لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷
۲۳:۱۶ ۴.۶.۱۴۰۲

خبرها و گزارش‌های منتشر شده در روز شنبه چهارم شهریور را اینجا بخوانید.

۲۳:۱۸ ۴.۶.۱۴۰۲

موج تازۀ اخراج اساتید دانشگاه؛ لغو قرارداد دو عضو هیئت علمی دانشگاه علامه

در ادامۀ روند پرشتاب اخراج اساتید منتقد و معترض از دانشگاه‌های ایران، دو عضو هیئت علمی دانشکده روان‌شناسی دانشگاه علامه تهران نیز با لغو قرارداد کاری خود مواجه شدند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در کانال تلگرام خود خبر داده که حمیده خادمی و آمنه عالی صبح روز شنبه با «تماس تلفنی از دفتر رئیس دانشکده» متوجه شدند که با آن‌ها قطع همکاری شده است.

بر اساس این گزارش، به این دو استاد دانشگاه اطلاع داده شده که از یکم شهریور قراردادشان لغو شده، در حالی که ابلاغ رسمی به آن‌ها صورت نگرفته است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نوشته که خانم عالی و خانم خادمی سال گذشته و در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران، از «دانشجویان بازداشتی و تعلیقی» حمایت کرده‌ بودند.

۰۱:۴۸ ۵.۶.۱۴۰۲

تشکیل پرونده قضایی برای مهدی یراحی به دلیل ترانه «روسریتو»

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز شنبه چهارم شهریور از تشکیل پرونده قضایی برای مهدی یراحی، خواننده حامی اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، به دلیل خواندن یک «ترانه غیر قانونی» خبر داده است.

خبرگزاری میزان می گوید، ترانه‌ای که مهدی یراحی اخیرا منتشر کرده است «غیرقانونی ‌و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» است.

این خبرگزاری همچنین می‌گوید به دنبال تشکیل پرونده قضایی برای مهدی یراحی، «برخورد مقتضی قضایی با وی صورت خواهد گرفت.»

مهدی یراحی به تازگی آهنگ «روسریتو ...» را در حمایت از دختران و زنان معترض به حجاب اجباری منتشر کرده است. این آهنگ با تغییری کوچکی در شهر بازخوانی ترانۀ «از خودت خبر بیار» اوست که چهار سال پیشتر منتشر شده بود.

خبرگزاری میزان همچنین نوشته است٬ مهدی یراحی پیشتر نیز در بحبوحه اعتراضات سال گذشته «ترانه پر حاشیه دیگری نیز منتشر کرده بود.»

اشاره خبرگزاری قوه قضائیه به ترانه «سرود زن» است که مهدی یراحی در جریان اعتراضات سال گذشته منتشر کرد.

در همین زمینه، مهدی یراحی در ۲۲ اسفند سال گذشته از ممنوع‌المعامله شدنش از طرف حکومت جمهوری اسلامی خبر داده بود.

۰۳:۰۰ ۵.۶.۱۴۰۲

آزادی یک فعال حقوق زنان در گیلان با قرار وثیقه

رسانه‌های اجتماعی روز شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ از «آزادی» شیوا شاه‌سیاه، فعال زنان و گرافیست، «به قید وثیفه» خبر داده‌اند.

این هنرمند، از جمله‌ افرادی بود که در «موج بازداشت‌ها» در استان گیلان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. خانم شاه‌سیاه، در ادامه موج بازداشت‌ها در آستانه «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» به همراه دست‌کم چهارده فعال دیگر حقوق زنان در گیلان، هفته گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

یک روز از پس این بازداشت‌ها، فرمانده انتظامی استان گیلان اتهام این کنشگران حقوق زنان را «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق «فعالیت در راستای سالگرد اعتراضات» عنوان کرد.

همزمان اداره کل اطلاعات گیلان نیز در اطلاعیه‌ای مشابه این کنشگران را به «ارتباط با خانواده‌های معترضان کشته شده و تحریک آنها» و «فعالیت تبلیغی به جهت اهداف براندازی» متهم کرد.

