لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

آمادگی سپاه پاسداران برای «کمک به دولت» در زمینه مبارزه با قاچاق


پس از گفته‌های حسن روحانی مبنی بر مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای مبارزه سپاه پاسداران با قاچاق در خلیج فارس، سخنگوی سپاه از آمادگی این نهاد نظامی-امنیتی برای «کمک به دولت» در این زمینه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رمضان شریف روز شنبه ۱۲ اسفند، گفت که سپاه پاسداران به دلیل «حضور گسترده و سیال در سواحل دریایی» می‌تواند «کمک تعیین کننده‌ای» در زمینه مبارزه با قاچاق انجام دهد.

او در عین حال اعلام کرد که پس از «ابلاغ جزئیات و مکانیزم اجرایی» مصوبه شورای عالی امنیت ملی در ستاد کل نیروهای مسلح، در آینده نزدیک فرمانده نیروی دریایی سپاه توضیحات بیشتری درباره این موضوع ارائه خواهد کرد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، روز پنجشنبه ۱۰ اسفند، در سفر به استان هرمزگان از مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای مبارزه سپاه پاسداران با قاچاق درخلیج فارس خبر داده بود.

آقای روحانی گفته بود: «مسئولیت مبارزه با قاچاق با نیروی انتظامی است، اما اخیراً در شورای عالی امنیت ملی، تصریح کردیم که در خلیج فارس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز مسئولیت مبارزه با قاچاق را داشته باشد و حتماً با این تصمیم شرایط در مبارزه با قاچاق بهتر از گذشته خواهد شد».

مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران در حالی تصویب شده که پیش از این نیز برخی از شخصیت‌های سیاسی در ایران با اشاره به مدیریت اسکله‌ها توسط سپاه پاسداران و نیروی انتظامی از دست داشتن این دو نهاد در قاچاق کالا سخن گفته‌اند.

از جمله در سال ۹۰ پس از این که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت، در یک سخنرانی از اصطلاح «برادران قاچاقچی خودمان» استفاده کرد، برخی از صاحب‌نظران و کارشناسان در گمانه‌زنی خود این عبارت را به سپاه پاسداران نسبت دادند. گرچه محمدعلی جعفری، فرمانده کل این نیرو، این سخنان و گمانه‌زنی‌ها را «موضوعی انحرافی» خواند.

حسن روحانی نیز در بهمن سال ۹۴ بدون ذکر نامی از دستگاه یا نهاد خاصی گفته بود که «یک دستگاه فاسدی که... می‌تواند کالای قاچاق وارد کند، نمی‌گذارد کشور رشد کند».

با این‌ حال روشن نشد که منظور حسن روحانی از این سخنان، کدام دستگاه، نهاد یا سازمان بوده است.

قاچاق کالا در ایران به یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصادی و نمادهای «فساد» تبدیل شده و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به ادامه این وضعیت خواستار به «آتش» کشیده شدن کالاهای قاچاق شده است.

مقامهای دولت حسن روحانی اعلام کرده‌اند که حجم قاچاق پیش از این دولت سالانه ۲۵ میلیارد دلار بوده که در این دولت به نصف کاهش یافته است. با این حال، برخی از مقام‌های دولتی در درست بودن این آمارها ابراز تردید کرده‌اند.

از جمله اکبر ترکان، رئیس سازمان مناطق آزاد ایران، پیش از این گفته بود که ستاد مبارزه با قاچاق «برای این که بگوید من خیلی کارم مهم است، گفتند ۲۵ میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می‌شود، در حالی که این اعداد مبنای صحیحی ندارد».

به جز اتهام‌ها درباره نقش سپاه پاسداران در قاچاق کالا، گروه حزب‌الله لبنان از گروه‌های نظامی مورد حمایت ایران نیز متهم به نقش داشتن در مواد مخدر است.

در حال حاضر یک کمیته حقیقت‌یاب در ایالات متحده در حال تحقیق در مورد عملکرد دولت پیشین آن کشور در جریان طرح موسوم به «کاساندرا» است.

اخیراً نشریه آمریکایی پولیتیکو، گزارشی منتشر کرده بود که برپایه آن مسئولان مبارزه با مواد مخدر در دولت باراک اوباما، پروژه‌ای را برای پیگیری نقش حزب‌الله لبنان در قاچاق مواد مخدر و دیگر فعالیت‌های آن شروع کردند؛ اما به موازات پیشرفت مذاکرات اتمی با ایران، پروژه کاساندرا با موانعی برخورد کرد و در نهایت متوقف شد.

با این حال حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در پایان دی‌ماه اتهامات مطرح شده در مورد حضور احتمالی این گروه در قاچاق مواد مخدر و پولشویی را «بی‌اساس» توصیف کرده و رد کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری صداوسیما و رادیوفردا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG