لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

زمین‌گیر شدن «۴۰۰ کامیون ایرانی» در داخل افغانستان


تصویر آرشیوی از تانکرهای سوخت در افغانستان
تصویر آرشیوی از تانکرهای سوخت در افغانستان

رسانه‌های ایران از زمین‌گیر شدن ۴۰۰ کامیون ایرانی حامل سوخت در داخل خاک افغانستان خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رانندگان این کامیون‌ها بیش از سه هفته است که در خاک افغانستان به دلیل‌عدم پذیرش بار از سوی مقام‌های حکومت افغانستان معطل مانده‌اند.

خبرگزاری صدا و سیما نیز روز سه‌شنبه ۲۶ تیرماه خبر داد که این کامیون‌ها بیش از ۲۳ روز است که در مرز متوقف مانده‌اند.

این کامیون‌ها حامل گازوئیل صادراتی عراق به افغانستان هستند؛ سوختی که از طریق خاک ایران به کشور أفغانستان ترانزیت می‌شوند.

به گفته این رانندگان، تاکنون هیچ دلیل موجهی از سوی مقامات طالبان دربارهٔ معطل ماندن این کامیون‌ها اعلام نشده است.

این در حالی است که مهدی جعفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، اعلام کرد این کامیون‌ها حامل سوخت کشور عراق هستند که از طریق ایران به أفغانستان ترانزیت می‌شود.

مهدی جعفری در ادامه تصریح کرد: «وقتی این محموله‌ها به افغانستان رسیده، هنگام تخلیه توسط کشور افغانستان آزمایش انجام شده و سوخت، بی‌کیفیت تشخیص داده شده است لذا مورد قبول این کشور نیست و خواستار مرجوع شدن کالا هستند.»

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رانندگان این کامیون‌ها ایرانی هستند، تأکید کرد که جمهوری اسلامی در این زمینه پیگیری‌هایی را صورت داده اما دربارهٔ بار این کامیون‌ها، «هیچ‌گونه مسئولیتی متوجه جمهوری اسلامی ایران نیست» و به گفته او فقط ترانزیت از خاک ایران انجام شده است.

به گفته این مقام مسئول، این موضوع به وزارت امور خارجه و سفارت ایران در افغانستان منعکس شده و هر دو نهاد در حال پیگیری هستند.

بنابر گزارش ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در تماس با رانندگان این کامیون‌ها، علت این معطلی را محموله بی‌کیفیت عنوان کرده و تأکید کرده است که این اقدام علاوه بر گرفتاری برای این رانندگان به تجارت جمهوری اسلامی هم «لطمه» می‌زند.

اداره استاندارد حکومت طالبان در افغانستان آذر ماه سال گذشته نیز از بازگرداندن ده‌ها تانکر حامل «بنزین بی‌کیفیت» تولید پالایشگاه‌های ایران خبر داده بود.

طالبان پیشتر نیز بارها از ورود محموله‌های بنزین غیراستاندارد تولید پالایشگاه‌های ایران به این کشور جلوگیری کرده بود.

کامیون‌های ایرانی اکنون در گذرگاه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه استان خراسان جنوبی معطل مانده‌اند.

پایانه مرزی ماهیرود، گذرگاه رسمی ایران با افغانستان است که به گفته مقامات جمهوری اسلامی، ۳۵ تا ۴۰ درصد صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان از این مرز انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG