لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

سقوط پهپاد آمریکایی: نامه ایران به سازمان ملل، اعتراض به حافظ منافع آمریکا 


مجید تخت روانچی می‌گوید، «ایران در پی جنگ نیست»، ولی مصمم است قاطعانه اخویش دفاع کند.
مجید تخت روانچی می‌گوید، «ایران در پی جنگ نیست»، ولی مصمم است قاطعانه اخویش دفاع کند.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد پنجشنبه ۳۰ خرداد در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز گفته است که تهران «به دنبال جنگ» نیست، اما از «خود دفاع» خواهد کرد.

سپاه پاسداران روز پنجشنبه از سرنگونی یک پهپاد تجسسی از نوع «گلوبال هاوک موسوم به ام ‌کیو ۴ سی ترایتن» پس از «ورود به قلمرو هوایی ایران» سرنگون کرده است. اما مقام های آمریکایی تاکید می‌کنند که این پهپاد در برفراز آبهای بین المللی هدف قرار گرفته شده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در این نامه نوشته است، «عالی مقام، پیرو دستوری که از دولت کشورم دریافت کردم، این نامه تقدیم می‌شود تا شما را از یک اقدام غیرقانونی و خطرناک دیگری که ارتش آمریکا علیه تمامیت ارضی ایران صورت داده مطلع کنم.»

وی همچنین تاکید کرده است که «ایران در پی جنگ نیست»، ولی «مصمم است قاطعانه از مرزهای هوائی، آبی و خاکی خویش دفاع کند.»

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین در خصوص مفاد این نامه به خبرگزاری صدا و سیما گفته است، «طبق مفاد ذیربط منشور ملل متحد تاکید کردیم پس از اخطارهای رادیویی به پهپاد آمریکایی که با بی توجهی همراه شد، ما متوجه شدیم اين پهپاد وارد فضای جمهوری اسلامی شده است.»

مجید تخت روانچی تصریح کرد: « پس از اخطار و بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد که حق دفاع مشروع کشورها از خود را بیان کرده است ما به ساقط کردن این پهپاد اقدام کرديم.»

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، می‌گوید، پهپاد آمریکایی که چهارشنبه با یک فروند موشک زمین به هوای ایران سرنگون شد، در ۳۴ کیلومتری دور از ساحل این کشور و در ارتفاع بالا در حال پرواز بود.

بر اساس قوانین بین‌المللی ۱۲ مایل دریایی (۲۲ کیلومتر)، مرز ساحلی کشورها محسوب می‌شود.

پنتاگون تاکید کرد، ایران پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد برای اینکه در کار ایالات متحده برای رصد خلیج فارس اختلال ایجاد کند.

وزارت دفاع آمریکا همچنین گفته است، این حمله،‌ اقدامی خطرناک و غیرمسئولانه از سوی ایران بود که در مجاورت مسیر هوایی تعیین شده میان دوبی در امارات متحده عربی و عمان رخ داد و می‌تواند زندگی عیرنظامیان بی‌گناه را به خطر بیاندازد.

اعتراض به حافظ منافع آمریکا

ایرنا هم می‌گوید، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در تماس با سفیر سوئیس در تهران، به عنوان حافظ منافع آمریکا، اعتراض شدید جمهوری اسلامی به دولت آمریکا به خاطر «تعرض به حریم هوایی» این کشور را به وی ابلاغ کرد.

عباس عراقچی گفته است: «مدارک انکارناپذیری مبنی بر حضور این پهباد در فضای ایران وجود دارد و حتی قطعاتی از لاشه این پهباد در آبهای سرزمینی کشور به دست آمده است.»

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران همچنین اظهار داشت: سفیر سویس در تهران خواسته شد که صبح جمعه با حضور در وزارت امور خارجه در جریان جزئیات بیشتر این حادثه قرار گیرد.

سرنگونی این پهپاد آمریکایی واکنش های گسترده ای در منطقه و در سطح بین‌المللی داشته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در این زمینه گفته است، در حالی که تنش‌ها میان واشنگتن و تهران افزایش یافته، توسل آمریکا به زور علیه ایران می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

در همین زمینه سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو هم در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی در توییتر خود نوشته است: تاکنون استراتژی ما برای مقابله با حمایت ایران از تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای و توسعه موشک های بالستیک کاملا از مسیر رویکردهای دیپلماتیک و فشار اقتصادی بوده است. این ایران است و نه ایالات متحده که مسیر درگیری مسلحانه را در پیش گرفته است.

عادل الجبیر ، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان هم می‌گوید که جامعه بین‌المللی مصمم به مقابله با رفتار تهاجمی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه عربستان به دنبال جنگ با ایران نیست، گفته که پادشاهی این کشور درباره نحوه مقابله با ایران با متحدان خود در حال مشورت است.

با استفاده از ایرنا، توییتر و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG