لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۶

افراد متهم به تجاوز گروهی به پناهجوی ایرانی در آلمان ایرانی‌الاصل معرفی شدند


عکس آرشیوی از مأموران پلیس آلمان
عکس آرشیوی از مأموران پلیس آلمان

درپی تجاوز گروهی به یک پناهجوی مرد ایرانی در شهری در غرب آلمان، مقامات این کشور وجود انگیزه سیاسی از سوی متهمان را رد نکردند.

پلیس هاگن روز دوشنبه،‌ ۱۹ شهریور، در بیانیه‌ای چهار مظنون بازداشتی را ایرانی‌الاصل معرفی کرد. نشریه اشپیگل هم در خبری این افراد را «حامی حکومت جمهوری اسلامی» توصیف کرده است. پلیس در این باره جزئیاتی منتشر نکرده است.

این مقامات اعلام کردند که در این ارتباط چهار نفر دستگیر شده‌اند و به‌ دلیل احتمال وجود انگیزه سیاسی، سازمان اطلاعات آلمان این پرونده را در دست گرفته است. مقام‌های مربوطه در مورد ماهیت انگیزه سیاسی احتمالی سخنی نگفته‌اند.

رسانه‌های آلمان شامگاه یک‌شنبه ۱۸ شهریور خبر دادند که یک روز پیشتر، یک پناهجوی ۳۰ ساله ایرانی در ساختمان متروکه یک آبجوسازی سابق در شهر ایزلون منطقه زاورلاند قربانی تجاوز شده است.

بنا بر گزارش‌ها، اهالی محل حدود ساعت ۱۱:۳۰ شامگاه شنبه از ساختمانی در خیابان «گرونر تال» شهر ایزلون که در نزدیکی دورتموند واقع شده صدای فریاد شنیدند و به پلیس خبر دادند.

سپس مأموران با حضور در محل یک جوان ۳۰ ساله مجروح را پیدا کرده و او را به بیمارستان منتقل کردند.

پلیس همزمان با استفاده از بالگرد در جنگل‌های مجاور محل به جستجو پرداخت و موفق شد چهار مظنون را دستگیر کند، اما دو مظنون دیگر همچنان متواری هستند. سن افراد دستگیرشده به ترتیب ۲۴، ۳۴، ۴۲ و ۴۶ سال اعلام شده است.

پلیس شهر هاگِن روز دوشنبه، ۱۹ شهریور، در تماس رادیوفردا از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کرد، اما بیانیه‌ای تازه در اختیار رادیوفردا گذاشت که در آن آمده است، چهار متهم خود را ایرانی‌الاصل و شهروند دو کشور هلند و دانمارک معرفی کرده‌اند. آنها بعدازظهر دوشنبه در دادگاه منطقه‌ای هاگن حاضر خواهند شد.

نشریه اشپیگل چاپ آلمان گزارش کرده است که به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد تجاوز گروهی به یک پناهجوی مرد ایرانی در شهری در غرب آلمان، با انگیزه سیاسی رخ داده و متهمان حامی جمهوری اسلامی و قربانی از مخالفان حکومت ایران بوده است.

اشپیگل نوشته است که این حادثه پس از نزاعی سیاسی بین طرفین آغاز شده و متهمان قصد تحقیر قربانی را داشته‌اند.

پیشتر نیز اعلام شده بود به‌ دلیل احتمال وجود انگیزه سیاسی، سازمان اطلاعات آلمان نیز در رسیدگی به این پرونده دخیل شده است.

این اخبار در حالی منتشر می‌شود که تنش بین برخی گروه‌های دست راستی در آلمان با پناهجویانی که از کشورهای مسلمان آمده‌اند اخیراً تشدید شده است.

از همین رو پلیس در بیانیه تازه خود انگیزه خارجی‌ستیزانه در تعرض اخیر را رد کرده است.

وقوع حوادثی چون حمله اخیر با چاقو از سوی یک مهاجر مسلمان در تشدید این وضعیت مؤثر بوده است.

تخمین زده می‌شود که حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسلمان در آلمان زندگی می‌کنند که حدود سه میلیون نفر آن‌ها شهروند این کشورِ حدودا ۸۳ میلیون نفری هستند.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در ماه‌های اخیر شاهد رشد محبوبیت خود در آلمان بوده و به یک چالش جدی برای ائتلاف میانه‌رو به رهبری اولاف شولتس صدر اعظم این کشور تبدیل شده است.

با استفاده از بیانیه پلیس هاگِن، کانال و.د.اِر، پرس‌پورتال و دویچلاندفونک/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG