لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

گروسی: ایران نشانه‌هایی از تمایل به بازگشت به مذاکرات هسته‌ای نشان داده است


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری فرانسه گفت ایران برای تعامل مجدد بر سر پرونده هسته‌ای خود با سازمان ملل و قدرت‌های غربی «تمایل» نشان داده است.

رافائل گروسی روز پنجشنبه پنجم مهر به خبرگزاری فرانسه گفت که ایرانی‌ها «نشانه‌هایی از تمایل به تعامل مجدد، نه تنها با آژانس، بلکه با شرکای سابق ما در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نشان می‌دهند».

آقای گروسی افزود در حال حاضر «امکان انجام چنین کاری هست».

عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران که به نیویورک سفر کرده است، چند روز پیش با انتشار ویدئویی در کانال تلگرام خود گفت که یکی از اهداف سفر او آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای است.

همچنین مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران، نیز در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که تهران آماده تعامل با طرف‌های برجام است و دور جدید گفت‌وگوها با توجه به دغدغه‌های «امنیتی» تهران می‌تواند آغاز شود.

در این حال رافائل گروسی قرار است به زودی رهسپار تهران شود. تاریخ دقیق این سفر هنوز اعلام نشده است اما او ۲۶ شهریور پس از دیدار با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در وین از سفر قریب‌الوقوع خود به تهران برای «جلسات سیاسی و فنی» با مقام‌های ایرانی خبر داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه همچنین بار دیگر تصریح کرد که ایران تمایلی ندارد که در موضوع بازرسان اخراج‌شده این نهاد تجدید نظر کند.

او از این تصمیم انتقاد کرد و گفت: «فکر نمی‌کنیم سازنده باشد.»

رافائل گروسی یک روز پیشتر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز با بیان اینکه تغییر تصمیم جمهوری اسلامی در مورد بازرسان اخراج‌شده از ایران «نامحتمل است» گفته بود: «متاسفانه برای این کار دیر شده است».

شهریور سال گذشته آژانس اعلام کرد که ایران چند کارشناس ارشد و زبده این نهاد را از فهرست بازرسان تعیین‌شده حذف کرده است؛ پس از آن رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که این بازرسان از سه کشور اروپایی «که رفتار سیاسی تند علیه جمهوری اسلامی ایران دارند» بوده‌اند.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حدود سه ماه پیش با تصویب قطع‌نامه‌ای علیه جمهوری اسلامی خواستار افزایش همکاری‌های ایران با آژانس و صدور مجوز برای بازرسان اخراجی شده بود.

XS
SM
MD
LG