لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

نماینده سازمان ملل در عراق: انجام اصلاحات جدیت بیشتری می‌طلبد


نوجوان عراقی به‌یاد قربانیان شمع روشن کرده‌است؛ ۲۱ آبان، بصره
نوجوان عراقی به‌یاد قربانیان شمع روشن کرده‌است؛ ۲۱ آبان، بصره

نماینده ملل متحد در عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه ضمن ابراز نگرانی از افزایش شمار قربانیان می‌گوید دولت بغداد باید برای پاسخگویی به مطالبات و انجام اصلاحات، جدیت بیشتری نشان دهد.

خانم ژنین هنیس-پلاس‌خارت می‌گوید «آن‌ها از سوی مردم انتخاب شده‌اند و به این مردم هم پاسخگو هستند».

او افزوده دولت مرکزی عراق باید به وعده‌ها برای اصلاحات «جامه عمل بپوشاند».

سازمان ملل متحد اخیرا طرحی را برای برون‌رفت از بحران عراق پیشنهاد داده که از سوی برخی طرف‌ها مورد استقبال قرار گرفته‌است. از جمله ایالات متحده، از متحدان اصلی خارجی دولت مرکزی عراق، و آیت‌الله سیستانی، مرجع بانفوذ در عراق که با خانم هنیس-پلاس‌خارت دیدار کرده بود.

ژنین هنیس-پلاس‌خارت گفته بود «آیت‌الله سیستانی از انجام اصلاحات در یک بازه زمانی معقول حمایت می‌کند و در این چارچوب از طرح‌های سازمان ملل، از جمله ایجاد یک ساختار انتخاباتی منسجم استقبال کرده است».

اصلاح سازوکار انتخاباتی از محورهای اصلی مطالبات برای انجام اصلاحات در ساختار سیاسی عراق است. دولت مرکزی بغداد نیز تاکید کرده این سازوکار نیازمند اصلاح است.

اما نماینده سازمان ملل از آقای سیستای نقل کرده که او نگران است گروه‌های سیاسی برای انجام این اصلاحات جدی نباشند.

هنیس-پلاس‌خارت در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه نیز دوبار این نگرانی را بازتاب داده و افزوده «اکنون زمان آن‌ است که دست به کار شد، در غیر این‌صورت بخت و اقبال برای انجام اصلاحات، در زمانه‌ای که بسیاری از عراقی‌ها خواستار نتیجه‌ای درست و اساسی هستند، از دست می‌رود».

نیروی امنیتی عراق در حال شلیک گاز اشک‌آور به‌سوی معترضان
نیروی امنیتی عراق در حال شلیک گاز اشک‌آور به‌سوی معترضان

نماینده سازمان ملل در عراق عین حال در مورد افزایش قربانیان و خشونت‌ها ابراز نگرانی کرده‌است: «ما هر روز شاهد افزایش شمار کشته‌ها و زخمی‌ها هستیم. شدیدا اسف‌بار است».

شمار کشته‌ها بنا بر اعلام رسمی کمیسیون حقوق بشر عراق به‌دست‌کم ۳۱۹ نفر رسیده، در حالی‌که هزاران تن زخمی شده‌اند.

روز گذشته مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز در تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق ضمن نکوهش کشته‌شدن معترضان، افزایش قربانیان و «آدم‌ربایی» خواستار توجه فوری به «خواسته‌های مشروع» معترضان شد.

اعتراضات تازه در عراق از یک ماه و نیم پیش، نخست به ناکارآمدی دولت در تامین نیازهای اولیه‌ای مانند آب، دسترسی به آموزش، بهداشت، بی‌کاری و نظیر آن‌ها بالا گرفت، اما به اعتراضات علیه کلیت دولت و ساختار سیاسی حاکم کشیده شد.

معترضان در عین حال به دخالت‌های خارجی در کشور خود نیز معترض هستند و در همین راستا نیز جمهوری اسلامی و سران ارشد آن، از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای یا قاسم سلیمانی را هدف اعتراضات خود قرار داده‌اند. تهران اتهام دخالت در امور داخلی عراق را رد و بر حمایت از دولت آن کشور تاکید کرده‌است.

خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا/ت/خ

XS
SM
MD
LG