لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

کارگردان سینما: قوه قضائیه با مجازات هنرمندان، حیثیت جمهوری اسلامی را مخدوش کرد

۱۸:۴۰ ۵.۶.۱۴۰۲

برگزاری تجمعات اعتراضی به وضع معیشتی در دست‌کم هفت شهر ایران

جمعی از بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی و صنایع فولاد روز یکشنبه در راستای خواسته‌های معیشتی خود در هفت شهر ایران تجمع کردند.

«اتحادیه آزاد کارگران ایران» روز یکشنبه با انتشار تصاویر مربوط به این تجمعات در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که بازنشستگان در برابر ساختمان سازمان تأمین اجتماعی شهرهای اهواز، شوش،‌ شوشتر، کرمانشاه و دزفول دست به تجمع زدند.

این نهاد کارگری همچنین اعلام کرد که بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان و البرز غربی،‌ به ترتیب در شهرهای اصفهان و رودبار در استان گیلان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

یکی از خواسته‌های اصلی بازنشستگان در چند سال گذشته «اجرای همسان‌سازی» بوده که از سوی هیچ‌یک از دولت‌های جمهوری اسلامی اجرا نشده است.

طبق مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل فقط ۲۷ درصد افزایش خواهد یافت و پایه حقوق در این سال نیز پنج میلیون و ۳۰۸ هزار تومان خواهد بود.

علاوه‌بر تجمعات اعتراضی بازنشستگان در روز یکشنبه، جمعی از پرستاران و کارکنان بیمارستان میلاد تهران نیز در اعتراض به عدم پرداخت معوقات، دست از کار کشیده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

در ماه‌های اخیر پرستاران در چند شهر ایران از جمله مشهد، قزوین و تهران در اعتراض به سختی شرایط کار، عدم تحقق وعده استخدام، و همچنین قوانین ناعادلانه تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند و گزارش‌هایی نیز از افزایش مهاجرت پرستاران از ایران منتشر شده است.

۱۸:۵۲ ۵.۶.۱۴۰۲

لکه‌های نفتی، دریا و ساحل بندر گناوه را فراگرفت

گزارش‌ها از ایران حاکی است که بامداد یکشنبه حجم وسیعی از لکه‌های نفتی، دریا و ساحل بندر گناوه را فراگرفته‌است.

رئیس حفاظت محیط زیست گناوه سطح این آلودگی را «بسیار گسترده» دانسته است. به گفته کامبیز عبدالهی منشا این آلودگی «در دو مایلی (حدود سه کیلومتری) گناوه» است و «اگر منشا آلودگی در خشکی باشد در محدودۀ ایران است».

۱۹:۵۱ ۵.۶.۱۴۰۲

ورود بیش از ۱.۲۵ میلیون گردشگر ایران به ترکیه در هفت ماه نخست ۲۰۲۳

گزارش جدید وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه از ورود یک میلیون و ۲۵۴ هزار گردشگر ایرانی به این کشور در هفت ماه ابتدایی سال جاری میلادی حکایت دارد.

بر اساس این گزارش که در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شده، ایرانی‌ها بعد از شهروندان روسیه، آلمان، بریتانیا و بلغارستان بیشترین شمار گردشگران خارجی در ترکیه را تشکیل می‌دهند.

در مجموع طی دوره یاد شده ۲۶ میلیون و ۷۶۶ هزار گردشگر خارجی وارد ترکیه شده که نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۱۶ درصد رشد نشان می‌دهد. آمارهای به‌تازگی منتشر شده همچنین نشان می‌دهد که ترکیه، همچنان یکی از مقاصد مهم گردشگران ایرانی است.

مردادماه امسال، رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری ایران با انتقاد از لایحۀ «عفاف و حجاب»، تشدید سخت‌گیری‌های حکومتی در زمینۀ حجاب اجباری به‌ویژه در ماه‌های اخیر را در آسیب زدن به گردشگری ایران و افزایش تمایل گردشگران به سفر به کشورهای همسایه مؤثر دانسته بود.

درآمدهای ترکیه از ورود گردشگر خارجی در سال گذشته با رشدی ۵۳ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ به بالای ۴۶ میلیارد دلار اوج گرفت.

ترکیه برای کل سال جاری، درآمد ۶۰ میلیارد دلاری از جذب گردشگر خارجی را برنامه‌ریزی کرده است.

۲۱:۱۴ ۵.۶.۱۴۰۲

پیوستن یاسمین مقبلی و سه فضانورد دیگر به ایستگاه بین‌المللی فضایی

تیم چهار نفرۀ فضانوردان به فرماندهی یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی-آمریکایی، در روز یکشنبه وارد ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند.

