لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

سازمان هواشناسی: پنج سال است هیچ اعتباری برای کمک به مدیریت بحران دریافت نکرده‌ایم


یک مقام ارشد سازمان هواشناسی ایران از اختصاص نیافتن اعتبار به این سازمان و محدودیت دسترسی به داده‌های ضروری و فوری برای اجرای اهداف قانون مدیریت بحران کشور انتقاد کرد.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور می‌گوید در پنج سال اخیر «هیچ اعتباری» برای اجرا و پیشبرد اهداف قانون مدیریت بحران کشور به این سازمان پرداخت نشده است.

صادق ضیائیان این اظهارات را روز پنج‌شنبه چهارم مرداد در نشستی با مدیران این سازمان و سازمان مدیریت بحران ایران بیان کرده است.

قانون مدیریت بحران پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهیان در سال ۱۳۹۸ به دولت ابلاغ شد.

هدف از این قانون «ارتقای توانمندی جامعه در امور پیش‌بینی و پیشگیری، کاهش خطر و آسیب‌پذیری، پاسخ مؤثر در برابر مخاطرات طبیعی، حوادث و بحران‌ها و تقویت تاب‌آوری با ایجاد مدیریت یکپارچه در امر سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، ایجاد هماهنگی و انسجام» در زمینه‌های مختلف برای مدیریت بحران کشور است.

خبر کمبود اعتبار در شرایطی بیان می‌شود که سازمان هواشناسی یکی از اعضای کلیدی ستاد مدیریت بحران کشور است و به‌گفتهٔ ضیائیان، «۹۰ درصد خدمات آن... حتی داده‌ها و اطلاعات دورترین ایستگاه‌های هواشناسی کشور هم در خدمت مدیریت بحران است».

این مقام سازمان هواشناسی «چالش مهم» دیگر این سازمان را «در دسترس نبودن لایه‌های اطلاعاتی مهم برای پیش‌بینی مخاطرات و اثرات مخاطره‌آمیز جوی» عنوان کرده است.

او گفته: «برخی داده‌هایی که باید به صورت برخط در اختیار هواشناسی قرار گیرد، با تأخیر دوساله در اختیار قرار می گیرد و برخی داده‌های مهم در پیش‌بینی آلودگی هوا نیز تنها یک‌ بار و آن هم در سال ۱۳۹۶ به سازمان ارائه شده است.»

ضیائیان تأکید کرده که برای پیش‌بینی میزان آلودگی هوا باید «اطلاعات ترافیکی و سیاههٔ انتشار امروز در دسترس باشد نه این‌که اطلاعات شش سال پیش را به‌عنوان ورودی مدل استفاده کنیم».

این مقام سازمان هواشناسی کشور دربارهٔ دلیل محدودیت دسترسی به داده‌های مورد نیاز خود توضیحی نداده، اما به طور کلی در جمهوری اسلامی، بسیاری از اطلاعات تنها در اختیار نهادهای امنیتی قرار می‌گیرد یا نهادهای امنیتی در مورد دسترسی به آن‌ها نظر می‌دهند.

اهمیت فعالیت مدیریت بحران در ایران از آن‌ رو اهمیت ویژه‌ دارد که کشور سال‌ها است درگیر کم‌آبی، خشکسالی، آلودگی هوا و ریزگردها، و تأثیرات شدید اقلیمی است که به‌صورت باران‌ها و سیل‌های ویرانگر تیز خود را نشان داده و خسارات جانی و مالی فراوانی بر جا گذاشته است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، سند راهبرد مدیریت بحران کشور و رادیو فردا؛ ب.ب/
XS
SM
MD
LG