لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

اعتراض به سخنان نیکی هیلی؛ ظریف: از آمریکا به سازمان ملل شکایت می‌کنیم


ظریف می گوید:‌ آمریکا اتهامات بی‌پایه‌ای را با نشان دادن یک تکه آهن علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند.
ظریف می گوید:‌ آمریکا اتهامات بی‌پایه‌ای را با نشان دادن یک تکه آهن علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد که درباره آنچه «اتهام جدید آمریکا» علیه ایران نامید، شکایتی به سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد.

به گفته خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای ظریف در پاسخ به پرسش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت: «طرف ایرانی علیه ادعای مطرح‌شده ازسوی آمریکا، در مورد تحویل تسلیحات به یمن، به سازمان ملل شکایت می‌کند».

بر اساس این گزارش، وی با اعلام اینکه آمریکا «اتهامات بی‌پایه‌ای را با نشان دادن یک تکه آهن علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند»، ‌افزود: «در اینکه صحبت‌های خانم هیلی هیچ مستنداتی نداشت شکی نیست و حتی برای غربی‌ها هم در این خصوص قانع کننده نبوده است».

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز ۲۳ آذر، در نشستی خبری که در کنار بقایای موشک شلیک شده حوثی‌ها به سوی عربستان سعودی برگزار شد، گفته بود که ایران این موشک را به یمن ارسال کرده است.

خانم هیلی با اعلام اینکه این موشک، همان موشک بالستیکی است که حوثی‌های یمن به فرودگاه ریاض پرتاب کرده بودند،‌ افزوده بود: این موشک، آرم گروه صنعتی شهید باقری را روی خود داشته است و با مشخصات موشک‌های ایرانی همخوانی دارد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با تاکید بر این موضوع که «ایران قطعنامه شورای امنیت و برجام را نقض کرده است»، اضافه کرده بود:‌ «کشورهای دنیا مشاهده می‌کنند که برجام رفتار ایران را عوض نکرده و ایران به رفتارهای بی‌ثبات‌‌کننده‌اش در یمن، عراق، سوریه و لبنان ادامه می‌دهد».

به گفته نیکی هیلی، هیچ گروه تروریستی در منطقه نیست که ایران از آن حمایت نکند.

اشاره این مقام آمریکایی به حمایت تهران از گروه هایی مانند حزب‌الله لبنان و گروه های فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی بود.

ایران دخالت در اقدامات تروریستی و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه،‌از جمله کمک نظامی به گروه حوثی‌ها در یمن، را رد می‌کند و در مقابل، نقش آمریکا در منطقه را «مخرب» می‌داند.

پس از سخنان نیکی هیلی، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، گفته‌های وی را رد کرد و آنها را «غیرمسئولانه، تحریک‌آمیر و مخرب» دانست.

این در حالی بود که عربستان سعودی با استقبال از سخنان سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، اقدامات ایران در حمایت از شبه نظامیان شیعه حوثی را محکوم کرد.

در این میان، دو روز پس از نشست خبری خانم هیلی، وزارت خارجه فرانسه گفت: درحال بررسی مدارک ارائه‌شده توسط آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الکساندر ژورژینی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، روز شنبه ۲۵ آذر، با تأکید بر اینکه کشورش نگرانی‌هایی درباره برنامه موشکی ایران دارد، افزود: پاریس «همچنان در حال بررسی است و هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است».

پیش از این، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، از ایران خواسته بود تا از رفتارهای تهاجمی در منطقه دست بکشد و درباره برنامه موشکی خود نیز شفاف‌سازی کند.

در پی جنگ داخلی یمن و برتری نسبی شیعیان حوثی در یمن، عربستان‌سعودی در ششم فروردین سال ۹۴ همراه با متحدان عرب خود، حمله هوایی به این کشور را آغاز کرد و بنادر و معابر یمن را به محاصره درآورد.

با وجود حملات ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی، شورشیان حوثی هنوز کنترل صنعا، پایتخت، و بیشتر شمال یمن را در دست دارند.

از زمان آغاز حملات ائتلاف منطقه ای به یمن، بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی، ۸۷۵۰ تن که اکثر آنها غیرنظامی بودند، جان خود را از دست داده‌اند.

روز دوشنبه جیمی مک گلدریک، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، هشدار داد که هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تن در یمن در آستانه قحطی هستند.

XS
SM
MD
LG