لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

کارگردان سینما: قوه قضائیه با مجازات هنرمندان، حیثیت جمهوری اسلامی را مخدوش کرد

۱۱:۰۰ ۵.۶.۱۴۰۲

سه نظامی آمریکایی در سقوط یک پرندۀ نظامی در استرالیا کشته شدند

مقام‌های آمریکا اعلام کردند که سه نظامی این کشور در سقوط یک پرندۀ نظامی در استرالیا کشته شدند.

یک مقام نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که این پرندۀ نظامی در مجموع ۲۳ نفر سرنشین داشت که سه نفر جان باختند.

او افزود پنج نفر دیگر مجروح شدند که به دلیل وخاومت وضعیت‌شان به بیمارستان منتقل شدند.

پیشتر پلیس محلی استرالیا اعلام کرده بود که ۲۳ نفر از نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه در سانحه سقوط یک پرندۀ وی-۲۲ آسپری در جزیره ملویل در شمال استرالیا مجروح شدند.

مایکل مورفی، کمیسر پلیس قلمرو شمالی استرالیا گفته بود که پنج نفر از مجروحان به بیمارستان منتقل شده‌اند و حال یکی از آن‌ها وخیم است.

آنتونی آلبانیزی نخست‌وزیر استرالیا نیز گفت که این حادثه «تراژیک» مربوط به یک هواپیمای نظامی آمریکا بود و در جریان تمرینات نظامی روز یکشنبه رخ داد.

نخست‌وزیر استرالیا که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، از ارائه جزئیات درباره سقوط این پرندۀ نظامیخودداری کرد.

او فقط گفت که نیروهای استرالیایی در این ماجرا نقشی نداشتند.

آمریکا و استرالیا در سال‌های اخیر همکاری‌های نظامی خود را در مواجهه با چین افزایش داده‌اند.

یک ماه پیش نیز چهار سرباز استرالیایی در جریان تمرینات نظامی مشترک با آمریکا بر اثر سقوط یک هلیکوپتر کشته شدند.

نمونه‌ای از پرندۀ بل بوئینگ وی-۲۲ آسپری
نمونه‌ای از پرندۀ بل بوئینگ وی-۲۲ آسپری

۰۴:۲۹ ۵.۶.۱۴۰۲

در تیراندازی «نژادپرستانه» در جکسون‌ویل فلوریدا سه نفر کشته شدند

پلیس جکسون‌ویل فلوریدا می‌گوید روز شنبه در تیراندازی یک مرد مسلح در یک فروشگاه این شهر سه شهروند آفریقایی‌تبار کشته شدند.به گفته پلیس این جوان بیست و چند ساله پس از تیراندازی اقدام به خودکشی کرده است.

تی. کی واترز٬ رئیس پلیس جکسونویل٬ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: مظنون، مردی سفیدپوست با جلیقه ضد گلوله بود. این مقام پلیس می‌گوید، دو مرد و یک زن در این تیراندازی به ضرب گلوله کشته شدند که هرسه سیاه پوست بودند.

رئیس پلیس جکسونویل تصریح کرد، به اعتقاد پلیس فرد مظنون به تنهایی عمل کرده است و قبل از تیراندازی «چند بیانیه» را برای رسانه‌ها، والدینش و مجریان قانون نوشته بود که در آنها تنفر خود را از سیاه پوستان را به تفصیل بیان کرده است.

۰۳:۰۰ ۵.۶.۱۴۰۲

آزادی یک فعال حقوق زنان در گیلان با قرار وثیقه

رسانه‌های اجتماعی روز شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ از «آزادی» شیوا شاه‌سیاه، فعال زنان و گرافیست، «به قید وثیفه» خبر داده‌اند.

این هنرمند، از جمله‌ افرادی بود که در «موج بازداشت‌ها» در استان گیلان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. خانم شاه‌سیاه، در ادامه موج بازداشت‌ها در آستانه «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» به همراه دست‌کم چهارده فعال دیگر حقوق زنان در گیلان، هفته گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

یک روز از پس این بازداشت‌ها، فرمانده انتظامی استان گیلان اتهام این کنشگران حقوق زنان را «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق «فعالیت در راستای سالگرد اعتراضات» عنوان کرد.

همزمان اداره کل اطلاعات گیلان نیز در اطلاعیه‌ای مشابه این کنشگران را به «ارتباط با خانواده‌های معترضان کشته شده و تحریک آنها» و «فعالیت تبلیغی به جهت اهداف براندازی» متهم کرد.

۰۱:۴۸ ۵.۶.۱۴۰۲

تشکیل پرونده قضایی برای مهدی یراحی به دلیل ترانه «روسریتو»

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز شنبه چهارم شهریور از تشکیل پرونده قضایی برای مهدی یراحی، خواننده حامی اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، به دلیل خواندن یک «ترانه غیر قانونی» خبر داده است.

خبرگزاری میزان می گوید، ترانه‌ای که مهدی یراحی اخیرا منتشر کرده است «غیرقانونی ‌و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» است.

این خبرگزاری همچنین می‌گوید به دنبال تشکیل پرونده قضایی برای مهدی یراحی، «برخورد مقتضی قضایی با وی صورت خواهد گرفت.»

مهدی یراحی به تازگی آهنگ «روسریتو ...» را در حمایت از دختران و زنان معترض به حجاب اجباری منتشر کرده است. این آهنگ با تغییری کوچکی در شهر بازخوانی ترانۀ «از خودت خبر بیار» اوست که چهار سال پیشتر منتشر شده بود.

خبرگزاری میزان همچنین نوشته است٬ مهدی یراحی پیشتر نیز در بحبوحه اعتراضات سال گذشته «ترانه پر حاشیه دیگری نیز منتشر کرده بود.»

اشاره خبرگزاری قوه قضائیه به ترانه «سرود زن» است که مهدی یراحی در جریان اعتراضات سال گذشته منتشر کرد.

در همین زمینه، مهدی یراحی در ۲۲ اسفند سال گذشته از ممنوع‌المعامله شدنش از طرف حکومت جمهوری اسلامی خبر داده بود.

۲۳:۱۸ ۴.۶.۱۴۰۲

موج تازۀ اخراج اساتید دانشگاه؛ لغو قرارداد دو عضو هیئت علمی دانشگاه علامه

در ادامۀ روند پرشتاب اخراج اساتید منتقد و معترض از دانشگاه‌های ایران، دو عضو هیئت علمی دانشکده روان‌شناسی دانشگاه علامه تهران نیز با لغو قرارداد کاری خود مواجه شدند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در کانال تلگرام خود خبر داده که حمیده خادمی و آمنه عالی صبح روز شنبه با «تماس تلفنی از دفتر رئیس دانشکده» متوجه شدند که با آن‌ها قطع همکاری شده است.

بر اساس این گزارش، به این دو استاد دانشگاه اطلاع داده شده که از یکم شهریور قراردادشان لغو شده، در حالی که ابلاغ رسمی به آن‌ها صورت نگرفته است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نوشته که خانم عالی و خانم خادمی سال گذشته و در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران، از «دانشجویان بازداشتی و تعلیقی» حمایت کرده‌ بودند.

۲۳:۱۶ ۴.۶.۱۴۰۲

خبرها و گزارش‌های منتشر شده در روز شنبه چهارم شهریور را اینجا بخوانید.

XS
SM
MD
LG