی را برای گفت‌وگو درباره تحولات خاورمیانه برگزار خواهد کرد.

مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام، نیروهای مرکزی ارتش آمریکا، که از شنبه شب در منطقه است، روز دوشنبه مذاکرات با مقامات اسرائیلی را برای هماهنگی عملیات دفاعی مشترک در برابر مخاطرات احتمالی ادامه خواهد داد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، بامداد دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی دیگری با همتای اسرائیلی خود به یوآو گالانت نسبت به دفاع آمریکا از اسرائیل اطمینان داد. این چندمین گفت‌وگوی طرفین در روزهای گذشته است.

ژنرال گالانت روز یک‌شنبه در دیدار با شماری از نظامیان اسرائیلی که کارشان دفاع در صورت حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل است، گفت کشورش می‌تواند در دفاع از خود یا حمله، به سرعت عمل کند.

آقای گالانت اظهار داشت اسرائیل «به شدت آماده است» و «آمادگی واکنش سریع» را دارد. او افزود: «اگر دشمن جرات کند حمله کند، بهای سنگینی خواهد پرداخت».

نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه یک‌شنبه در یک سخنرانی گفت ایران و نیروهای نیابتی‌اش می‌خواهند اسرائیل را با «حلقه‌ای از وحشت» محاصره کنند. او افزود: ما مصمم هستیم در هر جبهه و هر عرصه، دور و نزدیک در مقابله آن‌ها بایستیم، هر کس به ما آسیب برساند، بهای بسیار سنگینی خواهد پرداخت.

سخنگوی ارتش اسرائیل: مردم باید هوشیار باشند

سخنگوی ارتش اسرائیل یک‌شنبه شب گفت تغییری در دستورالعمل‌های ارتش برای مردم ایجاد نشده اما در لحظه لازم، رهنمودهای تازه ارائه خواهد شد. او گفت همه شهروندان از طریق تلفن همراه خود از وضعیت در صورت مخاطره جدی آگاه می‌شوند.

دانیل هگاری افزود سامانه‌های دفاع هوایی کاملا نفوذناپذیر نیستند و مردم باید «هوشیار» باشند.

اسحاق هرتسوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، نیز یک‌شنبه شب در یک سخنرانی به مردم اسرائیل اطمینان داد که نیروهای این کشور برای دفاع از مردم در برابر خطرات ناشی از ایران آماده هستند. آقای هرتسوگ گفت اطمینان خود را بر اساس اطلاعاتی که در اختیار اوست، بیان می‌کند.

به گزارش هاآرتص، اسرائیل ظاهرا از روز یک‌شنبه عامدانه سیستم جی‌پی‌اس را مختل کرده است. ارتش چهار ماه پیش نیز در مقابله با خطر موشکی و پهپادی ایران اقدام مشابه را تأیید کرده بود.

به نوشته تایمز اسرائیل، در نشست چهار ساعته یک‌شنبه شب سران ارتش با نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل گزینه حمله پیشدستانه بررسی شد.

این گزارش حاکی است مقامات دفاعی در این نشست گفتند اقدام پیشگیرانه در صورتی عملی خواهد شد که یقین کامل وجود داشته باشد که اطلاعات در مورد نیت ایران به حمله قریب‌الوقوع، دقیق است.

برخی از نظامیان پیشین و سیاستمداران اسرائیلی، از جمله گیدئون ساعار، که گزارش‌ها در مورد احتمال پیوستن او و حزبش به ائتلاف دولت مطرح است، یک‌شنبه گفتند اسرائیل نباید در برابر حمله احتمالی ایران دست به روی دست بگذارد و در صورت اطمینان قطعی از حمله فوری ایران باید اقدام پیشدستانه هم در دستور کار باشد.

مصر «بخشی از تشدید بحران نخواهد بود»

وزیر خارجه اردن که روز یک‌شنبه در سفری نادر برای دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی خود و رئیس‌جمهور جدید ایران به تهران رفته بود، در بازگشت به امان گفت اردن خواهان پایان دادن به تشدید خشونت است و منطقه باید در صلح، امنیت و ثبات زندگی کند.

اردن تأکید کرده که نخواهد گذاشت آسمان کشورش عرصه تسویه حساب این یا آن کشور باشد و هر موشک و پهپادی را رهگیری خواهد کرد.

همچنین روزنامه قطری العربی الجدید دوشنبه نوشت مصر به ایران و اسرائیل اطلاع داده که بخشی از تشدید بحران نخواهد بود. این گزارش حاکی است مصر به تهران پیام رسانده که حریم هوایی خود را به روی «هر اقدام نظامی» که ثبات منطقه را تهدید کند، خواهد بست اما این امر به معنی خصومت با ایران نیست بلکه برای محافظت از منافع و سیادت مصر اتخاذ شده است.

ترکیه و ژاپن هم به شهروندان خود اخطار دادند

در این میان، ترکیه و ژاپن آخرین کشورها در فهرست بلندبالای دولت‌هایی هستند که شهروندان خود را به ترک هر چه سریع‌تر لبنان فراخواندند.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود در روز دوشنبه از شهروندانش که در لبنان باقی مانده‌اند، خواست کسانی که نیاز به بودن در لبنان ندارند، از فرصتی که هنوز برای پروازهای تجاری باقی است، استفاده کرده و لبنان را ترک کنند.

ترکیه از شهروندانش در لبنان خواست از استان‌های نبطیه، جنوب لبنان، بقاع و بعلبک – هرمل دور شوند.

دولت ژاپن نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای از شهروندان خود در لبنان خواست در این کشور نمانند.

ازدحام غیرعادی در فرودگاه بیروت برای خروج مردم روز دوشنبه هم ادامه دارد.

ادامه حملات پهپادی حزب‌الله به خاک اسرائیل

ارتش اسرائیل اعلام کرد در حمله پهپادی حزب‌الله در آخرین ساعات یک‌شنبه شب به خاک اسرائیل یک افسر و یک سرباز این کشور در منطقه «اَیِلِت شَخار» در شمال کشور زخمی شدند. سخنگوی ارتش افزود این حمله منجر به آتش‌سوزی در مزارع و جنگل‌ها شد که آتش‌نشانان برای خاموش کردن آن به محل رسیدند.

حزب‌الله با پذیرش مسئولیت حمله اعلام کرد شمار زیادی پهپاد را در فاصله زمانی کوتاهی به سوی اسرائیل گسیل کرد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد در واکنش به این حملات، اهدافی در جنوب لبنان را بمباران کرده است. ارتش اسرائیل همچنین روز دوشنبه رزمایشی سریع را در منطقه «روش هاعین» در شمال این کشور برگزار می‌کند.

منابع: رویترز، اکسیوس، یدیعوت آخرونوت، هاآرتص، تایمز اسرائیل/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG