لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۷

مرکز آمار برخلاف بانک مرکزی، نرخ تورم را تک رقمی می داند


مرکز آمار در شرایطی نرخ تورم را ۷.۷ درصد اعلام کرده است که بانک مرکزی ایران از دو رقمی شدن دوباره نرخ تورم خبر داده بود.
مرکز آمار در شرایطی نرخ تورم را ۷.۷ درصد اعلام کرده است که بانک مرکزی ایران از دو رقمی شدن دوباره نرخ تورم خبر داده بود.

درحالی که بانک مرکزی ایران پیش از این از دو رقمی شدن دوباره نرخ تورم خبر داده بود، مرکز آمار ایران نرخ تورم مرداد ماه را ۷.۷ درصد اعلام کرد که نسبت به ماه قبل تنها یک دهم درصد افزایش داشته است.

مرکز آمار ایران روز پنجشنبه دوم شهریور، اعلام کرد که نرخ تورم مرداد ماه نسبت به تیر ماه یک دهم درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی ایران هنوز نرخ تورم مرداد ماه را اعلام نکرده است. این بانک نرخ تورم تیر ماه را ۱۰.۳ درصد اعلام کرده بود که دو و هفت دهم درصد بیشتر از تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران بود.

اختلاف زیاد آمار در میان دو مرکز آماری ایران درباره نرخ تورم در سال گذشته نیز سابقه داشته است.

در چهار سال اول دولت حسن روحانی، بنا بر آمار رسمی، نرخ تورم از بیش از ۴۰ درصد به زیر ۱۰ درصد در اسفند پارسال رسید و بانک مرکزی نرخ تورم متوسط در پایان سال گذشته را ۹ درصد و مرکز آمار ایران این رقم را ۶.۸ درصد اعلام کرد.

با این حال، حسین میرشجاعیان، معاون وزیر اقتصاد، روز ششم خرداد گفته بود که ممکن است تورم به مسیر دو رقمی شدن باز گردد، اما دولت می‌تواند با پیش‌ گرفتن سیاست‌هایی با افزایش تورم مقابله کند.

اما اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد ایران، روز ۱۹ مرداد، پیش بینی کرد که ممکن است دولت «برای ایجاد رونق اقتصادی، دولت از مهار تورم کوتاه بیاید و با آزاد گذاشتن آن، شرایط را برای رونق در اقتصاد کشور مهیا کند».

این در حالیست که مسعود کرباسیان،‌ وزیر جدید اقتصاد،‌ پیش از این گفته بود که در صورت رای اعتماد مجلس، از حفظ تک‌رقمی بودن تورم، کاهش نرخ سود بانکی، یکسان‌سازی نرخ ارز و اجرای طرح تحول نظام بانکی حمایت می‌کند.

در این ارتباط،‌ احمد علوی، استاد دانشگاه و اقتصاددان در سوئد، روز ۱۱ خرداد در یادداشتی در رادیو فردا نوشته بود که دولت با «جلوگیری از رشد نقدینگی بواسطه کاهش کسر بودجه و محدود کردن هزینه‌های جاری بودجه»، می‌تواند از دو رقمی شدن تورم جلوگیری کند.

در این میان، برخی از نمایندگان مجلس با انتقاد از عملکرد دولت حسن روحانی گفته‌اند آمار مربوط به کاهش تورم تنها روی کاغذ است و بیانگر وضعیت واقعی در زندگی مردم نیست.

شماری از منتقدان دولت نیز یکی از عوامل کاهش نرخ تورم را ناشی از تعمیق رکود و کاهش قدرت خرید مردم می‌دانند.

در همین حال، بر اساس گفته‌های کارشناسان، تورم در ایران با وجود تک رقمی شدن باز هم نسبت به کشورهای مشابه بالا است.

از جمله فریدون خاوند، تحلیلگر اقتصادی، روز هشتم خرداد در یادداشتی در رادیو فردا اعلام کرده بود که نرخ تورم ایران، حتی در محدوده هشت تا ۹ درصدی، در مقایسه با اکثریت کشور‌های جهان همچنان در سطح بسیار بالایی است.

بر پایه آمار بانک جهانی، میانگین نرخ تورم در جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱.۶ درصد بوده است. این شاخص در آمریکا ۱.۳ درصد، در منطقه یورو دو دهم درصد و در شرق آسیا ۱.۳ درصد ثبت شده است.

این شاخص حتی در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی، که مبنای مقایسه شاخص‌های اقتصادی ایران قرار می‌گیرد، ۲.۹ درصد بوده است.

XS
SM
MD
LG