این تیم چهار نفره که با نام «گروه هفت» شناخته می‌شوند پس از این‌که فضاپیمای اسپیس ایکس دراگون به طور کامل به ایستگاه فضایی متصل شد، از دریچه ایستگاه گذشتند.

به گفتۀ ناسا، این تیم چهار نفره، با ملیت‌هایی از چهار کشور مختلف، آزمایش‌های علمی مانند بررسی جنبه‌های فیزیولوژیکی خواب فضانوردان و جمع‌آوری نمونه‌های میکروبی از فضای داخلی ایستگاه فضایی بین‌المللی را انجام خواهند داد.

سه فضانورد دیگر شامل آندرئاس موگِنسِن از دانمارک و از آژانس فضایی اروپا، ساتوشی فوروکاوا از ژاپن و کنستانتین بوریسوف از روسیه خانم مقبلی را همراهی می‌کنند.

۲۲:۴۹ ۵.۶.۱۴۰۲

«۴۰۰ قلم» داروی مورد نیاز بازنشستگان از پوشش بیمه خارج شد

رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری کشور اعلام کرد «۴۰۰ قلم» دارو در سال جاری از پوشش بیمه‌های پایه خارج شده است.

به گزارش رسانه‌های ایران، محمد اسدی روز یکشنبه با بیان اینکه یک بازنشسته بدون این داروها «نمی‌تواند زنده بماند»، گفت:‌ «دارو‌هایی که از شمول لیست‌های تحت پوشش بیمه خارج شده، مثل ویتامین و مسکن‌ها بقای بازنشسته را تضمین می‌کند.»

آقای اسدی تصریح کرد این داروها در حالی از پوشش بیمه خارج شده‌اند که «تنها برای جوانان غیرضروری هستند».

حذف این داروها از پوشش بیمه در شرایطی صورت گرفته که یکی از مطالبات بازنشستگان در تجمعات اعتراضی «اجرای تعهدات درمانی» است.

از آغاز سال جاری بازنشستگان در شهرهای مختلف ایران به صورت مداوم در اعتراض به وضعیت معیشتی و عدم رسیدگی به مطالبات خود از سوی دولت ابراهیم رئیسی تجمع برگزار کرده‌اند.

۲۳:۲۷ ۵.۶.۱۴۰۲

کارگردان سینما:‌ قوه قضائیه با مجازات هنرمندان، حیثیت جمهوری اسلامی را مخدوش کرد

همایون اسعدیان، کارگردان سینما و تلویزیون، با اشاره به تغییر جامعۀ ایران در یک سال اخیر و مقاومت ادامه‌دار زنان ایرانی در مقابل حجاب اجباری گفت سینمای ایران برای انعکاس واقعیت جامعه در تولیداتش با چالش مواجه است.

او در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه روزنامه اعتماد منتشر کرد، با تأکید بر این که «جامعۀ ایران به هیچ عنوان مثل پارسال نیست» یادآور شده که فیلم‌سازان نمی‌توانند «مسائل مهم» را نادیده بگیرند و افزوده: «این کار را برای سینماگران به‌شدت سخت کرده است.»

سینماگران زن در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» در سال گذشته نقش پررنگی در حمایت از اعتراض‌ها داشتند و تعدادی از آن‌ها برای نمایش همبستگی خود با معترضان، حجاب اجباری را کنار گذاشتند که برای برخی از این بازیگران پرونده قضایی تشکیل شد.

این فیلم‌ساز درباره برخورد زنان با مسئله حجاب اجباری هم گفت: «در یک منطقه‌ای زندگی می‌کنم که حجاب در این منطقه کاملاً متفاوت است، با خودم می‌گویم اگر بخواهم در این منطقه بخشی از داستان را روایت کنم به این خانم‌ها که از کوچه و خیابان رد می‌شوند چه بگویم؟ به آن‌ها بگویم از این کوچه رد نشوید؟»

آقای اسعدیان همچنین تأکید کرد که قوه قضائیه با صدور احکام مجازات برای سینماگران ایرانی، از جمله سعید روستایی، «حیثیت جمهوری اسلامی را در جهان مخدوش کرده است».

سعید روستایی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس تحسین شده، بابت ساختن و پخش فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن، به شش ماه حبس تعزیری و برخی مجازات‌های تکمیلی محکوم شده است. صدور این حکم با واکنش‌های داخلی و خارجی روبه‌رو شد از جمله برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن صدور چنین حکمی از سوی دادگاه جمهوری اسلامی را تقبیح کردند و آن را نمونه‌ای از «نقض جدی آزادی بیان» دانستند.

XS
SM
MD
LG