لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

دستور بریتانیا و مصر به شرکت‌های هواپیمایی خود برای عدم ورود به حریم هوایی ایران


با افزایش نگرانی‌ها از احتمال گسترش جنگ در خاورمیانه به دنبال کشته شدن رهبر حماس و یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله، دو کشور مصر و بریتانیا از شرکت‌های هواپیمایی خود خواستند که از حریم هوایی ایران و لبنان دوری کنند.

هشدار دولت بریتانیا به شرکت‌های هواپیمایی خود ساعاتی پس از اعلام شد که مصر به تمام خطوط هوایی خود دستور داد صبح پنج‌شنبه به مدت سه ساعت از حریم هوایی ایران اجتناب کنند.

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی دیگر نیز جدول پروازهای خود را به منظور دوری از حریم هوایی ایران و لبنان بازبینی کرده‌اند و در عین حال پروازهای خود به اسرائیل را نیز لغو می‌کنند. از جمله شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت هانزا خبر داد پروازهای خود در روز پنجشنبه به ایران، اسرائیل، عراق و بیروت را به دلایل «امنیتی» لغو کرده است.

روز چهارشنبه وزارت هوانوردی مصر گفت که در پی اعلام تهران برای رزمایش نظامی، به خطوط هوایی مصری دستور داده است تا صبح پنج‌شنبه به مدت سه ساعت از حریم هوایی ایران دوری کنند.

این هشدار در حالی است که تنش‌ها در منطقه به دنبال ترور اسماعیل هنیه، رهبر گروه افراطی حماس که به تهران سفر کرده بود، همچنان در حال افزایش است. به گفته وزارت هوانوردی مصر، ایران با صدور اطلاعیه‌ای این هشدار را به تمام خطوط هوایی تجاری داده است.

این وزارتخانه می‌گوید که ممنوعیت پرواز در حریم هوایی ایران از ساعت ۴:۳۰ تا ۷:۳۰ صبح پنج‌شنبه به مدت سه ساعت خواهد بود.

روز چهارشنبه اما خبرگزاری مهر اظهارات سعید چلندری، مدیرعامل فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» را منتشر کرد که در آن بحث ممنوعیت پرواز در آسمان غرب ایران را تکذیب می‌کند. با این حال او نیز نگفته که در بقیه مناطق ایران چنین ممنوعیتی برقرار نیست.

اسرائیل می‌گوید که در رابطه با ترور اساعیل هنیه در تهران و کشتن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در بیروت خود را آماده حمله ایران و متحدانش در منطقه کرده است.

ایران و گروه افراطی حماس، اسرائیل را مسئول ترور هنیه می‌دانند. اما اسرائیل تاکنون چنین اتهامی را نه تایید و نه تکذیب کرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن

XS
SM
MD
LG