۰۴:۲۹ ۵.۶.۱۴۰۲

در تیراندازی «نژادپرستانه» در جکسون‌ویل فلوریدا سه نفر کشته شدند

پلیس جکسون‌ویل فلوریدا می‌گوید روز شنبه در تیراندازی یک مرد مسلح در یک فروشگاه این شهر سه شهروند آفریقایی‌تبار کشته شدند.به گفته پلیس این جوان بیست و چند ساله پس از تیراندازی اقدام به خودکشی کرده است.

تی. کی واترز٬ رئیس پلیس جکسونویل٬ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: مظنون، مردی سفیدپوست با جلیقه ضد گلوله بود. این مقام پلیس می‌گوید، دو مرد و یک زن در این تیراندازی به ضرب گلوله کشته شدند که هرسه سیاه پوست بودند.

رئیس پلیس جکسونویل تصریح کرد، به اعتقاد پلیس فرد مظنون به تنهایی عمل کرده است و قبل از تیراندازی «چند بیانیه» را برای رسانه‌ها، والدینش و مجریان قانون نوشته بود که در آنها تنفر خود را از سیاه پوستان را به تفصیل بیان کرده است.

۱۱:۰۰ ۵.۶.۱۴۰۲

سه نظامی آمریکایی در سقوط یک پرندۀ نظامی در استرالیا کشته شدند

مقام‌های آمریکا اعلام کردند که سه نظامی این کشور در سقوط یک پرندۀ نظامی در استرالیا کشته شدند.

یک مقام نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت که این پرندۀ نظامی در مجموع ۲۳ نفر سرنشین داشت که سه نفر جان باختند.

او افزود پنج نفر دیگر مجروح شدند که به دلیل وخاومت وضعیت‌شان به بیمارستان منتقل شدند.

پیشتر پلیس محلی استرالیا اعلام کرده بود که ۲۳ نفر از نیروی دریایی آمریکا روز یکشنبه در سانحه سقوط یک پرندۀ وی-۲۲ آسپری در جزیره ملویل در شمال استرالیا مجروح شدند.

مایکل مورفی، کمیسر پلیس قلمرو شمالی استرالیا گفته بود که پنج نفر از مجروحان به بیمارستان منتقل شده‌اند و حال یکی از آن‌ها وخیم است.

آنتونی آلبانیزی نخست‌وزیر استرالیا نیز گفت که این حادثه «تراژیک» مربوط به یک هواپیمای نظامی آمریکا بود و در جریان تمرینات نظامی روز یکشنبه رخ داد.

نخست‌وزیر استرالیا که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، از ارائه جزئیات درباره سقوط این پرندۀ نظامیخودداری کرد.

او فقط گفت که نیروهای استرالیایی در این ماجرا نقشی نداشتند.

آمریکا و استرالیا در سال‌های اخیر همکاری‌های نظامی خود را در مواجهه با چین افزایش داده‌اند.

یک ماه پیش نیز چهار سرباز استرالیایی در جریان تمرینات نظامی مشترک با آمریکا بر اثر سقوط یک هلیکوپتر کشته شدند.

نمونه‌ای از پرندۀ بل بوئینگ وی-۲۲ آسپری
نمونه‌ای از پرندۀ بل بوئینگ وی-۲۲ آسپری

۱۴:۰۳ ۵.۶.۱۴۰۲

آبتین گلکار: باید خاک بر سر وزیر علوم کرد

یک استاد دانشگاه تربیت مدرس، در واکنش به اخراج گروهی استادان دانشگاه منتقد حکومت، از سکوت وزیر علوم جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

آبتین گلکار، مترجم سرشناس و استاد گروه زبان روسی دانشگاه تربیت مدرس، در حساب اینستاگرام خود نوشت: «تکلیف طایفه‌ی اشقیا که مشخص است، ولی خاک باید بر سر کرد وزیری را که در حد بز اخفش هم نمی‌تواند به افتضاحی که در موسسات زیردستش به پا شده واکنش نشان دهد.»

گزارش‌ها حاکی است که در آستانه سالگرد اعتراضات و بازگشایی دانشگاه‌ها در ایران در روز شنبه چهارم شهریور دست‌کم «۱۰ تن از استادان» دانشگاه‌های شریف، علامه و تهران «اخراج، تعلیق و حذف» شدند.

آقای گلکار همچنین نوشت: «خاک باید بر سر کرد آن دانشگاه مادر را که بزرگانی چون میلاد عظیمی و وحید عیدگاه طرقبه را قدر نمی‌شناسد و خاک باید بر سر کرد آن صاحب ژن معیوب را که علی شریفی زارچی را خار چشم بداند.»

با گسترش موج «اخراج، تعلیق و حذف» استادان دانشگاه‌ها به دلیل حمایت از دانشجویان معترض، حمیده خادمی و آمنه عالی دو استاد دانشگاه علامه تهران، با یک تماس تلفنی از این اخراج شدند. همزمان شوراهای صنفی دانشجویان از «حذف» ۷ تن از استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران خبر داد.

علی شریفی زارچی، عضو هیات علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، روز شنبه از «دریافت نامه اخراج» خود از این دانشگاه خبر داد.

۱۴:۲۹ ۵.۶.۱۴۰۲

نخستین فوتبالیست اسرائیلی دعوت‌شده به یک تیم برتر اروپایی

دانیل پرتز، نخستین بازیکن تیم‌های فوتبال اسرائیل که به یک تیم برتر اروپایی راه یافته است، تمرین خود را روز شنبه، چهارم شهریور در باشگاه «بایرن‌ مونیخ» آلمان آغاز کرد.

صاحبان باشگاه و سرمربی بایرن مونیخ در یک نشست خبری در روز شنبه گفتند که از مدت‌ها پیش این ورزشکار اسرائیلی را زیرنظر داشته و توان و ضربه‌گیری او در دروازه و همچنین اخلاقش را در راستای معیارهای این تیم تشخیص داده‌اند.

تا پیش از این هیچ بازیکن اسرائیلی به تیم‌های برتر اروپایی راه نیافته بود.

اسرائیل جایگاه ضعیفی در فوتبال جهانی دارد و تاکنون در رقابت‌های لیگ‌های برتر اروپا و یا جام جهانی بازی نکرده است.

دانیل پرتز، ۲۳ ساله، تا هفته قبل دروازه‌بان تیم اسرائیلی «مکابی تلآویو» بود و به دلیل اجداد یهودی «اشکنازی» خود، تابعیت و گذرنامه آلمانی نیز دارد.

او روز سوم شهریور با امضای قرارداد ۵.۵ میلیون یورویی برای پنج فصل و امتیازات مالی دیگری که هنوز اعلام نشده، قرار شده است که در دوره نخست حضور خود در بایرن مونیخ جانشین دروازه‌بان اصلی این تیم شود که در دوره اخیر تحت درمان بوده است.

اگر دانیل پرتز به دروازه‌بان اصلی تبدیل شود، قراردادش برای هر فصل به چهار میلیون یورو افزایش خواهد یافت.

رسانه‌های آلمان به شریک زندگی دانیل پرتز، نوعا کیرل، خواننده مشهور و نماینده اسرائیل در رقابت امسال ترانه برتر اروپایی، «یوروویژن»، نیز توجه زیادی کرده‌اند.

آن دو آخر هفته با هواپیمایی که تیم بایرن مونیخ برای آنها فرستاده بود، وارد باواریا شدند.

