لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

«ایران خمینی» نام دختر نتیجه خمینی شد؛ واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی

۱۷:۴۴ ۶.۶.۱۴۰۲

میترا حجازی‌پور قهرمان شطرنج زنان فرانسه شد

میترا حجازی‌پور، استاد بزرگ پیشین شطرنج ایران، روز دوشنبه در مسابقات قهرمانی شطرنج زنان فرانسه با شکست حریف لیتوانیایی خود، دئی‌مانته کورنت، عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

این شطرنج‌باز ایرانی پس از آن‌که در سال ۱۳۹۸ بدون حجاب حجاب اجباری در مسابقات بین‌المللی ظاهر شد، از تیم ملی ایران اخراج شد و دیگر به کشور بازنگشت.

میترا حجازی‌پور بر سکوی قهرمانی رقابت‌های شطرنج زنان فرانسه
میترا حجازی‌پور بر سکوی قهرمانی رقابت‌های شطرنج زنان فرانسه

خانم حجازی‌پور پس از مهاجرت به فرانسه با انتشار مطلبی در صفحۀ اینستاگرام خود نوشت که زندگی او در ایران از شش سالگی، «تحت سلطۀ حجاب اجباری بود».

او همچنین حجاب اجباری را «نماد بارز مسلکی» دانسته بود که در «آن زن، جنس دوم محسوب می‌شود» و گفته بود دیگر حاضر نیست به «اشاعۀ» این اجبار از سوی حکومت ایران تن بدهد.

در سال‌های اخیر علاوه‌بر میترا حجازی‌پور، شمار دیگری از ستاره‌های زن ورزش ایران از جمله سارا خادم‌الشریعه، شیوا امینی، یکتا جمالی و پریسا فرشیدی نیز مهاجرت را به تحمل حجاب اجباری ترجیح دادند.

۱۷:۵۸ ۶.۶.۱۴۰۲

ضرب‌وشتم مسافر زنی که «حجاب اجباری» نداشته است

بر اساس ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، یک راننده اسنپ در تهران مسافر زنی را که «حجاب اجباری» نداشته است، مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

در هفته‌های اخیر با آغاز فعالیت دوباره گشت ارشاد و «آمران به معروف»، ویدئوهایی از برخورد خشونت‌آمیز طرفداران حکومت جمهوری اسلامی با زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، منتشر شده است.

۱۸:۴۹ ۶.۶.۱۴۰۲

«ایران خمینی» نام دختر نتیجه خمینی شد؛ واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی

نتیجه روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، فرزندِ تازه‌متولدشده خود را «ایران» نامگذاری کرده که همین امر موجب واکنش منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، احمد خمینی اخیراً صاحب یک دختر شده که نام او را «ایران» گذاشته است و این اسم همراه با نام خانوادگی خمینی، ترکیب «ایران خمینی» را بوجود آورده است.

این ترکیب، واکنش‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است و یکی از کاربران، آن را «سمی‌ترین ترکیب قرن» توصیف کرده است.

مرتضی سرخ، کاربر دیگر شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشته که «احمد خمینی بچه‌دار شده و اسم بچه‌ا‌ش رو گذاشته ایران؛ ایرانِ خمینی! آدم این اسم و فامیل کنار هم به گوشش می‌خوره افسردگی می‌گیره...»

کاربر دیگری به نام «کتابشاه سوم» این نامگذاری را «طنزی تلخ» دانسته و گفته است: «یه ایرانو می‌ذاشتید برای ما بمونه».

احمد خمینی که خود را «طلبه حوزه علمیه» معرفی می‌کند، متولد سال ۷۷ و فرزند حسن خمینی است که تولیت آرامگاه خمینی را برعهده دارد.

در ادامه واکنش‌ها به این نامگذاری، کاربری به نام «ارتش آرش» به بحران‌هایی که ایران اکنون با آنها دست به گریبان است، پرداخته و آن را دستاورد جمهوری اسلامی خوانده است.

او در شبکه ایکس نوشته است: «ايرانِ خمينی به معنای، ويرانی، گرانی، فحشا، از دست رفتن اعتبار جهانی، ريزگرد، فرونشست، گوشت يخی، پرايد، ورشكستگی و خيلی بدبختی‌های ديگه‌اس».

۲۱:۱۳ ۶.۶.۱۴۰۲

محسن برهانی: احکام اخراج اساتید از سوی هیئت بدوی انتظامی دانشگاه تهران غیر قانونی است

محسن برهانی، حقوقدان،‌ می‌گوید احکامی که در دو سال اخیر از سوی «هیئت بدوی انتظامی اساتید دانشگاه تهران» صادر شده، «غیرقانونی» است.

این وکیل پایه ‌یک دادگستری روز دوشنبه با اشاره به اخراج اساتید دانشگاه‌ها در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: حسن صادقی‌مقدم یکی از اعضای این هیئت در دانشگاه تهران دو سال است که «متأهل» نیست، در حالی که یکی از شرایط عضویت در این هیئت تأهل است.

بر أساس ماده پنج قانون هیئت رسیدگی انتظامی دانشگاه، اعضای هیئت بدوی و تجدیدنظر علاوه بر مسلمان بودن و تعهد به جمهوری اسلامی باید متاهل نیز باشند.

آقای برهانی همزمان در پستی دیگر با انتقاد از بیانیه وزارت کشور در توجیه اخراج اساتید منتقد و معترض نوشت: «وزارت کشور چه‌کاره مملکت است که مرکز اطلاع‌رسانی آن، در مورد اخراج اساتید نظر دهد؟»

این حقوقدان با مرتبط دانستن «دستورات غیرقانونی شورای امنیت کشور» به این مسئله، گفت: «وقتی یک نظامی وزیر کشور می‌شود،‌ دانشگاه و مملکت با قواعد پادگانی اداره خواهد شد.»

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور روز دوشنبه با «جوسازی‌ رسانه‌ای» توصیف کردن اعتراض‌ها و انتقادها به اخراج اساتید، اعلام کرد که این اقدام وزارت علوم «کاملاً بر مبنای موازین قانونی و اداری و البته وظیفه انقلابی این وزارتخانه برای پویایی علمی و فرهنگی دانشگاه‌ها بوده است که جای تقدیر دارد.»

وزارت کشور در بیانیه خود مشخص نکرده که چرا به جای وزارت علوم، به اعتراض‌ها و انتقادها علیه اخراج اساتید پاسخ داده است.

در همین زمینه، علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با متهم کردن دولت ابراهیم رئیسی به عدم «تبیین و فهم» اعتراضات اخیر گفت که دولت سیزدهم با ساده‌سازی مسئله تصمیمات غلط» می‌گیرد.

او با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حرکت در مسیر غلط جز زیان اثری ندارد. شما دلخوش به اقداماتی هستید که جامعه را ناخوش و برای کشور هزینه‌‌زا خواهد بود.»

علی مطهری، نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، نیز در مصاحبه با سایت جماران با اشاره به فشار نهادهای امنیتی برای اخراج اساتید از دانشگاه‌ها اعلام کرد که دولت سیزدهم و وزارت علوم باید «مستقل تصمیم بگیرند» و «و اجازه ورود نهادهای امنیتی و اطلاعاتی را ندهند.»

دور جدید تعلیق و اخراج و بازنشستگی اجباری آن دسته از استادان دانشگاه‌ها که برخی مقامات حکومت آنان را «استادان مسئله‌دار و ناهمسو» می‌خوانند، مدتی پس از شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی» در پاییز ۱۴۰۱ آغاز شد.

در روزهای اخیر علاوه بر انتشار خبر قطع همکاری دانشگاه علامه طباطبایی با آمنه عالی و حمیده خادمی، گزارش‌های دیگری از اخراج یا جلوگیری از فعالیت اساتید دانشگاه‌ها مانند علی شریفی زارچی، رهام افغانی، حسین علائی، رضا صالحی امیری و همچنین هفت استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شامل وحید عیدگاه، لیلی ورهرام، جواد بشری، قاسم عزیزی، میلاد عظیمی، داریوش رحمانیان و حسین مصباحیان منتشر شده است.

۲۳:۱۳ ۶.۶.۱۴۰۲

محرومیت الهه محمدی، روزنامه‌نگار زندانی، از اعزام فوری به مرکز درمانی

همسر الهه محمدی، روزنامه‌نگار زندانی که پس از تهیه گزارش از مراسم خاک‌سپاری مهسا امینی بازداشت شده، می‌گوید مسئولان زندان اوین از اعزام الهه به مرکز درمانی برای انجام «سونوگرافی» خودداری می‌کنند.

سعید پارسایی عصر دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) ضمن اشاره به موانع بر سر راه دسترسی همسرش به خدمات درمانی نوشت: نزدیک به دو ماه است که پزشک زندان اوین، «اعزام اورژانسی» الهه محمدی را برای انجام سونوگرافی ثبت کرده است.

به نوشتۀ آقای پارسایی، در این مدت «یک بار پس از اعزام، با وجود پنج بار هماهنگی خانواده با بیمارستان آپادانا و پزشک مربوطه، پزشک از ویزیت الهه خودداری کرد».

او افزوده که پس از دریافت نوبت از یک مرکز درمانی دیگر، این‌بار مسئولان زندان از اعزام این روزنامه‌نگار خودداری کردند و دو روز بعد، آن‌ها بدون اطلاع قبلی به آقای پارسایی و خانوادۀ محمدی، الهه را «به سمت مرکز درمانی نامشخصی بردند که با مخالفت و مقاومت الهه، به زندان برگشت».

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» که مراسم تشییع جنازه مهسا امینی در شهر سقز، زادگاهش، را پوشش داده بود، در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

او روز چهارم مرداد امسال در جلسه نهایی رسیدگی به پرونده خود در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران با رد اتهامات انتسابی گفت که «ارتباطی با هیچ دولت خارجی» نداشته و افتخار می‌کند که در کنار مردم مانده تا صدایشان باشد.

اتهامات این خبرنگار «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG