لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳
۲۳:۵۰ ۵.۶.۱۴۰۲

خبرها و گزارش‌های منتشر شده در روز یک‌شنبه پنجم شهریور را اینجا بخوانید.

۲۳:۵۱ ۵.۶.۱۴۰۲

کارگردان سینما: قوه قضائیه با مجازات هنرمندان، حیثیت جمهوری اسلامی را مخدوش کرد

همایون اسعدیان، کارگردان سینما و تلویزیون، با اشاره به تغییر جامعۀ ایران در یک سال اخیر و مقاومت ادامه‌دار زنان ایرانی در مقابل حجاب اجباری گفت سینمای ایران برای انعکاس واقعیت جامعه در تولیداتش با چالش مواجه است.

او در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه روزنامه اعتماد منتشر کرد، با تأکید بر این که «جامعۀ ایران به هیچ عنوان مثل پارسال نیست» یادآور شده که فیلم‌سازان نمی‌توانند «مسائل مهم» را نادیده بگیرند و افزوده: «این کار را برای سینماگران به‌شدت سخت کرده است.»

سینماگران زن در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» در سال گذشته نقش پررنگی در حمایت از اعتراض‌ها داشتند و تعدادی از آن‌ها برای نمایش همبستگی خود با معترضان، حجاب اجباری را کنار گذاشتند که برای برخی از این بازیگران پرونده قضایی تشکیل شد.

این فیلم‌ساز درباره برخورد زنان با مسئله حجاب اجباری هم گفت: «در یک منطقه‌ای زندگی می‌کنم که حجاب در این منطقه کاملاً متفاوت است، با خودم می‌گویم اگر بخواهم در این منطقه بخشی از داستان را روایت کنم به این خانم‌ها که از کوچه و خیابان رد می‌شوند چه بگویم؟ به آن‌ها بگویم از این کوچه رد نشوید؟»

آقای اسعدیان همچنین تأکید کرد که قوه قضائیه با صدور احکام مجازات برای سینماگران ایرانی، از جمله سعید روستایی، «حیثیت جمهوری اسلامی را در جهان مخدوش کرده است».

سعید روستایی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس تحسین شده، بابت ساختن و پخش فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن، به شش ماه حبس تعزیری و برخی مجازات‌های تکمیلی محکوم شده است. صدور این حکم با واکنش‌های داخلی و خارجی روبه‌رو شد از جمله برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن صدور چنین حکمی از سوی دادگاه جمهوری اسلامی را تقبیح کردند و آن را نمونه‌ای از «نقض جدی آزادی بیان» دانستند.

۰۴:۵۲ ۶.۶.۱۴۰۲

محکومیت حبیب موسوی بی‌بالانی، شاعر، به پرداخت جزای نقدی بدل از هشت ماه حبس

هرانا، رسانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش داد که حبیب موسوی بی‌بالانی، شاعر، منتقد و نویسنده ساکن گرگان، به پرداخت بیست میلیون تومان جزای نقدی بدل از هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

شعبه یک دادگاه انقلاب گرگان در حکمی که روز دوم شهریور صادر کرده، آقای موسوی را از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» مجرم شناخته است.

حبیب موسوی در تاریخ ۹ مرداد، در پی احضار به اداره‌ اطلاعات سپاه گرگان، بازداشت شد و در تاریخ ۲۶ مرداد، با قرار وثیقه شد. به هنگام بازداشت او ۲۶۳ شاعر، نویسنده، هنرمند و کنشگر در بیانیه‌ای با اشاره به بیماری‌ها و مشکلات جسمی متعدد‌ اقای موسوی نظیر بیماری قلبی، دیسک کمر، افت شدید قند و فشار خون، بیماری معده و کلیه، نسبت به به خطر افتادن سلامتی او در زندان هشدار داده بودند.

۰۴:۵۷ ۶.۶.۱۴۰۲

هجوم ریزگردها به «۶۰ درصد» مساحت ایران

روزنامه «هم‌میهن» روز یک‌شنبه پنجم شهریور گزارش داد که در «اتفاقی بی‌سابقه» ۶۰ درصد مساحت ایران با شدت‌های مختلف درگیر ریزگردها شده است.

در پی هجوم ریزگردها به برخی مناطق شمال و شمال شرق ایران که از روز جمعه چهارم شهریور آغاز شده است، برخی مسئولان دولتی منبع آن را «صحرای ترکمنستان» اعلام کردند، اما برخی کارشناسان، با رد این موضوع، دلیل آن را خشک شدن تالاب‌های داخلی عنوان می‌کنند.

در روزهای گذشته رسانه‌های داخلی و کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویری از هجوم گرد وغبار به بخش شرقی مازندران، گرگان و نواحی شمالی خراسان منتشر کردند. برخی شهورندان این پدیده را در این مناطق «بی‌سابقه» خوانده‌اند و شماری دیگر آن را شبیه به پدیدۀ گرد وغبار در استان سیستان‌وبلوچستان توصیف کرده‌اند.

مدیر کل هواشناسی گلستان منبع ریزگردها را «صحرای ترکمنستان» اعلام کرد و گفت که شهرستان‌های بندرترکمن، بندرگز و گرگان و بخش‌هایی از نواحی شمالی دچار این پدیده شده‌اند.

عباس محمدی، فعال محیط زیست، این رخداد را معلول «حکمرانی بد» خوانده و در ادامه افزوده است: «چه در حوزۀ سیاست داخلی و چه در حوزۀ سیاست خارجی، خودمان را درگیر موضوعات و مسائلی کرده‌ایم که اولاً ملی نیستند، ثانیاً اساساً حل آن مسائل از توان و اراده ما خارج شده است.»

۰۸:۳۰ ۶.۶.۱۴۰۲

خانواده آزاد حسین‌پوری، از کشته‌شدگان اعتراضات در مهاباد، ممنوع‌الخروج شدند

به گزارش سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» شهروز حسین‌پوری، برادر آزاد حسین‌پوری، روز یک‌شنبه پنجم شهریور به اداره اطلاعات مهاباد احضار و به او اعلام شد که تمام اعضای خانواده‌اش ممنوع‌الخروج شده‌اند.

براساس این گزارش، اداره اطلاعات به آقای حسین‌پوری هشدار داده است که اعضای خانواده حسین‌پور ظرف ۴۸ ساعت باید به این نهاد حکومتی مراجعه کنند و گذرنامه‌ها و تلفن‌های همراه خود را تحویل دهند.

همچنین اداره اطلاعات مهادباد شهروز حسین‌پوری را تهدید کرده است که در صورت مشارکت هریک از اعضای خانواده او در مراسم بزرگداشت کشته‌شدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی» یا فعالیت در شبکه‌ای اجتماعی، توسط نیروهای حکومتی «حذف فیزیکی» خواهند شد.

پیش از این اعضای خانواده آزاد حسین‌پوری روز ٢٢ تیر به اداره اطلاعات مهاباد احضار شدند و برای چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفتند.

آزاد حسین‌پوری، دندانپزشک، ١۶ آبان‌ ۱۴۰۱ در جریان سرکوب اعتراضات با شلیک نیروهای حکومتی در مهاباد کشته شد.

هم‌زمان با نزدیک شدن به سالروز کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، موج تازه‌ای از فشارها بر خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات آغاز شده و در هفته‌های گذشته شمار زیادی از این خانواده‌ها توسط نهادهای امنیتی تهدید، احضار، بازجویی و یا بازداشت شده‌اند.

۰۹:۰۵ ۶.۶.۱۴۰۲

آنیشا اسداللهی به‌ دلیل سردادن شعار «زن زندگی آزادی» ممنوع‌الملاقات شد

آنیشا اسداللهی، مترجم و فعال کارگری محبوس در زندان اوین، به دلیل سر دادن شعار «زن زندگی آزادی» ممنوع‌الملاقات شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان روز یک‌شنبه پنجم اردیبهشت اعلام کرد که خانم اسداللهی دو‌ هفته پیش به همراه تعداد زیادی از زندانیان بند زنان اوین به‌مناسبت روز خبرنگار در هواخوری زندان جمع شدند و در حمایت از روزنامه‌نگاران و کنشگران زندانی و معترضان بازداشت‌شده در ارتباط با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ شعار «زن زندگی آزادی» سردادند.