در حالی که اسرائیلی‌ها تا حالا بازیکنی در تیم‌های پرآوازه اروپایی نداشته‌اند و رسانه‌های این کشور از حضور نخستین فوتبالیست خود در بایرن هیجان‌زده هستند، بیش از ۳۰ فوتبالیست ایرانی یا ایرانی‌الاصل در سه دهه اخیر عضو باشگاه‌های آلمان بوده و شمار بیشتری از ایرانیان در سایر باشگاه‌های مهم اروپا توپ زده‌اند. علی دایی ۲۵ سال پیش برای باشگاه بایرن مونیخ توپ زد. پس از او، وحید هاشمیان و سپس علی کریمی و همچنین محمدرضا عادلخانی برای بایرن به میدان رفتند.

۱۴:۵۸ ۵.۶.۱۴۰۲

تداوم اعتراضات افراد دارای معلولیت در ایران

گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی حاکی از تداوم تجمع‌های اعتراضی گروهی از افراد دارای معلولیت در ایران است.

بر اساس این گزارش‌ها، گروهی از افراد دارای معلولیت این روز یکشنبه مقابل نهاد ریاست جمهوری در تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع این شهروندان در اعتراض به عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان صورت گرفته است. در روزهای اخیر نیز چندین تجمع مشابه در سراسر ایران برگزار شده بود.

پیشتر حساب کاربری «کمپین معلولان» در توئیتر با انتشار تصاویری از این تجمعات نوشت این شهروندان در اعتراض به «عدم اجرای پنج‌ساله ماده ۲۷ قانون معلولان» مقابل ساختمان استانداری یا بهزیستی شهرهای خود دست به اعتراض زدند.

تشکل‌های حامی معلولان، شهروندان دارای معلولیت و خانواده‌های آن‌ها در چندماه گذشته خواستار «اجرای مناسب و بی‌کم‌وکاست» مادهٔ ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان شده‌اند.

در این ماده دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور لحاظ کند.

فعالان حقوق معلولان در سال‌های اخیر بارها در مورد عدم رعایت حقوق معلولان از سوی نهادهای دولتی هشدار داده‌ و نهادهای تحت نظارت جمهوری اسلامی را به «بی‌توجهی» به حقوق این شهروندان متهم کرده‌اند.

۱۵:۲۰ ۵.۶.۱۴۰۲

نماینده خامنه‌ای در مازندران: بساط پت‌شاپ‌ها را جمع کنید

نمایندۀ رهبر جمهوری اسلامی در استان مازندران از مسئولان حکومتی خواست که فروشگاه‌های حیوانات خانگی و محصولات مربوط به آن‌ها (پت‌شاپ) در این استان را تعطیل کنند.

محمدباقر محمدی لائینی، امام جمعه ساری، عصر شنبه در دیدار با دبیر ستاد «امر به معروف و نهی از منکر» گفت که وجود ۱۶۰ فروشگاه حیوانات خانگی (پِت‌شاپ) در این استان «زیبنده نیست» و خواستار برخورد با آن‌ها شد.

برخوردهای قهری جمهوری اسلامی با پت‌شاپ‌ها به سال‌ها پیش از سرکوب اعتراضات سراسری اخیر بازمی‌گردد. برای نمونه، در سال ۱۳۹۸ نیروی انتظامی تهران از پلمب برخی از این فروشگاه‌ها خبر داد و اعلام کرد که این فروشگاه‌ها مجوز نداشتند.

«پت‌شاپ‌ها» غذا و لوازم مورد نیاز حیوانات خانگی مانند سگ، گربه، جوندگان مثل خرگوش و همستر، پرندگان زینتی مثل مرغ مینا، طوطی و کاسکو را عرضه می‌کنند.

امام جمعۀ ساری در تازه‌ترین اظهارات خود همچنین «بدحجابی و کم‌حجابی» را عامل «کشف حجاب» عنوان کرد و گفت در این زمینه «باید در سه سطح از جمله تشکل‌های پشت پرده زیرزمینی مبارزه کرد. آقای محمدی لائینی در ادامه افزود «یکی از سرچشمه‌ها تهیه البسه است و باید بررسی شود صدها هزار البسه ناموزون کجا تهیه می‌شوند».

بیشتر

XS
SM
MD
LG