لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

افزایش اسلام‌هراسی در آلمان؛ حذف ویدئوی بلعیدن زن جوان توسط روحانی مسلمان


تصویری از ویدئوی منتشر شده توسط وزارت داخله ایالت بایرن که یک روحانی مسلمان را نشان می‌دهد که به شکل ترسناکی می‌خندد و یک زن جوان را می‌بلعد
تصویری از ویدئوی منتشر شده توسط وزارت داخله ایالت بایرن که یک روحانی مسلمان را نشان می‌دهد که به شکل ترسناکی می‌خندد و یک زن جوان را می‌بلعد

وزارت داخله ایالت بایرن ویدئویی را که با هدف مبارزه با افراط‌گرایی اسلامی منتشر کرده بود پس از طرح انتقادات فراوان پاک کرد.

در این ویدئوی کارتونی، یک روحانی مسلمان در حالی که به شکل ترسناکی می‌خندد یک زن جوان را می‌بلعد و سپس آن زن به یک فرد محجبه تبدیل می‌شود. در ادامه این ویدئو، زن جوان در حالی که گریه می‌کند همراه با چند همسر دیگر روحانی مسلمان مشغول تمیز کردن آشپزخانه هستند.

این ویدئو اما انتقادات بسیار زیادی را به همراه داشت و منتقدان، مقام‌های ایالت بایرن را به اسلام‌هراسی متهم کردند. حتی برخی از قانون‌گذاران آلمانی همچون نیکول گولکه از حزب چپ و نماینده پارلمان این کشور در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به جای طرد و تحریک ما باید علیه نژادپرستی ضد مسلمانان موضع بگیریم.»

همچنین فرات کوچاک از نمایندگان در پارلمان ایالتی برلین در موضع‌گیری مشابه در حساب خود در توئیتر یا همان ایکس نوشت: «هنوز از نتایج خوب حزب آلترناتیو برای آلمان متعجب هستید؟»

کنایه این نماینده مجلس به پیروزی‌های این حزب دست‌راستی در انتخابات ایالتی در دو منطقه آلمان است که در آخر هفته گذشته به دست آمد.

میزان انتقادات آن قدر بالا گرفت که وزارت داخله ایالت بایرن در حساب خود در شبکه ایکس به این مسئله واکنش نشان داد و نوشت: «اگر این ویدئو به تحریک یا سوءتفاهم انجامیده بابت آن متأسف هستیم.»

این ویدئو در حالی منتشر شده که حوادث ضد مهاجران و اسلام‌ستیزانه در آلمان در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. گروه‌های راست افراطی، مسلمانان و خارجی‌ها را اصلی‌ترین دلیل مشکلات جامعه خود می‌دانند و نتایج نظرسنجی‌ها به همراه دو انتخابات ایالتی و پارلمان اروپا نشان می‌دهد که افکار عمومی آلمان هم به این جریانات مخصوصاً حزب «آلترناتیو برای آلمان» رغبت و تمایل قابل توجهی دارند.

سخنگوی وزارت داخله ایالت بایرن در پاسخ به پرسش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در بیانیه‌ای به صورت ای‌میل نوشت: «ما انتقاد از ویدئو را بسیار جدی می‌گیریم و فعلاً کارزار خود برای اطلاع‌رسانی در خصوص خطرات سلفی‌گری را متوقف کرده‌ایم. این ویدئو بخشی از یک کمپین جدید در رسانه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی به مردم در مورد خطرات ناشی از سلفی‌ها و سایر اسلام‌گرایان تندرو و نشان‌دادن روش‌های آن‌هاست. از آن‌جا که کار پیشگیری و ریشه‌کن‌سازی در مبارزه با سلفی‌گری برای ما بسیار مهم است، ما دوباره روی این ویدئو کار خواهیم کرد چرا که نباید خطرات سلفی‌گری را ناچیز دانست.»

وقوع حوادثی چون حمله با چاقو از سوی مهاجران مسلمان به پلیس بر خشم عمومی در آلمان نسبت به پناهجویان و به ویژه مسلمانان شدت بخشیده است.

تخمین زده می‌شود که حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسلمان در آلمان زندگی می‌کنند که حدود سه میلیون نفر آن‌ها شهروند این کشور حدودا ۸۳ میلیون نفری هستند.

سخنگوی کمیسیون اروپا هم در پاسخ به پرسش رادیو اروپای آزاد با اشاره به این‌که نظر خاصی در مورد این ویدئو ندارد تنها به بیان این نکته بسنده کرد که «زنان مسلمان نقش بسیار فعالی در جامعه اتحادیه اروپا بر عهده دارند و این از نظر ما اتفاق مثبتی است.»

تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در ماه‌های اخیر شاهد رشد محبوبیت در آلمان بوده و به یک چالش جدی برای ائتلاف میانه‌رو به رهبری اولاف شولتس صدر اعظم این کشور تبدیل شده است. این در حالی است که حدود یک سال دیگر انتخابات سراسری در این کشور برگزار می‌شود و جریان‌های دست راستی از زمان پایان جنگ جهانی دوم به بعد به بالاترین سطح محبوبیت در جامعه آلمان رسیده‌اند.

XS
SM
MD
LG