پس از این اقدام اعتراضی، خانم اسداللهی در هفته جاری از ملاقات با خانوادهٔ خود و برخلاف آیین‌نامه زندان از ملاقات با همسر زندانی خود، کیوان مهتدی، محروم شده است.

آقای مهتدی به اتهام حمایت از تشکل‌های مستقل صنفی محکومیت پنج‌ساله خود را در زندان سپری می‌کند و آنیشا اسداللهی، نیز اوایل مرداد برای اجرای حکم پنج‌ سال و هشت ماه حبس خود به زندان اوین رفت.

دادگاه انقلاب تهران این مترجم را به اتهام «اجتماع و تبانی» علیه جمهوری اسلامی به پنج سال حبس تعزیری و برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به هشت ماه حبس تعزیری محکوم کرد و این حکم در دادگاه تجدیدنظر تأیید شد.

خانم اسداللهی پیشتر نیز سابقه بازداشت و حبس داشته است. او آخرین بار روز نهم اردیبهشت امسال همراه با شمار دیگری از فعالان کارگری در خانه محمد حبیبی، معلم زندانی، بازداشت شد.

۰۹:۲۷ ۶.۶.۱۴۰۲

آمنه عالی، استاد اخراجی: معلم نباید مطیع حکومت باشد

آمنه عالی، استاد اخراج‌شده دانشگاه علامه طباطبائی، در نامه‌ای سرگشاده دلیل اخراج خود را «مواضع به‌حق» خود در حمایت از دانشجویان و دانش‌آموزان اعلام و تأکید کرد: «ما معلم‌ها نمی‌توانيم و نباید مطیع و پیرو حکومت‌ها باشیم.»

خانم عالی در ادامه نامه خود آورده است: «ما معلم‌ها روزی‌خور سفرهٔ ملتیم و باید خادم آن‌ها باشیم. مدرسه و دانشگاه خانه فرزندان این مردم است و ما حامی حقوق این فرزندان و حافظ حریم این خانه‌ایم.»

او در این نامه گفته است که این‌ مطالب مهم‌ترین موضع‌گیری او بوده و در زمان سرکوب، بازداشت و تعلیق دانشجویان و حمله به مدارس و تهدید دانش‌آموزان در نامه‌ها و بیانیه‌ها، هم‌چنین در حضور مسئولان دانشگاه و در مقابل مأموران حراست و در بازجویی‌های وزارت اطلاعات هم به آن‌ها تأکید کرده است.

به گفته این استاد دانشگاه این «موضع به‌حق به مذاق آقایان خوش نیامد و تصمیم گرفتند بدون اجرای رویه‌های مرسوم اداری ابتدا من را از مدیریت گروه و سپس از صحنه دانشگاه حذف و با رفع مسئولیت اجتماعی چند صباحی به رونق این فرمانبرداری و سلطه‌گری دلخوش کنند.»

او نامه خود را با مصرعی از شعر سیف فرغانی این چنین به پایان رسانده است: «این تیزی سنان شما نیز بگذرد»

کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» پیشتر اعلام کرده بود که صبح چهارم شهریور در پی تماس‌های تلفنی و بدون ابلاغ حکم رسمی، حمیده خادمی و آمنه عالی، از استادان دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تحت عنوان «لغو قرارداد» از این دانشگاه اخراج شده‌اند.

۰۹:۳۱ ۶.۶.۱۴۰۲

حسین شریعتمداری: اخراج اساتید دانشگاه حامی معترضان «کمترین مجازات» برای آن‌ها است

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این روزنامه، اذعان کرد که اخراج استادان دانشگاه به‌دلیل حمایت آن‌ها از اعتراض‌‌های سراسری سال گذشته بوده است.

آقای شریعتمداری روز دوشنبه ۶ شهریور در روزنامه کیهان معترضان را بار دیگر «اغتشاشگر» و اساتید دانشگاه را «همراه» آن‌ها خواند و دربارهٔ اخراج آن‌ها نوشت که «این کمترین و پیش‌پاافتاده‌ترین مجازات در مقابل اقدامات پلشت و غیر‌انسانی آن‌هاست.»

نماینده علی خامنه‌ای در کیهان همچنین مسئولان دانشگاه‌ها را «ملامت» کرده که از اعلام صریح و رسمی «جرم» این استادان دانشگاه «دریغ» می‌کنند و دلیل اخراج آن‌ها را به مواردی مانند پایان مدت قرارداد نسبت می‌دهند.

بعد از انتشار خبر اخراج علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، دبیر هیئت اجرایی جذب اساتید این دانشگاه مدعی شد که او همکاری «پیمانی» با دانشگاه شریف داشته که بهمن ۱۴۰۰ به پایان رسید و «درخواست تمدید عضویت پیمانی» نداده است.

همچنین گزارش‌هایی درباره لغو قرارداد حمیده خادمی و آمنه عالی، دو عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با این دانشگاه منتشر شد و رهام افغانی، استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بهشتی، از اعلام قطع همکاری این دانشگاه با خود خبر داد.

۰۹:۵۳ ۶.۶.۱۴۰۲

انفجار خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک در استان هرمزگان

خبرگزاری دولتی ایرنا روز دوشنبه از انفجار خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک در حوالی روستای کشار در استان هرمزگان خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از یک منبع انتظامی مستقر در منطقه کشار بندر خمیر، زمان دقیق این انفجار را ساعت ۴ و‌۴۰ دقیقه بامداد دوشنبه ۶ شهریور اعلام کرد.

بنابراین گزارش، این انفجار موجب آتش‌سوزی شده و این آتش‌سوزی هنوز مهار نشده است و یک خودرو پراید نیز کنار محل انفجار سوخته است که به‌دلیل شدت آتش امکان نزدیک شدن به آن برای کسب اطلاع از صدمه جانی احتمالی وجود ندارد.

درباره دلیل این انفجار هنوز گزارشی منتشر نشده است.

روز دوم شهریور نیز انفجار در پالایشگاه هاشمی‌نژاد سرخس، موجب کشته شدن دو کارگر شد. به گزارش ایرنا، آن حادثه در پی نشت گاز ترش در واحد تصفیه گاز شماره ۲ این پالایشگاه روی داده بود.

در سال‌های اخیر انفجارها و آتش‌سوزی‌های متعددی در پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال انرژی در ایران به وقوع پیوسته است.

۰۹:۵۹ ۶.۶.۱۴۰۲

سارا سیاهپور، فعال صنفی معلمان، اخراج شد

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان خبر داد که سارا سیاهپور، معلم و فعال صنفی، با ۱۷ سال سابقه معاون آموزشی از کار اخراج شده است.

به گزارش این شورا، اتهامات خانم سیاه‌پور در حکم اخراج این فعال صنفی «شرکت در تجمعات و تحصنات معلمان، شرکت در کمپین "زن زندگی آزادی" و حمایت از آن، استفاده از استیکر طنزآمیز از سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی و تشکیل گروه غیرهمکاری با ۱۴ همکار زن در فضای مجازی» قید شده است.

بنا بر اعلام شورای هماهنگی، خانم سیاهپور ۱۷ سال به‌عنوان معاون آموزشی در مقاطع مختلف فعالیت داشته است.

منابع خبری اواخر ماه تیر اعلام کرده بودند که حکم شش سال زندان سارا سیاهپور در دادگاه تجدیدنظر تأیید و به شعبه یک اجرای احکام زندان اوین ارسال شده است. بر اساس این حکم، خانم سیاهپور به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری، محکوم شد.

این معلم همچنین به دو سال ممنوع‌الخروجی از کشور و دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی نیز محکوم شد. خانم سیاهپور پیشتر در شهریور سال گذشته توسط اطلاعات سپاه بازداشت سپس با قید وثیقه آزاد شد. او در تمام مراحل دادگاه خود از حق داشتن وکیل محروم بوده است.

در ماه‌های گذشته فشار بر فعالان صنفی ازجمله معلمان افزایش یافته است و بسیاری از معلمان معترض و منتقد با «پرونده‌سازی» روبه‌رو و برخی احضار، بازداشت و زندانی شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG