لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

نیروی انتظامی رسانه‌های غربی را متهم به «دروغ پردازی» در مورد درگیری با دراویش کرد


وبسایت مجذوبان نور: انتشار برخی گزارش‌ها درباره تصمیم نهادهای امنیتی در برخورد با نورعلی تابنده، نگرانی‌ها در میان دراویش را افزایش داده است
وبسایت مجذوبان نور: انتشار برخی گزارش‌ها درباره تصمیم نهادهای امنیتی در برخورد با نورعلی تابنده، نگرانی‌ها در میان دراویش را افزایش داده است

رئیس نیروی انتظامی تهران اعلام کرد که این نیرو، دادستانی و یا دستگاه‌های دیگر برنامه‌ای برای برخورد با دراویش در پایتخت ایران ندارند و رسانه های غربی را متهم به «دروغ پردازی» کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین رحیمی روز دوشنبه ۱۶ بهمن، درباره تجمع دراویش گنابادی در خیابان پاسداران تهران در روز یکشنبه ۱۵ بهمن، و اقدام پلیس گفت که‌ اطلاعات و اخباری که منتشر شده که کسی را می‌گیرند یا برخورد می‌شود کاملاً کذب و دروغ است.

او با متهم کردن «رسانه های معاند» برای «دامن زدن» به این اخبار افزود: «نه پلیس، نه دادستانی و نه هیچ دستگاه دیگری، هیچ برنامه‌ای برای برخورد با دراویش در تهران نداشته و ندارد».

رئیس نیروی انتظامی تهران همچنین در مورد وارد آمدن «خسارت در این اجتماع» گفت: «متأسفانه برخی رعایت نکردند؛ پلیس در این قضیه رأفت و رحمت داشت و برخی افراد که داخل اینها آمدند سوءاستفاده کردند».

پیش از این، به گزارش وبسایت مجذوبان نور، ‌نزدیک به دروایش گنابادی، انتشار برخی اخبار و گزارش‌های پراکنده در رابطه با تحرکات و تصمیمات نهادهای امنیتی در برخورد با نورعلی تابنده، قطب دراویش، نگرانی‌ها در میان دراویش افزایش یافته است.

مجذوبان نور بدون اینکه توضیحی درباره این اخبار و گزارش‌ها بدهد‌، افزود که اطلاع دقیقی از صحت و سقم اخبار منتشر شده در دست ندارد.

بر اساس این گزارش، یکشنبه عصر و پس از فرمان نورعلی تابنده به دراویش گنابادی برای ترک منطقه، بخشی از جمعیت دراویش کاسته شد و سایر دراویش نیز با حضور در داخل خودروها در آرام نگه داشتن جو منطقه تلاش کردند.

مجذوبان نور شنبه شب خبر داده بود که نیروهای امنیتی و لباس شخصی در آنچه «اقدام تعرض‌آمیز» توصیف شد در اطراف محل زندگی قطب دراویش گنابادی، با هدف «تنگ‌تر کردن هرچه بیشتر دایره ارتباطی»‌ آقای تابنده مستقر شدند. این اقدام همراه با آنچه «رفتار زورمآبانه و پلیسی» توصیف ‌شد باعث واکنش مریدان نورعلی تابنده شد و درگیری‌های پرکنده‌ای را به وجود آورد.

در این ارتباط، تصاویر و فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از درگیری دراویش گنابادی و ماموران امنیتی منتشر شد که نشان می‌داد تعدادی موتورسیکلت و یک خودرو پژو آسیب دیده در خیابان رها شده‌اند.

پیش از این، ماموران امنیتی در شامگاه چهارم بهمن‌،‌ در اقدامى مشابه در این منطقه حاضر شده بودند.

«سلسله نعمت‌اللهی سلطان علیشاهی گنابادی» که پیروان آن معمولا به نام دراویش گنابادی شناخته می‌شوند، یکی از سلسله‌های صوفی است که در اصول و فروع مذهبی به تشیع ۱۲ امامی اعتقاد دارد.

با وجود این، برخی اعتقادات خاص پیروان این آیین باعث شده است تا در سال‌های گذشته، جمهوری اسلامی به شدت آنها را سرکوب کند.

در این مدت، تعدادی از حسینیه‌های آنها تخریب شده و صدها درویش نیز بازداشت و زندانی و تعدادی نیز از تحصیل منع شده‌اند. سرکوب دراویش در ایران، با اعتراض نهادهای بین‌المللی نیز روبرو شده است.​

در این ارتباط، به نوشته مجذوبان نور، سپیده مرادی، از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی، که در حال گذراندن دوره کار‌شناسی ارشد رشته علوم کامپیو‌تر در دانشگاه تربیت مدرس تهران بود روز ۱۳ بهمن، به دستور نهادهای امنیتی از این دانشگاه اخراج شد.

بر اساس این گزارش، این دانشجو پیشتر از سوی کمیته انضباطی دانشگاه تربیت مدرس برای امضای تعهدنامه گزینشی فراخوانده شده بود که از امضای این تعهدنامه‌ امتناع کرده بود.

اخراج خانم مرادی، ‌اعتراض شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس را به همراه داشته است.

این شورا با غیرقانونی توصیف کردن این اخراج نوشت که حق برخورداری از آموزش؛ از حقوق اساسی همه افراد در جامعه است. هر شهروند، فارغ از جنسیت، قومیت و مذهب حق دارد که از امکانات آموزشی استفاده کند.

خبرگزاری فارس و وب‌سایت مجذوبان نور/ب.ک
XS
SM
MD
LG