لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

امامان جمعه ایران در سالگرد اعتراضات؛ از «امسال ترقه‌بازی نداریم» تا «تحریم ایران موجب افول آمریکا شد»


احمد خاتمی، امام جمعه تهران، می‌گوید ضدانقلاب چهل سال است خمیازه می‌کشد
احمد خاتمی، امام جمعه تهران، می‌گوید ضدانقلاب چهل سال است خمیازه می‌کشد

یک روز پیش از سالگرد آغاز اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱، امامان جمعه شهرهای مختلف ایران مدعی برنامه کشورهای غربی برای به راه انداختن اعتراض‌های جدید در کشور شدند و از حجاب اجباری دفاع کردند.

احمد خاتمی، امام جمعه تهران، روز جمعه ۲۴ شهریور گفت دیدار «مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی» با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی «ضد انقلاب را خیلی سوزانده است.»

او در ادامه خطبه‌های خود افزود: «شما ضد انقلاب چهل سال است که واقعیت را ندید و در خواب هستید و خمیازه می‌کشید و تا ابد هم به این راه ادامه خواهید داد.»

مصطفی محامی، نماینده علی خامنه‌ای در سیستان و بلوچستان، هم درباره این دیدار گفت: «دشمنان از این‌که مردم شیعه و اهل سنت با اشک خواستار دیدار رهبرشان بودند به شدت عصبانی شدند.»

از سوی دیگر، محمد عبدالنبی موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز هم با طرح این ادعا که «جمهوری اسلامی حصارهای تحریم را درهم شکسته است» تلاش‌های آمریکا در برابر حکومت ایران را شکست‌خورده دانست و گفت «تحریم نه تنها افول آمریکا را آشکارتر کرد بلکه موجب شتاب آن شد.»

او توضیح نداده است که چگونه تحریم ایران موجب شتاب در افول آمریکا شد. این در حالی است که سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ هم‌اکنون علیه روسیه به‌دلیل تجاوز به اوکراین وضع شده است ولی هیچ مقام این کشور نگفته که این تحریم‌ها موجب سقوط آمریکا شده است.

ایران در دهه‌های اخیر به‌دلیل برنامه هسته‌ای بلندپروازانه خود، حمایت از آنچه که «تروریسم بین‌المللی» خوانده شده است، و همچنین نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات هدف شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته و بسیاری از درآمدهای نفتی خود را از دست داده است.

در همین حال، حبیب الله شعبانی، امام جمعه همدان، در خطبه‌های نمازجمعه ادعا کرد که وزیر خارجه وقت آمریکا در سال ۱۹۴۵ «پیشنهاد داده بود که ایران را به هشت کشور تبدیل کنند» و در ادامه گفت «دشمن» قصد دارد ایران را تجزیه کند، اما «مردم نشان دادند با همه اختلاف سلیقه و مشکلات اقتصادی پای انقلاب هستند.»

این امام جمعه برای ادعای خود هیچ سندی ارائه نکرده است.

در اظهارنظری دیگر، احمد مطهری‌اصل، امام جمعه موقت تبریز، با اشاره به اقوام ایرانی گفت «دشمنان» قصد داشتند نقشه ایران را به «شش کشور» تقسیم کنند، اما موفق نشدند. او درباره این ادعا توضیح بیشتری نداد.

او همچنین با اشاره به اعتراض‌های سال گذشته و جنبش «زن، زندگی، آزادی» و با حمله به «برخی سیاسیون» به‌دلیل به کار بردن این شعار گفت آنها «هیچی حالی‌شان نیست» و آنها را متهم کرد که «می‌خواهند زنان لخت و عریان بیایند بیرون و مردان از آنها لذت ببرند.»

امام جمعه موقت تبریز در ادامه گفت: «مدام شعار زن زندگی و آزادی چیست؟ مگر نمی‌بینید زنان ما بهترین آزادی و زندگی را دارند؟»

چند امام جمعه دیگر هم روز جمعه به دفاع از حجاب اجباری پرداختند؛ از جمله حسن حیدری، امام جمعه فیروزکوه که گفت جمهوری اسلامی برای دفاع از «هویت زن و بنیان خانواده» اجازه نمی‌دهد «بی‌حیایی و بی‌عفتی و کشف حجاب» رخ دهد.

کاظم فتاح دماوندی، امام جمعه دماوند، نیز گفت آمریکا قصد دارد با استفاده از «اختلاف‌های قومی و مذهبی و جنسیت و زن» ایران را به «آشوب» بکشاند.

محمد سعیدی، امام جمعه قم، از رفتار کشورهای غربی درباره «عفاف و حجاب» انتقاد کرد و مدعی شد آنها از «اسلام ناب محمدی» هراس دارند چون به ادعای او «می‌دانند پرچم اسلام در سراسر جهان به اهتزاز در می‌آید و رژیم‌های استعمارگر از بین خواهند رفت.»

رسول فلاحتی، امام جمعه رشت، با اشاره به نتایج نظرسنجی حکومتی مدعی شد که «۸۵ درصد از مردم ایران طرفدار حجاب اسلامی هستند» و در ادامه با اشاره به احتمال بروز اعتراضات جدید مدعی شد «دشمن امسال در طبل توخالی می‌زند چرا که فریب‌خوردگان سال گذشته پشیمان شده‌اند.»

او در ادامه گفت با اشاره به «اختلافات خارج‌نشینان» در جریان اعتراض‌های سراسری سال گذشته نتیجه گرفت که «امسال دیگر خبری از ترقه‌بازی نخواهد بود.»

پیش از این برخی مقام‌های سیاسی و انتظامی جمهوری اسلامی از بروز اعتراض‌های دوباره در سالگرد جان باختن مهسا امینی ابراز نگرانی کرده بودند و از سوی دیگر بنا به اعلام منابع حقوق بشری، دستگاه امنیتی ایران در هفته‌های اخیر حدود ۳۰۰ فعال سیاسی، مدنی و اعضای خانواده‌ جان باختگان اعتراض‌های سال گذشته را بازداشت کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری مهر، خبرآنلاین، دیده‌بان ایران و رادیو فردا/ع.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG