لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

رییس جمهور و ارتش عراق حملات هوایی آمریکا را محکوم کردند


برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در بیانیه خود هشدار داد که این حملات می‌تواند به هرج و مرج کامل در کشور بینجامد
برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در بیانیه خود هشدار داد که این حملات می‌تواند به هرج و مرج کامل در کشور بینجامد

برهم صالح، رییس جمهور عراق روز جمعه ۲۳ اسفند حملات هوایی شب گذشته آمریکا به نقاطی در خاک آن کشور را به عنوان «نقض استقلال و تمامیت ارضی عراق» محکوم کرد و هشدار داد که این کشور ممکن است دچار هرج و مرج شود و اقتدار دولت مرکزی از بین برود.

به گزارش خبرگزاری رویترز برهم صالح در بیانیه‌ای گفت: «نقض مکرر حاکمیت عراق اقدامی خطرناک و آگاهانه در تضعیف توانایی‌ها و اعتبار حکومت به خصوص در شرایطی است که عراق با چالش‌های بزرگ سیاسی، اقتصادی، مالی، امنیتی و بهداشتی روبرو است.»

رییس جمهور عراق در ادامه این بیانیه افزود: «این خطرها ممکن است به ایجاد هرج و مرج و ناتوانی کامل حکومت مرکزی منجر شود. به خصوص وخامت وضعیت امنیتی کشور در شرایطی روی می‌دهد که گروه خلافت اسلامی می‌کوشد با احیا قدرت خویش امنیت ملی عراق و ایمنی شهروندان کشور را به خطر بیاندازد.»

نیروهای مسلح عراق نیز در بیانیه جداگانه‌ای ضمن محکوم کردن حملات هوایی آمریکا آن را نقض استقلال عراق و یک تعرض هدفمند علیه ارتش این کشور توصیف کرد.

در این بیانیه گفته می شود که در حملات هوایی آمریکا ۶ نفر کشته و ۱۲ نفر مجروح شده‌اند.

فرماندهی ستاد مشترک ارتش عراق در بیانیه خود افزود: «این توجیه که حملات هوایی شب گذشته واکنشی به حملات روزهای اخير به پایگاه تاجی بوده دروغ است. این حملات به تشدید درگیری و تنش منجر شده و راه‌حل نیست.»

وزارت دفاع آمریکا روز پنجشنبه ۲۲ اسفند اعلام کرد جنگنده‌های این کشور به تلافی حملات راکتی اخیر به پایگاه تاجی در خاک عراق مواضع و تاسیسات «کتائب حزب الله»، یکی از گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران را در نقاط مختلف عراق هدف حمله قرار داده است.

ارتش عراق در بخش دیگری از بیانیه خود گفت: «این اقدام علیه اراده حکومت عراق و نقض استقلال و حاکمیت کشور است و یاغیان را تقویت می‌کند.»

وزارت دفاع آمریکا عنوان کرده که در این حملات پنج انبار تسلیحات گروه «کتائب حزب الله» از جمله انبار اسلحه‌هایی که از آن در حملات قبلی به نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا استفاده شده است، مورد هدف قرار گرفته.

اما در بیانیه ارتش عراق گفته می‌شود که در حملات هوایی آمریکا هیچ پیکارجوی این گروه کشته نشده و طبق آمارهای اولیه ۶ قربانی این حملات پرسنل نظامی، ماموران پلیس و یک غیرنظامی بوده و مجروحان نیز ۴ سرباز ارتش، ۲ مامور پلیس، ۵ پیکارجوی شبه نظامی و یک غیرنظامی هستند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG