ساعاتی پس از معرفی یکی از آثار تولیدشده تحت قوانین جمهوری اسلامی به آکادمی اسکار، کانون فیلمسازان مستقل ایران، ایفما، اعلام کرد این آکادمی موظف است در روش انتخاب نمایندهٔ ایران تجدید نظر کند.
این کانون یکشنبه اول مهرماه با بیان اینکه سینماگران ایرانی «به طور مداوم با ستم حکومت اسلامی روبرو هستند»، در نامهای سرگشاده به این آکادمی انتقاد کرد که چرا هنوز بنیاد سینمایی فارابی «به عنوان یک نهاد دولتی» نماینده ایران را به این آکادمی معرفی میکند.
در این نامه با اشاره به اینکه این بنیاد «مسئول سانسور و سرکوب سینماگران» است، آمده است: «ایفما طی نامهای سرگشاده به آکادمی اسکار پیشنهاد داده است که برای انتخاب فیلمی از ایران، از هیئت انتخابی مستقل یاری بگیرد.»
کانون فیلمسازان مستقل ایران با اشاره به موفقیت فیلمهای مستقل ایران در جشنوارههای جهانی نوشت آکادمی اسکار نه تنها فرصت نمایندگی سینمای کشور را از این فیلمها گرفته، بلکه با ادامه این روش «در حال سانسور فیلم در ایران است».
بنیاد سینمایی فارابی شنبه ۳۱ شهریور در حالی فیلم «در آغوش درخت» را به عنوان نماینده ایران در رقابت رشته بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرد که این فیلم در هیچ جشنواره خارج از ایران به نمایش درنیامده است.
«در آغوش درخت» محصول مشترک حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دو نهاد حکومتی، است که در چهل و یکمین دوره جشنواره فجر جایزه بهترین فیلمنامه را به دست آورد.
در آن دوره از جشنواره که مدت کوتاهی بعد از اعتراضات گسترده ۱۴۰۱ برگزار شد، تعداد زیادی از سینماگران از حضور در این رویداد سینمایی دولتی خودداری و آن را تحریم کردند.
تهیهکننده «در آغوش درخت» محمدرضا مصباح است که به عنوان تهیهکننده همکار ارگانهای حکومتی، تولید فیلمهایی را در سالهای اخیر برعهده داشته است.
در پی اعتراضهای «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱ بسیاری از جشنوارههای معتبر سینمایی دنیا فیلمهای ایرانی ساخته شده تحت نظارت و سانسور جمهوری اسلامی را نپذیرفتهاند و در عوض حضور فیلمهای زیرزمینی در این جشنوارهها شتاب گرفته است.
این فیلمها که اغلب آنها محتوای انتقادی دارند و در آنها بازیگران زن حجاب اجباری ندارند، موفقیتهایی در جشنوارههای اروپایی به دست آوردهاند.
این در حالی است که امسال آلمان فیلم «دانه انجیز معابد» ساخته محمد رسولاف را که محصول مشترک ایران و آلمان است و به شکل مخفیانه در ایران ساخته شد و در جشنواره کن امسال رونمایی شد، به عنوان نماینده خود برای شرکت در رقابت بخش بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرده است.