لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

طرح تحریم ایران به خاطر «نقش مخرب در یمن» در مجلس نمایندگان آمریکا


تد پو، عضو مجلس نمایندگان آمریکا، می‌گوید مقام‌های ایران «باید به‌خاطر آشفتگی و جنگی که در یمن ادامه می‌دهند، پاسخگو شوند»
تد پو، عضو مجلس نمایندگان آمریکا، می‌گوید مقام‌های ایران «باید به‌خاطر آشفتگی و جنگی که در یمن ادامه می‌دهند، پاسخگو شوند»

دو تن از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده، طرحی را ارائه کرده‌اند که خواستار تحریم تهران، به‌خاطر آن‌چه «نقش مخرب» و «ادامه دادن به جنگ» در یمن می‌نامند، شده‌است.

بنا به اعلامیه منتشرشده در صفحه تد پو، این نماینده جمهوری‌خواه، همراه قانون‌گذار هم‌حزبی دیگری به‌نام ایلنا روز-لتینن، که رئیس کمیته فرعی امور خاورمیانه و شمال آفریقا است، خواستار تحریم ایران شده‌اند.

تد پو در بیانیه طرح پیشنهادی می‌گوید «آشوب روبه‌گسترش در یمن، نمونه‌ای دیگر از نقش مخرب ایران در خاورمیانه است».

به گفته آقای پو «شورشیان حوثی، هم اقتصادی، هم نظامی و هم در زمینه ترابری، مورد حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارند».

خانم رز-لتینن نیز گفته است «افزایش حمایت ایران از حوثی‌ها، احتمال پیداشدن یک راه‌حل سیاسی برای بحران یمن را با تردیدهایی به‌مراتب بیشتر از گذشته روبه‌رو کرده‌است».

این قانون‌گذار ایالات متحده بار دیگر اتهام‌های واشینگتن مبنی بر «انتقال جنگ‌افزارهای پیشرفته» برای حوثی‌ها و تهدید این سلاح‌ها علیه عربستان سعودی و نظامیان آمریکا در منطقه، تاکید کرده‌است.

تد پو می‌گوید مقام‌های ایران «باید به‌خاطر آشفتگی و جنگی که در یمن ادامه می‌دهند، پاسخگو شوند».

مقام‌های جمهوری اسلامی بارهای اتهام‌های مشابه در مورد انتقال سلاح به شورشیان حوثی را رد کرده‌اند. این شورشیان خود نیز دریافت جنگ‌افزارهایی مانند موشک از ایران را رد کرده‌اند. مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی حمایت خود از شورشیان حوثی را پنهان نمی‌کنند. فرمانده سپاه پاسداران نیز در اوایل آذر ماه، اعلام کرده بود «حکومت [در یمن] در دست انصارالله (شورشیان حوثی) است و کمک‌های ما هم عمدتا در حد کمک‌های مستشاری و عمدتا معنوی است».

از منظر سازمان ملل متحد دولت فعلی در یمن، هم‌چنان تحت رهبری عبدربه منصور هادی قرار دارد؛ رئیس‌جمهوری یمن که از حمایت ریاض برخوردار است و ائتلاف به رهبری عربستان، برای بازگرداندن قدرت به او دست به حملات گسترده هوایی و محاصره یمن زده‌است.

وب‌سایت «هیل» که بر گزارش‌ها و خبرهای مربوط به کنگره آمریکا متمرکز است، می‌گوید طرح مقدماتی دو نماینده جمهوری‌خواه برای تحریم‌های تازه ایران در پیوند با یمن، در کنار دو طرح دیگر که آن‌ها نیز به ایران مربوط می‌شوند ارائه شده‌است.

دو طرحی که در حال حاضر در انتظار رای‌گیری در مجلس نمایندگان هستند، یکی مربوط به ارائه گزارش از سوی وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا، در مورد اصلاح تحریم‌ها علیه استفاده از منابع مالی توسط مقام‌های ایرانی برای توسعه فناوری موشک‌های بالیستیک، و دیگری: نقل‌وانتقالات مالی در مورد فروش هواپیماهای تجاری به ایران، می‌شوند.

مجلس نمایندگان ایالات متحده در واپسین روزهای ماه آبان، به قطعنامه غیرالزام‌آوری در مورد یمن رای داده بود که ضمن محکومیت هدف قرارگرفتن غیرنظامیان در جریان نبردها و تاکید بر «لزوم دستیابی به راه‌حل سیاسی» می‌گوید در مورد حضور آمریکا در نبردها، مجوز مشخصی صادر نشده‌ است.

در آن زمان رو کانا، عضو دمکرات مجلس نمایندگان گفته بود: این قطعنامه به‌طور واضح بیانگر این موضوع است که ما نمی‌توانیم به هیچ‌یک از نبردهایی که حکومت [عربستان] سعودی در حال انجام علیه حکومت حوثی‌ها است، کمک کنیم. و ما باید تمامی دخالت‌های خود را محدود به نبردها علیه القاعده و تروریست‌هایی که برای ایالات متحده تهدید به‌شمار می‌روند، بکنیم.

البته در قطعانمه تدوین‌شده توسط رو کانا نیز تحریم‌هایی علیه ایران به خاطر نقش آن در یمن پیش‌بینی شده بود.

ایالات متحده بارها از آن‌چه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران در خاورمیانه می‌نامند انتقاد کرده‌است. آمریکا در عین حال طی روزهای گذشته به‌تاکید از عربستان سعودی خواسته‌است جلوی انتقال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان یمن را نگیرد.

سازمان ملل متحد دو روز پیش برآوردها از شمار شهروندان یمنی در آستانه قحطی را به ۸.۴ میلیون نفر افزایش داد. «برنامه جهانی غذا» روز سه‌شنبه گفته‌بود محاصره یمن، این کشور را به یک «فاجعه انسانی» سوق می‌دهد.

به گفته سازمان ملل متحد از زمان تشدید درگیری‌ها، به‌خاطر شورش حوثی‌ها و حمله ائتلاف به رهبری عربستان به یمن، بیش از ۱۰ هزار نفر کشته، بیش از دو میلیون نفر آواره و یک میلیون نفر با همه‌گیری وبا دست‌به‌گریبان شده‌اند.

XS
SM
MD
LG