لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

اسرائیل حملات به نوار غزه را گسترش داد؛ حماس می‌گوید بیش از «۲۰ هزار نفر» کشته شده‌اند


نمایی از ویرانه‌های نوار غزه پس از ۱۱ هفته بمباران شدید و عملیات زمینی ارتش اسرائیل
نمایی از ویرانه‌های نوار غزه پس از ۱۱ هفته بمباران شدید و عملیات زمینی ارتش اسرائیل

در آستانه جلسه شورای امنیت برای رای‌گیری در مورد قطعنامه مربوط به افزایش کمک‌های بشردوستانه، ارتش اسرائیل روز جمعه اول دی اعلام کرد که حمله زمینی نیروهای این کشور به بخش مرکزی نوار غزه گسترش یافته است.

در پی ناکام ماندن مذاکرات غیرمستقیم روزهای اخیر در مصر بین گروه افراطی حماس، که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا است، و اسرائیل با هدف متوقف کردن نبرد، روز جمعه سراسر نوار غزه هدف حملات هوایی و گلوله‌باران سنگین ارتش اسرائیل قرار گرفت.

ارتش اسرائیل روز جمعه به ساکنان اردوگاه آوارگان البریج در نواحی مرکزی نوار غزه دستور داد که به سرعت به جنوب این باریکه نقل مکان کنند.

این نشان می‌دهد که پس از ویران شدن بخش‌های شمالی و قسمت‌های وسیعی از جنوب نوار غزه عملیات زمینی ارتش اسرائیل روی بخش مرکزی این باریکه متمرکز شده است.

دولت اسرائیل و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، به‌رغم وخامت وضعیت اسفبار مردم در نوار غزه و فشارهای دیپلماتیک بین‌المللی هنوز تاکید می‌کنند که این کشور به تهاجم نظامی خود با هدف نابود کردن حماس ادامه خواهد داد.

اداره بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است روز جمعه اعلام کرد در حدود ۱۱ هفته‌ای که از آغاز جنگ می‌گذرد بیش از ۲۰ هزار فلسطینی کشته و بیش از ۵۳ هزار نفر مجروح شده‌اند.

ارتش اسرائیل ضمن ابراز تاسف از مرگ غیرنظامیان، حماس را متهم می‌کند که در مناطق غیرنظامی عملیات دست به عملیات زده و از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

آمار رسمی ارتش اسرائیل حاکی است که از شروع عملیات زمینی در نوار غزه در روز ۳۰ آبان، ۱۴۰ نفر از سربازان این کشور کشته شده‌اند. ارتش اسرائیل تعداد مجروحان خود را اعلام نکرده ولی برخی از رسانه‌های آن کشور این رقم را بالای هزار نفر گزارش داده‌اند.

ساکنان اردوگاه آوارگان البریج به خبرگزاری‌ها گفتند تانک‌های اسرائیلی از بامداد روز جمعه بخش شرقی این اردوگاه را گلوله‌باران کردند.

به گفته آن‌ها، درگیری بین سربازان اسرائیل و شبه‌نظامیان گروه افراطی حماس در حومه شرقی این اردوگاه آغاز شده است. البریج یکی از اردوگاه‌های محل سکونت آوارگان جنگ سال ۱۹۴۸ بین اسرائیل و اعراب است.

خبرگزاری شهاب، وابسته به گروه حماس، از گلوله‌باران سنگین و حملات هوایی ارتش اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیه و شهرک جبالیه البلاد واقع در شمال نوار غزه گزارش داد و گفت تانک‌های اسرائیلی از غرب جبالیا در حال پیشروی هستند.

گزارش‌ها حاکی است که شهرهای خان یونس و رفح در جنوب نوار غزه نیز هدف حملات هوایی قرار گرفته‌اند.

از گزارش رسانه‌های فلسطینی و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است چنين بر می‌آيد که مناطق اطراف بیمارستان اندونزیایی در شمال نوار غزه نیز مورد حمله قرار گرفته است. در این ویدئو‌ها تعداد کثیری از اجساد قربانیان که در خیابان‌ها افتاده است و افرادی که زیر آوار جان باخته‌اند دیده می‌شود.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت یکی از نقاط شلیک راکت توسط شبه‌نظامیان حماس را که در روزهای اخیر از آن‌جا راکت شلیک شده بود در نواحی مرکزی نوار غزه بمباران و نابود کرده است.

مذاکرات در شورای امنیت برای قطعنامه مربوط به نوار غزه

مذاکرات در سازمان ملل برای جلب حمایت آمریکا از متن پیش‌نویسی که قرار است در شورای امنیت به رای گذاشته شود تا پنجشنبه شب ادامه یافت.

در این پیش‌نویس که از سوی امارات متحده عربی پیشنهاد شده است از حماس و اسرائیل خواسته می‌شود که تمامی مسیرهای زمینی، و راه‌های هوایی و دریایی برای انتقال کمک‌های بشردوستانه را بگشایند.

به‌رغم موافقت نماینده آمریکا در غروب روز پنجشنبه با متن این پیش‌نویس که چندین بار به‌دلیل نگرانی از وتوی آمریکا مورد تجدید نظر قرار گرفته است، رای‌گیری در مورد آن به جمعه موکول شد.

به گفته مقامات مصری، مذاکرات روزهای اخیر در این کشور با هدف توقف بشردوستانه جنگ به نتیجه نرسیده ولی به حصول توافق در مورد تسریع روند انتقال کمک نزدیک شده است.

مذاکرات چند جانبه بین مقامات امنیتی آمریکا، اسرائیل و قطر با هدف مبادله گروگان‌های اسرائیلی با زندانیان فلسطینی نیز هنوز به نتیجه نرسیده است.

حماس و جهاد اسلامی که اکثر گروگان‌های اسرائیلی را در اسارت دارند اعلام کردند که «فقط در صورت توقف کامل حملات اسرائیل» حاضرند گروگان‌ها را مبادله کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG