لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

بلاتکلیفی ۱۱ فعال آذربایجانی در اوین با گذشت «حدود چهارماه» از بازداشت


تعدادی از فعالان مدنی آذربایجانی محبوس در زندان اوین
تعدادی از فعالان مدنی آذربایجانی محبوس در زندان اوین

۱۱ تن از فعالان مدنی آذربایجانی با گذشت ۱۱۶ روز از زمان بازداشت موقت همچنان در بلاتکلیفی در بند چهار و بند زنان زندان اوین به سر می‌برند.

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران، آداپ، روز پنج‌شنبه، ۱۰ خرداد، اعلام کرد که طاهر نقوی (وکیل دادگستری)، عبدالعزیز عظیمی قدیم (روحانی خلع لباس شده)، باقرحاجی‌زاده مزرعه، کرم مردانه مستعلی بیگلو، فاطمه آتشی خیاوی، مرتضی پروین‌ جدا، آیاز سیفخواه، آراز امان، کمال نوری، سعید جمالزاده، حسین پیری قوشاچای از زمان بازداشت خود در ۱۶ بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون در بازداشت موقت هستند.

به گفته آداپ این زندانیان سیاسی در شهرهای بُناب، رشت، اسلام‌شهر، آستارا و کرج بازداشت و پس از تحمل ۱۵ روز حبس در بند ۲۰۹ زندان اوین به بند چهار و برخی نیز به بند زنان این زندان منتقل شده‌اند.

پیش از این یازده فعال آذربایجانی دیگر به نام‌های ودود اسدی، سالار طاهر افشار، سعید مینایی، حسن ابراهیمی شیران، سعید دوستان، ابراهیم عوض‌زاده، کرامت روح نواز، حبیب نگهبان، سلیمان (آیدین) محمدی، عبدالله واحدی و جعفر محمدی نیز که در جریان این پرونده بازداشت شده بودند با قید وثیقه آزاد شده‌اند.

دور نخست بازداشت‌های فعالان سیاسی و مدنی آذربایجانی هم‌زمان با نزدیک شدن به سالگرد آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ماه شهریور رخ داد و در ماه‌های پس از آن نیز ادامه پیدا کرد.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی اتهام این ۲۲ فعال حقوق را «اجتماع و تبانی جهت بر هم زدن امنیت داخلی و خارجی» عنوان کرده و در بعضی موارد نیز اتهام «جاسوسی» را نیز به این متهامان وارد کرده است.

آداپ می‌گوید جلسات رسیدگی به پرونده این زندانیان سیاسی در روزهای ۳۱ اردیبهشت و اول خرداد در حالی برگزار شد که آن‌ها از حق داشتن وکیل محروم بوده‌اند.

این نهاد مدنی همچنین اعلام کرده این زندانیان سیاسی در حالی در پرونده‌ای مشترک به «اجتماع و تبانی» متهم شده‌اند که «تعدادی از آن‌ها برای اولین بار همدیگر را به صورت چهره‌به‌چهره در هنگام بازداشت ملاقات کرده‌اند و پیش از آن تماسی با هم نداشته‌اند».

XS
SM
MD
LG