لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

درخواست اسرائیل از اتحادیه اروپا برای قطع کمک به چند سازمان مردم‌نهاد


دولت اسرائیل روز جمعه، چهارم خردادماه، رسماً از اتحادیه اروپا خواست تا کمک مالی خود به بیش از ۱۰ سازمان مردم‌نهاد فلسطینی و اروپایی فعال در این کشور را قطع کند.

اسرائیل حمایت مالی از این سازمان‌ها را با خط‌مشی رسمی اتحادیه اروپا یعنی مخالفت با تحریم اسرائیل، در تقابل توصیف کرده است.

طبق قوانین اتحادیه اروپا، شهروندان اروپایی بنا بر حق آزادی بیان می‌توانند خواستار تحریم اسرائیل شوند، اما این اتحادیه خود با هر گونه تحریم اسرائیل مخالف است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور راهبردی اسرائیل در گزارش خود از این سازمان‌ها، آنها را به رابطه با گروه‌های شبه‌نظامی همچون حماس در غزه متهم کرده است.

ایالات متحده و اسرائیل گروه شبه‌نظامی حماس را گروهی تروریستی قلمداد می‌کنند.

در گزارش خبرگزاری‌ها همچون آسوشیتدپرس، این اقدام دولت اسرائیل تازه‌ترین قدم آن برای مقابله با «جنبش جهانی بی‌دی‌اس»، بایکوت و محرومیت و تحریم اسرائیل «در اعتراض به رفتارش با فلسطینی‌ها»، توصیف شده است.

این جنبش که در سراسر جهان به‌ویژه در کشورهای اروپایی هزاران طرفدار و داوطلب دارد از تولیدکنندگان و هنرمندان و دانشگاه‌ها می‌خواهد به رابطه خود با اسرائیل خاتمه دهند.

حامیان و طرفداران این جنبش آن را «راهی صلح‌آمیز و به دور از ‌خشونت» برای آگاهی‌بخشی در مورد فلسطینی‌ها می‌دانند.

در مقابل دولت اسرائیل همواره تاکید کرده است که این جنبش از موضوع اراضی اشغالی فراتر رفته و هدف آن در واقع «از مشروعیت انداختن یا تخریب» اسرائیل است.

بر همین اساس در متن نامه وزارت امور راهبردی اسرائیل در روز جمعه آمده است: «... انتظار بر این است که اتحادیه اروپا در کمال شفافیت از میزان و گستره کمک مالی خود به سازمان‌هایی که با تروریسم رابطه دارند پرده بردارد».

در این نامه همچنین آمده است که اتحادیه اروپا باید «بدون فوت وقت کمک خود به سازمان‌هایی که بایکوت ضداسرائیلی را تبلیغ می‌کنند قطع کند».

در واکنش به انتشار گزارش‌هایی از این درخواست، اتحادیه اروپا روز جمعه در بیانیه‌ای ضمن اشاره به این که درخواستی رسمی از اسرائیل در این باره دریافت نکرده تأکید کرد که اطمینان دارد «کمک مالی صرف حمایت از تروریسم نمی‌شود».

آن طور که در گزارش وزارت اسرائیلی آمده است، سازمان‌های مردم‌نهاد حامی فلسطینی‌ها در سال ۲۰۱۶ در مجموع پنج میلیون یورو از اتحادیه اروپا دریافت کرده‌اند.

از میان سازمان‌هایی که اسرائیل به آنها انتقاد دارد خبرگزاری آسوشیتدپرس به سازمان «کمک از طرف مردم نروژ»، سازمان بریتانیایی «نبرد با نیاز»، و سازمان هلندی پکس اشاره کرده است.

در اسفندماه ۹۵، قانون ممنوعیت ورود حامیان تحریم اسرائیل به این کشور شامل ۲۰ گروه و سازمان تصویب شد که به موجی از واکنش گروه‌های حامی حقوق بشر و مخالفان دامن زد.

تصویب این قانون واکنش به «جنبش تحریم اسرائیل» بود که خواستار پایان دادن به ۵۰ سال اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل است.

اسرائیل این جنبش را «تهدیدی استراتژیک» علیه خود تفسیر می‌کند و هواداران آن را ضدیهودی می‌خواند، اتهامی که از سوی فعالان این جنبش رد شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ف.دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG